Utilização das TICs com alunos que apresentam necessidades especiais como contribuição para uma prática pedagógica transformadora: um estudo realizado na região da campanha do RS
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/372 |
Resumo: | This study aims at analyzing the possible alternative methodologies based on the utilization of the Information and Communication Technologies (ICTs), as well as carrying out a reflection about learning difficulties with an emphasis on the perspective of the care of children with special educational needs, thus stimulating the exchange of information seeking to construct a collective and shared knowledge. Thus, so as to contemplate the above goal, research was carried out as an exploratory study, through carrying out an investigation by means of a semistructured questionnaire with open questions, applied to the Database of the Municipal Education Department of the Municipality of Bagé/RS, in the base year of 2011, as well as to the Municipal Education Plan. To support the research bibliographical references were used of renowned authors and researchers on the theme such as González, Delou, Montoan, Ribeiro and Baumel, Libâneo, Demo, among others. In this way, one includes in this context, the need for a fresh look at this theme. That is, to rethink transforming pedagogical practices and the resulting alternative methodologies through the use of the ICTs directed at students with special educational needs as a way of expanding the human potential. |
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2016-07-25T15:28:03Z2013-08-172016-07-25T15:28:03Z2013-01-07RODRIGUES, Edson Renato Flores. Utilização das TICs com alunos que apresentam necessidades especiais como contribuição para uma prática pedagógica transformadora: um estudo realizado na região da campanha do RS. 2013. 58 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/372This study aims at analyzing the possible alternative methodologies based on the utilization of the Information and Communication Technologies (ICTs), as well as carrying out a reflection about learning difficulties with an emphasis on the perspective of the care of children with special educational needs, thus stimulating the exchange of information seeking to construct a collective and shared knowledge. Thus, so as to contemplate the above goal, research was carried out as an exploratory study, through carrying out an investigation by means of a semistructured questionnaire with open questions, applied to the Database of the Municipal Education Department of the Municipality of Bagé/RS, in the base year of 2011, as well as to the Municipal Education Plan. To support the research bibliographical references were used of renowned authors and researchers on the theme such as González, Delou, Montoan, Ribeiro and Baumel, Libâneo, Demo, among others. In this way, one includes in this context, the need for a fresh look at this theme. That is, to rethink transforming pedagogical practices and the resulting alternative methodologies through the use of the ICTs directed at students with special educational needs as a way of expanding the human potential.O presente estudo tem por objetivo, analisar as possíves alternativas metodológicas a partir da utilização das Teconologias da Informação e Comunicação (TICs), bem como realizar uma reflexão acerca das dificuldades de aprendizagem com ênfase na perspectiva do cuidado de crianças portadoras de necessidades educativas especiais, estimulando-se assim, a troca de informações em busca da construção de um conhecimento coletivo e compartilhado. Assim de modo que se possa contemplar o referido objetivo, efetivou-se a pesquisa como um estudo exploratório, através da realização de investigação por meio de questionário semiestruturado com perguntas abertas, aplicado junto ao Banco de Dados da Secretaria Municipal de Educação do Município de Bagé/RS, no ano base de 2011, conjuntamente com o Plano Municipal de Educação. Para subsidiar a pesquisa, utilizou de referenciais bibliográficos de renomados autores e pesquisadores sobre a temática, como González, Delou, Montoan, Ribeiro e Baumel, Libâneo, Demo, entre outros. Desse modo, inclui-se neste contexto, a necessidade de um novo olhar para essa temática. Isto é, repensar as práticas pedagógicas transformadoras, e conseqüentes alternativas metodológicas através da utilização das TICs, direcionadas aos alunos portadores de necessidades educativas especiais, como forma de ampliar o potencial humano.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:28:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 rodrigues_erf_tmp257.pdf: 533150 bytes, checksum: 3f49999d5974f7f71518706280d09fca (MD5) Previous issue date: 2013-01-07application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaInclusãoAlternativas metodológicasTecnologia da Informação e comunicaçãoPRÁTICAS SOCIAIS E CUIDADO, GESTÃO E REDES SOCIAISInclusionMethdological alternativesInformation and Communication TechnologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAUtilização das TICs com alunos que apresentam necessidades especiais como contribuição para uma prática pedagógica transformadora: um estudo realizado na região da campanha do RSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471CPF:72747161072CPF:21073805034http://lattes.cnpq.br/6830237544927011Rodrigues, Edson Renato Floresinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTrodrigues_erf_tmp257.pdf.txtrodrigues_erf_tmp257.pdf.txtExtracted texttext/plain118010http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/372/2/rodrigues_erf_tmp257.pdf.txt0284bd9442451d698afff70dd7445614MD52ORIGINALrodrigues_erf_tmp257.pdfapplication/pdf533150http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/372/1/rodrigues_erf_tmp257.pdf3f49999d5974f7f71518706280d09fcaMD51BR-SlFE/3722016-07-25 13:31:16.599oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/372Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:20.213717Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue |
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