A matemática como caminho da inclusão escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Alberto Barbosa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/436
Resumo: Social exclusion reaches all segments of society and does not fail to be present in the school environment. This being one of the first social doors open to the individual, nor is always ready to welcome you with their differences. The process of inclusion must be present in all schools is not the privilege of the few on behalf of a majority that is harmed without even knowing what is happening around you. Children with special needs, among them those with Down syndrome, are liable to include numerical, and in this sense the school is a major ally of the family in search of an effective inclusion, what needs to happen to all their agents are focused create opportunities in an inclusive school. Thus, the inclusion of numerical students with special needs, will be established from the encouragement of those involved, parents and school, towards the stimulation of the child, and use of recreational resources appropriate for mediation of the contents to be worked, where through the relationships established will develop the potential of the same logical-mathematical. The teacher is the main feature of a school to promote inclusion as solidarity, to Diakonia.
id EST_eeccd49372af72f1018d0e180b2e981e
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/436
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-06-17T20:32:10Z2014-04-242016-06-17T20:32:10Z2013-07-01SILVA, Carlos Alberto Barbosa. A matemática como caminho da inclusão escolar. 2013. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/436Social exclusion reaches all segments of society and does not fail to be present in the school environment. This being one of the first social doors open to the individual, nor is always ready to welcome you with their differences. The process of inclusion must be present in all schools is not the privilege of the few on behalf of a majority that is harmed without even knowing what is happening around you. Children with special needs, among them those with Down syndrome, are liable to include numerical, and in this sense the school is a major ally of the family in search of an effective inclusion, what needs to happen to all their agents are focused create opportunities in an inclusive school. Thus, the inclusion of numerical students with special needs, will be established from the encouragement of those involved, parents and school, towards the stimulation of the child, and use of recreational resources appropriate for mediation of the contents to be worked, where through the relationships established will develop the potential of the same logical-mathematical. The teacher is the main feature of a school to promote inclusion as solidarity, to Diakonia.A exclusão social alcança todos os segmentos da sociedade e não deixa de estar presente no ambiente escolar. Sendo este uma das primeiras portas sociais abertas para o indivíduo, nem sempre está preparado para recebê-lo com suas diferenças. O processo de inclusão deve estar presente em todas as escolas não sendo privilégio de poucos em nome de uma maioria que é prejudicada sem nem mesmo saber o que acontece ao seu redor. As crianças com necessidades especiais, dentre elas, as com Síndrome de Down, são passíveis de inclusão numérica, e neste sentido a escola é um grande aliado da família na busca de uma inclusão efetiva. Para que esta aconteça, é preciso que todos os seus agentes estejam focados em oportunizar uma escola inclusiva. Assim, a inclusão numérica de alunos com necessidades especiais se estabelecerá, a partir do encorajamento dos envolvidos, pais e escola, no sentido da estimulação da criança e da utilização de recursos lúdicos apropriados para a mediação dos conteúdos a serem trabalhados. Através das relações estabelecidas se desenvolverá o potencial lógico-matemático dos alunos. O professor é o principal recurso de uma escola para promover a inclusão a partir da solidariedade, do fazer Diaconia.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:32:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 silva_cab_tmp286.pdf: 695217 bytes, checksum: a7fb0a13b0d00cb135fe91138b201030 (MD5) Previous issue date: 2013-07-01application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaInclusãoSíndrome de DownMatemáticaDiaconiaEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDEInclusionDown SyndromeMathematicsDiakoniaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA matemática como caminho da inclusão escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGaede Neto, Rodolfohttp://lattes.cnpq.br/8020748256904139Streck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471http://lattes.cnpq.br/6875807215698729Silva, Carlos Alberto Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTsilva_cab_tmp286.pdf.txtsilva_cab_tmp286.pdf.txtExtracted texttext/plain130817http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/436/2/silva_cab_tmp286.pdf.txt6a53261c7b9ae0edd9b6779af5ef6dd3MD52ORIGINALsilva_cab_tmp286.pdfapplication/pdf695217http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/436/1/silva_cab_tmp286.pdfa7fb0a13b0d00cb135fe91138b201030MD51BR-SlFE/4362016-06-18 03:20:12.137oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/436Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-06-18T06:20:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv A matemática como caminho da inclusão escolar
title A matemática como caminho da inclusão escolar
spellingShingle A matemática como caminho da inclusão escolar
Silva, Carlos Alberto Barbosa
Inclusão
Síndrome de Down
Matemática
Diaconia
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Inclusion
Down Syndrome
Mathematics
Diakonia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short A matemática como caminho da inclusão escolar
title_full A matemática como caminho da inclusão escolar
title_fullStr A matemática como caminho da inclusão escolar
title_full_unstemmed A matemática como caminho da inclusão escolar
title_sort A matemática como caminho da inclusão escolar
author Silva, Carlos Alberto Barbosa
author_facet Silva, Carlos Alberto Barbosa
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gaede Neto, Rodolfo
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8020748256904139
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3906144692619471
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6875807215698729
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Alberto Barbosa
contributor_str_mv Gaede Neto, Rodolfo
Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Síndrome de Down
Matemática
Diaconia
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
topic Inclusão
Síndrome de Down
Matemática
Diaconia
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Inclusion
Down Syndrome
Mathematics
Diakonia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Inclusion
Down Syndrome
Mathematics
Diakonia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description Social exclusion reaches all segments of society and does not fail to be present in the school environment. This being one of the first social doors open to the individual, nor is always ready to welcome you with their differences. The process of inclusion must be present in all schools is not the privilege of the few on behalf of a majority that is harmed without even knowing what is happening around you. Children with special needs, among them those with Down syndrome, are liable to include numerical, and in this sense the school is a major ally of the family in search of an effective inclusion, what needs to happen to all their agents are focused create opportunities in an inclusive school. Thus, the inclusion of numerical students with special needs, will be established from the encouragement of those involved, parents and school, towards the stimulation of the child, and use of recreational resources appropriate for mediation of the contents to be worked, where through the relationships established will develop the potential of the same logical-mathematical. The teacher is the main feature of a school to promote inclusion as solidarity, to Diakonia.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-24
2016-06-17T20:32:10Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-17T20:32:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Carlos Alberto Barbosa. A matemática como caminho da inclusão escolar. 2013. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/436
identifier_str_mv SILVA, Carlos Alberto Barbosa. A matemática como caminho da inclusão escolar. 2013. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/436/2/silva_cab_tmp286.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/436/1/silva_cab_tmp286.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6a53261c7b9ae0edd9b6779af5ef6dd3
a7fb0a13b0d00cb135fe91138b201030
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1815438679679696896