Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/245 |
Resumo: | Considering the rates still expressive of illiteracy and educational exclusion of the overwhelming majority of the Brazilian population, and learning difficulties, this work aims to discuss the importance of contextuality in the understanding and contribution of psychopedagogy to education. The emergence of Brazil as an economic powerhouse on the world stage raises questions about the discrepancy between the socially produced wealth and a considerable number of people excluded from the distribution, in which is included access to education, not to mention that for the radical democratic development is absolutely massive aggregation of people into education processes. For beyond to a functional illiteracy, the psychopedagogy can contribute to the consideration of social interactions and emotional capacity to understand and know the consequent knowing that arises from the democratic relationship between teachers and students. |
id |
EST_487e0ca9eab6b2dd73d30a4b0c95e7ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/245 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-25T15:43:12Z2011-10-112016-07-25T15:43:12Z2011-08-01MENEZES, Maria Vilma Eça. Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual. 2011. 66 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/245Considering the rates still expressive of illiteracy and educational exclusion of the overwhelming majority of the Brazilian population, and learning difficulties, this work aims to discuss the importance of contextuality in the understanding and contribution of psychopedagogy to education. The emergence of Brazil as an economic powerhouse on the world stage raises questions about the discrepancy between the socially produced wealth and a considerable number of people excluded from the distribution, in which is included access to education, not to mention that for the radical democratic development is absolutely massive aggregation of people into education processes. For beyond to a functional illiteracy, the psychopedagogy can contribute to the consideration of social interactions and emotional capacity to understand and know the consequent knowing that arises from the democratic relationship between teachers and students.O presente trabalho quer discutir a importância da contextualidade na compreensão e contribuição da Psicopedagogia para a educação, considerando os índices ainda expressivos de analfabetismo e de exclusão educacional da maioria esmagadora da população brasileira, e da dificuldade de aprendizado. A emergência do Brasil como potência econômica no cenário mundial coloca perguntas sobre a discrepância entre as riquezas socialmente produzidas e um número considerável de pessoas excluídas dos processos de distribuição, nos quais está incluído o acesso à educação, sem contar que para o desenvolvimento democrático radical é imprescindível a agregação maciça de pessoas aos processos educacionais. Para além de um analfabetismo funcional, a Psicopedagogia pode contribuir na consideração das interações sociais e afetivas na capacidade de compreender e no consequente saber aprender que advém da relação democrática entre educadores e educandos.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:43:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Menezes_mve_tmp185.pdf: 438972 bytes, checksum: 970ba0739bfa44701c1f31e22ed5bcb8 (MD5) Previous issue date: 2011-08-01application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaPsicopedagogiaEscolaFracasso EscolarAprendizagemEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDEPsychopedagogySchoolSchool FailureLearningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAPsicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525Wondracek, Karin Hellen Keplerhttp://lattes.cnpq.br/6308804580424239CPF:41489640053CPF:29054885068CPF:17448751549http://lattes.cnpq.br/5224568797515556Menezes, Maria Vilma Eçainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTMenezes_mve_tmp185.pdf.txtMenezes_mve_tmp185.pdf.txtExtracted texttext/plain143617http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/245/2/Menezes_mve_tmp185.pdf.txtc1582207429e00f0a568346c70e18618MD52ORIGINALMenezes_mve_tmp185.pdfapplication/pdf438972http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/245/1/Menezes_mve_tmp185.pdf970ba0739bfa44701c1f31e22ed5bcb8MD51BR-SlFE/2452016-07-25 13:28:10.223oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/245Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:28:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
title |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
spellingShingle |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual Menezes, Maria Vilma Eça Psicopedagogia Escola Fracasso Escolar Aprendizagem EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE Psychopedagogy School School Failure Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
title_full |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
title_fullStr |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
title_full_unstemmed |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
title_sort |
Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual |
author |
Menezes, Maria Vilma Eça |
author_facet |
Menezes, Maria Vilma Eça |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wondracek, Karin Hellen Kepler |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6308804580424239 |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:41489640053 |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:29054885068 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:17448751549 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5224568797515556 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Maria Vilma Eça |
contributor_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi Wondracek, Karin Hellen Kepler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicopedagogia Escola Fracasso Escolar Aprendizagem EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE |
topic |
Psicopedagogia Escola Fracasso Escolar Aprendizagem EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE Psychopedagogy School School Failure Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Psychopedagogy School School Failure Learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
Considering the rates still expressive of illiteracy and educational exclusion of the overwhelming majority of the Brazilian population, and learning difficulties, this work aims to discuss the importance of contextuality in the understanding and contribution of psychopedagogy to education. The emergence of Brazil as an economic powerhouse on the world stage raises questions about the discrepancy between the socially produced wealth and a considerable number of people excluded from the distribution, in which is included access to education, not to mention that for the radical democratic development is absolutely massive aggregation of people into education processes. For beyond to a functional illiteracy, the psychopedagogy can contribute to the consideration of social interactions and emotional capacity to understand and know the consequent knowing that arises from the democratic relationship between teachers and students. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-11 2016-07-25T15:43:12Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-25T15:43:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MENEZES, Maria Vilma Eça. Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual. 2011. 66 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/245 |
identifier_str_mv |
MENEZES, Maria Vilma Eça. Psicopedagogia e o fracasso escolar: a relevância da compreensão sócio-contextual. 2011. 66 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/245/2/Menezes_mve_tmp185.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/245/1/Menezes_mve_tmp185.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c1582207429e00f0a568346c70e18618 970ba0739bfa44701c1f31e22ed5bcb8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1797421391727820800 |