O impacto de aspectos internos e externos no desempenho das subsidiárias de empresas Multinacionais em período de crise econômica

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Autor(a) principal: Cordeiro, Matheus Baldo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/196
Resumo: In an increasingly globalized world, firm internationalization has become a major strategy for companies to be competitive in the market. However, firms are facing turbulent times such as economic crisis. The recession effects are extensively studied in the economic field and it proves that these periods are inevitable. Nonetheless, there is a lack of studies in the management field, considering the economic crisis effects, and even more particularly, focusing on the multinational enterprises’ subsidiaries performance during recession times. This study intends to analyze and comprehend which are the relevant aspects for these subsidiaries to achieve a good performance and, therefore, they remain competitive during economic crisis in the market they operate. To investigate the effect, we analyze the case of Japanese subsidiaries located in the European market during pre-crisis and post-crisis, that started in the US and spread all over the world. It was used longitudinal data including the years between 2006 and 2013. A linear regression with panel data and fixed effects had been applied to generate the models used for the analysis. The results show how internal aspects related to accumulated experience, entry mode considering the same nationality of partners and the amount of expatriated staffs, as well as macroeconomic external aspects involving low inflation rate and population income indicators, impacted positively in the Japanese subsidiary performance during crisis periods. The performance is also higher when considering pre-crisis period.
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Nonetheless, there is a lack of studies in the management field, considering the economic crisis effects, and even more particularly, focusing on the multinational enterprises’ subsidiaries performance during recession times. This study intends to analyze and comprehend which are the relevant aspects for these subsidiaries to achieve a good performance and, therefore, they remain competitive during economic crisis in the market they operate. To investigate the effect, we analyze the case of Japanese subsidiaries located in the European market during pre-crisis and post-crisis, that started in the US and spread all over the world. It was used longitudinal data including the years between 2006 and 2013. A linear regression with panel data and fixed effects had been applied to generate the models used for the analysis. The results show how internal aspects related to accumulated experience, entry mode considering the same nationality of partners and the amount of expatriated staffs, as well as macroeconomic external aspects involving low inflation rate and population income indicators, impacted positively in the Japanese subsidiary performance during crisis periods. The performance is also higher when considering pre-crisis period.Em um mundo cada vez mais globalizado, a internacionalização de empresas tem se tornando cada vez mais uma importante estratégia para ser competitivo no mercado. Entretanto, as empresas se deparam com períodos de turbulência, como as crises econômicas. Os efeitos de recessões são bastante estudados na área econômica e provam que estes períodos são inevitáveis. Porém, nota-se uma escassez de estudos na área de administração, que considerem o efeito da crise econômica e, mais ainda, no que tange ao desempenho de subsidiárias estrangeiras de empresas multinacionais durante este período recessivo. Este estudo tem o intuito de analisar e compreender quais os aspectos relevantes para que estas subsidiárias obtenham um bom desempenho e assim se mantenham competitivas durante as crises econômicas no mercado em que atuam. Para investigar este efeito, foi analisado o comportamento das subsidiárias estrangeiras de empresas japonesas localizadas no continente europeu nos períodos pré- e pós-crise econômica, que se iniciou nos Estados Unidos em 2008 e se estendeu para todo o mundo. Utilizou-se de dados longitudinais englobando o período de 2006 a 2013. Foi empregada a regressão múltipla com dados em painel com efeitos fixos para a geração dos modelos utilizados para análise. Os resultados mostram que aspectos internos relacionados ao acúmulo da experiência local, modo de entrada utilizando parceiros da mesma nacionalidade e a quantidade de expatriados, como também aspectos externos macroeconômicos como menor taxa de inflação e indicadores de renda da população, impactam positivamente no desempenho da subsidiária estrangeira durante o período da crise. Esta performance também se mostra superior nos anos que antecedem a crise econômica.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-22T12:39:49Z No. of bitstreams: 1 Matheus Baldo Cordeiro.pdf: 1423668 bytes, checksum: 1d8af65d79d5d90569231d6981b685b1 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-22T12:41:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Matheus Baldo Cordeiro.pdf: 1423668 bytes, checksum: 1d8af65d79d5d90569231d6981b685b1 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-22T12:41:58Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Matheus Baldo Cordeiro.pdf: 1423668 bytes, checksum: 1d8af65d79d5d90569231d6981b685b1 (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-22T12:45:31Z (GMT). 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