Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Tatiana Regina Gomes
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/224
Resumo: The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field.
id ESPM_ab6199cab25a7e9e1e14682d687fe579
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/224
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Barros Filho, Clóvis dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794618Y8Hoff, Tania Marcia Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y992924476100http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4259886H3Amorim, Tatiana Regina Gomes2016-11-29T11:50:25Z2009-03-17Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.http://tede2.espm.br/handle/tede/224The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field.O objeto de estudo desta dissertação é o consumo de bens culturais e suas relações com a mídia a partir da Casa do Saber, instituição que oferece cursos livres em um espaço extra-acadêmico nas áreas de artes, filosofia, teatro, música, ciências, etc. Com o objetivo de abordar o papel da mídia na glamorização do consumo de bens culturais, analisamos - a partir dos conceitos do sociólogo Pierre Bourdieu - numa primeira parte, como o consumo destes bens está presente nos processos de legitimação e construção identitária dos agentes/consumidores da instituição e como se dá a valoração dos mesmos, ou seja, os aspectos éticos deste consumo. Já na segunda parte da dissertação olhamos para a mídia e sua recepção com os agentes/consumidores. Para tanto, averiguamos primeiramente os aspectos da produção midiática para posteriormente analisarmos sua recepção. Nesta parte também trabalhamos a produção e reprodução de uma “cultura legítima”, analisando como se dá a oferta desta cultura e quais são os seus critérios de definição. Usando uma metodologia qualitativa de investigação, unindo a observação participante e pesquisa em profundidade, vimos que a mídia é mais do que uma instância glamorizadora do consumo de bens culturais, ela atua permeando as relações sociais da instituição e constitui uma forma de capital para os agentes deste campo específico.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:48:31Z No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-29T11:48:45Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2016-11-29T11:50:04Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-29T11:50:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tatiana R Gomes Amorim.pdf: 3472009 bytes, checksum: 8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a (MD5) Previous issue date: 2009-03-17application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/589/Tatiana%20R%20Gomes%20Amorim.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensuconsumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Sabercultural consumption; reception; media; capital; Casa do SaberCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOAspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídiaEthical and cultural identity of the consumer to know the house and its relations with the mediainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALTatiana R Gomes Amorim.pdfTatiana R Gomes Amorim.pdfapplication/pdf3472009http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/2/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf8209d3401639ca2f42fae13b68aac31aMD52TEXTTatiana R Gomes Amorim.pdf.txtTatiana R Gomes Amorim.pdf.txttext/plain693764http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/3/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.txt02b655a6d7138a66f9785da03f371049MD53THUMBNAILTatiana R Gomes Amorim.pdf.jpgTatiana R Gomes Amorim.pdf.jpgimage/jpeg2188http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/4/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.jpg95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15MD54tede/2242016-11-30 01:00:30.956oai:tede2.espm.br:tede/224TElDRU7Dh0EgREUgRElTVFJJQlVJw4dBTyBOw4NPLUVYQ0xVU0lWQQpDb20gYSBhcHJlc2VudGHDp8OjbyBkZXN0YSBsaWNlbsOnYSwgdm9jw6ogKG8gYXV0b3IgKGVzKSBvdSBvIHRpdHVsYXIgZG9zIGRpcmVpdG9zIGRlIGF1dG9yKSBjb25jZWRlIEVTUE0gbyBkaXJlaXRvIG5vLWV4Y2x1c2l2byBkZSByZXByb2R1emlyLCB0cmFkdXppciAoY29uZm9ybWUgZGVmaW5pZG8gYWJhaXhvKSwgZS9vdSBkaXN0cmlidWlyIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyAoaW5jbHVpbmRvIG8gcmVzdW1vKSBwb3IgdG9kbyBvIG11bmRvIG5vIGZvcm1hdG8gaW1wcmVzc28gZSBlbGV0csO0bmljbyBlIGVtIHF1YWxxdWVyIG1laW8sIGluY2x1aW5kbyBvcyBmb3JtYXRvcyDDoXVkaW8gb3UgdsOtZGVvLgoKVm9jw6ogY29uY29yZGEgcXVlIGEgRVNQTSBwb2RlLCBzZW0gYWx0ZXJhciBvIGNvbnRlw7pkbywgdHJhbnNwb3IgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIHBhcmEgcXVhbHF1ZXIgbWVpbyBvdSBmb3JtYXRvIHBhcmEgZmlucyBkZSBwcmVzZXJ2YcOnw6NvLgoKVm9jw6ogdGFtYsOpbSBjb25jb3JkYSBxdWUgYSBFU1BNIHBvZGUgbWFudGVyIG1haXMgZGUgdW1hIGPDs3BpYSBhIHN1YSB0ZXNlIG91IGRpc3NlcnRhw6fDo28gcGFyYSBmaW5zIGRlIHNlZ3VyYW7Dp2EsIGJhY2stdXAgZSBwcmVzZXJ2YcOnw6NvLgoKVm9jw6ogZGVjbGFyYSBxdWUgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIMOpIG9yaWdpbmFsIGUgcXVlIHZvY8OqIHRlbSBvIHBvZGVyIGRlIGNvbmNlZGVyIG9zIGRpcmVpdG9zIGNvbnRpZG9zIG5lc3RhIGxpY2Vuw6dhLiBWb2PDqiB0YW1iw6ltIGRlY2xhcmEgcXVlIG8gZGVww7NzaXRvIGRhIHN1YSB0ZXNlIG91IGRpc3NlcnRhw6fDo28sIHF1ZSBzZWphIGRlIHNldSBjb25oZWNpbWVudG8sIG7Do28gaW5mcmluZ2UgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGUgbmluZ3XDqW0uCgpDYXNvIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiBkZWNsYXJhIHF1ZSBvYnRldmUgYSBwZXJtaXNzw6NvIGlycmVzdHJpdGEgZG8gZGV0ZW50b3IgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIHBhcmEgY29uY2VkZXIgw6AgRVNQTSBvcyBkaXJlaXRvcyBhcHJlc2VudGFkb3MgbmVzdGEgbGljZW7Dp2EsIGUgcXVlIGVzc2UgbWF0ZXJpYWwgZGUgcHJvcHJpZWRhZGUgZGUgdGVyY2Vpcm9zIGVzdMOhIGNsYXJhbWVudGUgaWRlbnRpZmljYWRvIGUgcmVjb25oZWNpZG8gbm8gdGV4dG8gb3Ugbm8gY29udGXDumRvIGRhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBvcmEgZGVwb3NpdGFkYS4KCkNBU08gQSBURVNFIE9VIERJU1NFUlRBw4fDg08gT1JBIERFUE9TSVRBREEgVEVOSEEgU0lETyBSRVNVTFRBRE8gREUgVU0gUEFUUk9Dw41OSU8gT1UgQVBPSU8gREUgVU1BIEFHw4pOQ0lBIERFIEZPTUVOVE8gT1UgT1VUUk8gT1JHQU5JU01PIFFVRSBOw4NPTyBTRUpBIEEgRVNQTSwgVk9Dw4ogREVDTEFSQSBRVUUgUkVTUEVJVE9VIFRPRE9TIEUgUVVBSVNRVUVSIERJUkVJVE9TIERFIFJFVklTw4NPIENPTU8gVEFNQsOJTSBBUyBERU1BSVMgT0JSSUdBw4fDlUVTIEVYSUdJREFTIFBPUiBDT05UUkFUTyBPVSBBQ09SRE8uCgpBIEVTUE0gc2UgY29tcHJvbWV0ZSBhIGlkZW50aWZpY2FyIGNsYXJhbWVudGUgbyBzZXUgbm9tZSAocykgb3UgbyAocykgbm9tZSAocykgZG8gKHMpIGRldGVudG9yIChlcykgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIGRhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbywgZSBuw6NvIGZhcmEgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIGNvbmNlZGlkYXMgcG9yIGVzdGEgbGljZW7Dp2EuCg==Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-11-30T03:00:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Ethical and cultural identity of the consumer to know the house and its relations with the media
title Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
spellingShingle Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
Amorim, Tatiana Regina Gomes
consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber
cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
title_full Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
title_fullStr Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
title_full_unstemmed Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
title_sort Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia
author Amorim, Tatiana Regina Gomes
author_facet Amorim, Tatiana Regina Gomes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barros Filho, Clóvis de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794618Y8
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hoff, Tania Marcia Cezar
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768131Y9
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 92924476100
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4259886H3
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Tatiana Regina Gomes
contributor_str_mv Barros Filho, Clóvis de
Hoff, Tania Marcia Cezar
dc.subject.por.fl_str_mv consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber
topic consumo cultural; recepção; mídia; capital; Casa do Saber
cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv cultural consumption; reception; media; capital; Casa do Saber
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The object of this dissertation is the consumption of cultural goods and its relations with the media, using Casa do Saber as a start point, an institution that offers arts, philosophy, drama, music an science courses in an extra academic space. With the objective to broach the role of media in glamorization process of the consumption of cultural goods –the theoretical concepts of Pierre Bourdieu is used in this paper – in a first part, we show how the consumption of these goods are present in the legitimation and identity’s construction process of the agents/consumers and how the valuation process occurs, which means the ethical aspects of this kind of consumption. In the second part of this dissertation we set our focus in the media and its reception of the agents/consumers. We research the aspects of the media’s production and afterward analyze its reception. In this part, we also work the aspects of production and reproduction of a “legitimate culture”, analyzing how this culture is offered an which are its definition criteria. Using a qualitative methodology for this investigation, joining the direct observation and in depth interview, we could perceive the media as more than a glamorizing instance of the consumption of cultural goods; its acts permeating the social relations in the institution and constitutes one kind of capital for the agents of this specific field.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-11-29T11:50:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/224
identifier_str_mv Amorim, Tatiana Regina Gomes. Aspéctos éticos e identitários do consumo cultural a Casa do Saber e suas relações com a mídia. 2009. 300 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2009.
url http://tede2.espm.br/handle/tede/224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 1478719854366591830
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -4455193753091852328
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -4056021055502874573
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/1/license.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/2/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/3/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/224/4/Tatiana+R+Gomes+Amorim.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce
8209d3401639ca2f42fae13b68aac31a
02b655a6d7138a66f9785da03f371049
95a3de16d912418c2a48cd9a313c6b15
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112861036773376