Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/67
Resumo: The study presents a panorama of the history of Religious Teaching in Brazil, starting from a bibliographical research and from a research in documents of the Regional Office of Education of Guará II, Brasília, Federal District, which specifically approach the Religious Teaching for students of the last grades of primary school. The study portrays the Religious Teaching in the new Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [Law of Guidelines and Bases of the National Education] (LDBEN), identifying in the analysis the need of execution of the article 33 in practice of Religious Teaching, trying to handle with the Parâmetros Curriculares Nacionais [National Curricular Parameters] (PCNs) of Religious Teaching, considering in its exercise the respect to cultural diversity in classroom, the human development and the formation of values in the individual and the phases that everyone passes until he or she arrives in a level of moral maturity. The study approaches the definition of values and the way as these values can be treated in the discipline of Religious Teaching in school context, having as base the four pillars of Education presented in the UNESCO s report. The study probes to reach the reality of students of the last grades of primary school of Guará II, in Brasília, Federal district. It concludes that it is possible to affirm that the education of values is present, even if implicit, in the respective discipline.
id EST_b722e590a790833889dcc874cbdd8322
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/67
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:47:31Z2009-09-102016-07-25T15:47:31Z2009-06-18MATOS, Rita Estefânia Luz dos Passos. Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/67The study presents a panorama of the history of Religious Teaching in Brazil, starting from a bibliographical research and from a research in documents of the Regional Office of Education of Guará II, Brasília, Federal District, which specifically approach the Religious Teaching for students of the last grades of primary school. The study portrays the Religious Teaching in the new Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [Law of Guidelines and Bases of the National Education] (LDBEN), identifying in the analysis the need of execution of the article 33 in practice of Religious Teaching, trying to handle with the Parâmetros Curriculares Nacionais [National Curricular Parameters] (PCNs) of Religious Teaching, considering in its exercise the respect to cultural diversity in classroom, the human development and the formation of values in the individual and the phases that everyone passes until he or she arrives in a level of moral maturity. The study approaches the definition of values and the way as these values can be treated in the discipline of Religious Teaching in school context, having as base the four pillars of Education presented in the UNESCO s report. The study probes to reach the reality of students of the last grades of primary school of Guará II, in Brasília, Federal district. It concludes that it is possible to affirm that the education of values is present, even if implicit, in the respective discipline.O presente estudo apresenta um panorama da história do Ensino Religioso no Brasil a partir de uma pesquisa bibliográfica e nos documentos da Secretaria Regional de Educação do Guará II, Distrito Federal, os quais abordam especificamente o Ensino Religioso com os alunos e alunas do Ensino Fundamental das últimas séries. Retrata o Ensino Religioso na nova Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN), identificando na análise a necessidade da execução do artigo 33 da nova LDBEN na prática do Ensino Religioso, procurando trabalhar os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) do Ensino Religioso, considerando em seu exercício o respeito à diversidade cultural existente na sala de aula, o desenvolvimento humano e a formação de valores no indivíduo. Aborda a definição de valores e o modo como estes podem ser tratados na disciplina de Ensino Religioso no contexto escolar, tendo como base os quatro pilares da Educação apresentados no relatório da UNESCO. O estudo é uma proposta de trabalho de Ensino Religioso com o objetivo de alcançar os alunos e as alunas das últimas séries do Ensino Fundamental do Guará II, Distrito Federal. O estudo conclui que é a educação em valores deve estar presente de forma efetiva, no respectivo componente curricular.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:47:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 passos_rel_tm79.pdf: 406010 bytes, checksum: b9c44007652d7c93a1cd44ad15b7d3d1 (MD5) Previous issue date: 2009-06-18application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEnsino ReligiosoEducação em ValoresQuatro Pilares da EducaçãoDesenvolvimento Humano e ValoresEDUCAÇÃO COMUNITARIATEOLOGIAReligious TeachingEducation in ValuesThe Four Pillars of EducationHuman Development and Values.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEnsino religioso no contexto escolar : educação em valoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471CPF:72747161072CPF:45858748520http://lattes.cnpq.br/0180159764682405Matos, Rita Estefânia Luz dos Passosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTpassos_rel_tm79.pdf.txtpassos_rel_tm79.pdf.txtExtracted texttext/plain158203http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/67/2/passos_rel_tm79.pdf.txt69f17fd63fb7e78bf9f4adf9c21ad85eMD52ORIGINALpassos_rel_tm79.pdfapplication/pdf406010http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/67/1/passos_rel_tm79.pdfb9c44007652d7c93a1cd44ad15b7d3d1MD51BR-SlFE/672016-07-25 13:37:36.829oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/67Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:37:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
title Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
spellingShingle Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos
Ensino Religioso
Educação em Valores
Quatro Pilares da Educação
Desenvolvimento Humano e Valores
EDUCAÇÃO COMUNITARIA
TEOLOGIA
Religious Teaching
Education in Values
The Four Pillars of Education
Human Development and Values.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
title_full Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
title_fullStr Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
title_full_unstemmed Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
title_sort Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores
author Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos
author_facet Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3906144692619471
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:72747161072
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:45858748520
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0180159764682405
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos
contributor_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Religioso
Educação em Valores
Quatro Pilares da Educação
Desenvolvimento Humano e Valores
EDUCAÇÃO COMUNITARIA
TEOLOGIA
topic Ensino Religioso
Educação em Valores
Quatro Pilares da Educação
Desenvolvimento Humano e Valores
EDUCAÇÃO COMUNITARIA
TEOLOGIA
Religious Teaching
Education in Values
The Four Pillars of Education
Human Development and Values.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Religious Teaching
Education in Values
The Four Pillars of Education
Human Development and Values.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description The study presents a panorama of the history of Religious Teaching in Brazil, starting from a bibliographical research and from a research in documents of the Regional Office of Education of Guará II, Brasília, Federal District, which specifically approach the Religious Teaching for students of the last grades of primary school. The study portrays the Religious Teaching in the new Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [Law of Guidelines and Bases of the National Education] (LDBEN), identifying in the analysis the need of execution of the article 33 in practice of Religious Teaching, trying to handle with the Parâmetros Curriculares Nacionais [National Curricular Parameters] (PCNs) of Religious Teaching, considering in its exercise the respect to cultural diversity in classroom, the human development and the formation of values in the individual and the phases that everyone passes until he or she arrives in a level of moral maturity. The study approaches the definition of values and the way as these values can be treated in the discipline of Religious Teaching in school context, having as base the four pillars of Education presented in the UNESCO s report. The study probes to reach the reality of students of the last grades of primary school of Guará II, in Brasília, Federal district. It concludes that it is possible to affirm that the education of values is present, even if implicit, in the respective discipline.
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-09-10
2016-07-25T15:47:31Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-06-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:47:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MATOS, Rita Estefânia Luz dos Passos. Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/67
identifier_str_mv MATOS, Rita Estefânia Luz dos Passos. Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/67
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/67/2/passos_rel_tm79.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/67/1/passos_rel_tm79.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 69f17fd63fb7e78bf9f4adf9c21ad85e
b9c44007652d7c93a1cd44ad15b7d3d1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421391879864320