Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/224 |
Resumo: | The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field. |
id |
ESPM_ab6199cab25a7e9e1e14682d687fe579 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/224 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Barros Filho, Clóvis dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794618Y8Hoff, Tania Marcia Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y992924476100http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4259886H3Amorim, Tatiana Regina Gomes2016-11-29T11:50:25Z2009-03-17Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.http://tede2.espm.br/handle/tede/224The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field.O objeto de estudo desta dissertação é o consumo de bens culturais e suas relações com a mídia a partir da Casa do Saber, instituição que oferece cursos livres em um espaço extra-acadêmico nas áreas de artes, filosofia, teatro, música, ciências, etc. Com o objetivo de abordar o papel da mídia na glamorização do consumo de bens culturais, analisamos - a partir dos conceitos do sociólogo Pierre Bourdieu - numa primeira parte, como o consumo destes bens está presente nos processos de legitimação e construção identitária dos agentes/consumidores da instituição e como se dá a valoração dos mesmos, ou seja, os aspectos éticos deste consumo. Já na segunda parte da dissertação olhamos para a mídia e sua recepção com os agentes/consumidores. Para tanto, averiguamos primeiramente os aspectos da produção midiática para posteriormente analisarmos sua recepção. Nesta parte também trabalhamos a produção e reprodução de uma “cultura legítima”, analisando como se dá a oferta desta cultura e quais são os seus critérios de definição. Usando uma metodologia qualitativa de investigação, unindo a observação participante e pesquisa em profundidade, vimos que a mídia é mais do que uma instância glamorizadora do consumo de bens culturais, ela atua permeando as relações sociais da instituição e constitui uma forma de capital para os agentes deste campo específico.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:48:31Z No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:48:45Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2016-11-29T11:50:04Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-29T11:50:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5) Previous issue date: 2009-03-17application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/589/Tatiana%20R%20Gomes%20Amorim.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensuconsumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Sabercultural consumption; reception; media; capital; Casa do SaberCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOAspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídiaEthical and cultural identity of the consumer to know the house and its relations with the mediainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALTatiana R Gomes Amorim.pdfTatiana R Gomes Amorim.pdfapplication/pdf3472009http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/2/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf8209d3401639ca2f42fae13b68aac31aMD52TEXTTatiana R Gomes Amorim.pdf.txtTatiana R Gomes Amorim.pdf.txttext/plain693764http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/3/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.txt02b655a6d7138a66f9785da03f371049MD53THUMBNAILTatiana R Gomes Amorim.pdf.jpgTatiana R Gomes Amorim.pdf.jpgimage/jpeg2188http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/4/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.jpg95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15MD54tede/2242016-11-30 01:00:30.956oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-11-30T03:00:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Ethical and cultural identity of the consumer to know the house and its relations with the media |
title |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
spellingShingle |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia Amorim, Tatiana Regina Gomes consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
title_full |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
title_fullStr |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
title_full_unstemmed |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
title_sort |
Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia |
author |
Amorim, Tatiana Regina Gomes |
author_facet |
Amorim, Tatiana Regina Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barros Filho, Clóvis de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794618Y8 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y9 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
92924476100 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4259886H3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amorim, Tatiana Regina Gomes |
contributor_str_mv |
Barros Filho, Clóvis de Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber |
topic |
consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-03-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-11-29T11:50:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/224 |
identifier_str_mv |
Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
1478719854366591830 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/1/license.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/2/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/3/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/4/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a 02b655a6d7138a66f9785da03f371049 95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112861036773376 |