Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/132 |
Resumo: | In a world guided by cyberculture and consumption society, in which the media contribute to shaping identity practices, we see a significant portion of young people who, through the production of content in digital social networks, share their ways of being and living. We investigated the construction of these identities by college students of two institutions of higher education in the city of São Paulo with contrasts in socioeconomic levels. Through empirical research with netnographic character, supplemented by personal interviews, it proposes an understanding of the connections between communication and consumption in the logical construction of identities within the virtual environment of digital network Facebook. The results showed that there are differences and similarities between the strategies of identity construction; however, the differences between the strategies of appropriation of social network are the most noticeable. In this investigation journey, they deserve our reflection. |
id |
ESPM_8c9a96da9bf382e655df53136e08123f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/132 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Castro, Gisela Grangeiro da SilvaCPF:59435895700http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707584A4Hoff, Tania Marcia CezarCPF:03594346811http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y9Primo, Alex Fernando Teixeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762972Y2CPF:26904800085http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4463450H9Hiller, Marcos Roberto2016-10-13T14:10:43Z2014-04-142014-03-20HILLER, Marcos Roberto. Modes of self-presentation on Facebook: identity construction of young students in a digital social networking site. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014.http://tede2.espm.br/handle/tede/132In a world guided by cyberculture and consumption society, in which the media contribute to shaping identity practices, we see a significant portion of young people who, through the production of content in digital social networks, share their ways of being and living. We investigated the construction of these identities by college students of two institutions of higher education in the city of São Paulo with contrasts in socioeconomic levels. Through empirical research with netnographic character, supplemented by personal interviews, it proposes an understanding of the connections between communication and consumption in the logical construction of identities within the virtual environment of digital network Facebook. The results showed that there are differences and similarities between the strategies of identity construction; however, the differences between the strategies of appropriation of social network are the most noticeable. In this investigation journey, they deserve our reflection.Em um mundo norteado pela cibercultura e pela socidedade do consumo, em que os meios de comunicação contribuem para modelar práticas identitárias, evidencia-se uma parcela significativa de jovens que, por meio da produção de conteúdos em redes sociais digitais, compartilham seus modos de ser e viver. Investigou-se nesse estudo a construção de identidades por parte de estudantes universitários de duas instituições de ensino superior da grande São Paulo com perfis socioeconômicos contrastantes. Por meio de uma pesquisa empírica de caráter netnográfico, complementada por entrevistas pessoais, propõe-se um entendimento sobre as articulações entre comunicação e consumo nas lógicas de construção de identidades dentro do ambiente virtual da rede social digital Facebook. Os resultados mostraram que há diferenças e semelhanças entre as estratégias de construção de identidade. No entanto, as diferenças entre as estratégias de apropriação da rede social são as mais notadas. Nessa jornada investigativa, elas merecem nossa reflexão.Made available in DSpace on 2016-10-13T14:10:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marcos Roberto Hiller.pdf: 7008036 bytes, checksum: 8221f3d617e638b78db6a3b0bd4bbf5a (MD5) Previous issue date: 2014-03-20application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/340/Marcos%20Roberto%20Hiller.pdf.jpgporAssociação Escola Superior de Propaganda e MarketingPrograma em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPMESPMBRComunicaçãocomunicaçãoconsumoidentidadeFacebook, ciberculturacommunicationconsumptionidentityFacebookcybercultureCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOModos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digitalModes of self-presentation on Facebook: identity construction of young students in a digital social networking siteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMORIGINALMarcos Roberto Hiller.pdfapplication/pdf7008036http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/1/Marcos+Roberto+Hiller.pdf8221f3d617e638b78db6a3b0bd4bbf5aMD51TEXTMarcos Roberto Hiller.pdf.txtMarcos Roberto Hiller.pdf.txttext/plain227113http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/2/Marcos+Roberto+Hiller.pdf.txtf88187178c4558e5ae35032c5d94c4baMD52THUMBNAILMarcos Roberto Hiller.pdf.jpgMarcos Roberto Hiller.pdf.jpgimage/jpeg3451http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/3/Marcos+Roberto+Hiller.pdf.jpg869c205445c1b76c6e83da76f16e1f63MD53tede/1322016-10-14 01:04:43.801oai:tede2.espm.br:tede/132Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-10-14T04:04:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Modes of self-presentation on Facebook: identity construction of young students in a digital social networking site |
title |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
spellingShingle |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital Hiller, Marcos Roberto comunicação consumo identidade Facebook, cibercultura communication consumption identity cyberculture CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
title_full |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
title_fullStr |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
title_full_unstemmed |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
title_sort |
Modos de apresentação de si no Facebook: construção da identidade de jovens estudantes em um site de rede social digital |
author |
Hiller, Marcos Roberto |
author_facet |
Hiller, Marcos Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Castro, Gisela Grangeiro da Silva |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:59435895700 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707584A4 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:03594346811 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y9 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Primo, Alex Fernando Teixeira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4762972Y2 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:26904800085 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4463450H9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hiller, Marcos Roberto |
contributor_str_mv |
Castro, Gisela Grangeiro da Silva Hoff, Tania Marcia Cezar Primo, Alex Fernando Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação consumo identidade Facebook, cibercultura |
topic |
comunicação consumo identidade Facebook, cibercultura communication consumption identity cyberculture CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
communication consumption identity cyberculture |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
In a world guided by cyberculture and consumption society, in which the media contribute to shaping identity practices, we see a significant portion of young people who, through the production of content in digital social networks, share their ways of being and living. We investigated the construction of these identities by college students of two institutions of higher education in the city of São Paulo with contrasts in socioeconomic levels. Through empirical research with netnographic character, supplemented by personal interviews, it proposes an understanding of the connections between communication and consumption in the logical construction of identities within the virtual environment of digital network Facebook. The results showed that there are differences and similarities between the strategies of identity construction; however, the differences between the strategies of appropriation of social network are the most noticeable. In this investigation journey, they deserve our reflection. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-04-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-10-13T14:10:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
HILLER, Marcos Roberto. Modes of self-presentation on Facebook: identity construction of young students in a digital social networking site. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/132 |
identifier_str_mv |
HILLER, Marcos Roberto. Modes of self-presentation on Facebook: identity construction of young students in a digital social networking site. 2014. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/1/Marcos+Roberto+Hiller.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/2/Marcos+Roberto+Hiller.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/132/3/Marcos+Roberto+Hiller.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8221f3d617e638b78db6a3b0bd4bbf5a f88187178c4558e5ae35032c5d94c4ba 869c205445c1b76c6e83da76f16e1f63 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112860808183808 |