Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761 |
Resumo: | Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are. |
id |
PUC_SP-1_4cac64a56fcb30b5053fb96e468a43c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28761 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Raiça, DarcyLerner, Priscila Goberstein2022-10-11T11:48:22Z2022-10-11T11:48:22Z2011-11-16Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are.Ao longo das últimas três décadas, a forma como as pessoas com necessidades educacionais especiais eram vistas pela sociedade se transformou. Elas deixaram de viver de forma segregada e, de sujeitos considerados incapazes, passaram a frequentar de forma mais intensa os espaços públicos, entre eles, as escolas. A partir deste movimento, intensificaram-se as reflexões relativas à inclusão escolar, que ainda enfrenta inúmeras dificuldades para ser implementada de modo eficaz. Neste trabalho, será destacada a Síndrome de Down e sua relação com a aprendizagem. Uma maior lentidão no desenvolvimento físico e mental, aliado à dificuldade de concentração, podem comprometer o processo de aprendizagem dos portadores desta síndrome, sendo um empecilho à escolarização, à alfabetização e a numeralização. Sendo a Matemática uma disciplina muito temida pelos alunos, e que necessita de um grau elevado de concentração e abstração, como se dá o relacionamento dos alunos com Síndrome de Down e esta disciplina? Através de uma revisão bibliográfica buscamos responder quais são os novos desafios a serem enfrentados no processo de ensino-aprendizagem da Matemática quando o aluno é uma criança com Síndrome de DownporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSíndrome de DownInclusão escolarMatemáticaDown SyndromeSchool inclusionMathematicsMatemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de DownMathematics: a concrete reality, but still abstract in inclusion of students with down syndromeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdfapplication/pdf483602https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/1/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdfd39c59df7a9f9f8d2957afc9b0df00e3MD51TEXTPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.txtPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain136244https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/2/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.txtb7fbd10c40ecd6b1dce94967dbef02cbMD52THUMBNAILPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.jpgPRISCILA GOBERSTEIN LERNER - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1218https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/3/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.jpged29bbbac378dd2b5fd4ba3a47a098ceMD53handle/287612022-10-12 01:04:11.873oai:repositorio.pucsp.br:handle/28761Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Mathematics: a concrete reality, but still abstract in inclusion of students with down syndrome |
title |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
spellingShingle |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down Lerner, Priscila Goberstein CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Síndrome de Down Inclusão escolar Matemática Down Syndrome School inclusion Mathematics |
title_short |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
title_full |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
title_fullStr |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
title_full_unstemmed |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
title_sort |
Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down |
author |
Lerner, Priscila Goberstein |
author_facet |
Lerner, Priscila Goberstein |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lerner, Priscila Goberstein |
contributor_str_mv |
Raiça, Darcy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Síndrome de Down Inclusão escolar Matemática Down Syndrome School inclusion Mathematics |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Síndrome de Down Inclusão escolar Matemática |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Down Syndrome School inclusion Mathematics |
description |
Over the past three decades, the way people with special educational needs were seen by society has changed. They no longer live in a segregated way and, from incapable considered people, began to fully attend public places, among them schools. From this movement, reflections on school inclusion became more intense, but still face many difficulties to be effectively implemented. This work will discuss Down Syndrome and its relationship to learning. Slow physical and mental development, in addition to difficulty in concentration, may impair the learning process of individuals with this Syndrome, being a hindrance to literacy and to mathematical literacy. Since Mathematics is a threatened discipline by many students and requires a high degree of concentration and abstraction, how is the relationship between Down Syndrome students and this subject? Through a literature review we aim to answer what the challenges to be faced in the process of teaching and learning of mathematics when dealing with a child with Down Syndrome are. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761 |
identifier_str_mv |
Lerner, Priscila Goberstein. Matemática: uma realidade concreta, porém ainda abstrata na inclusão de alunos com Síndrome de Down. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/1/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/2/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28761/3/PRISCILA%20GOBERSTEIN%20LERNER%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d39c59df7a9f9f8d2957afc9b0df00e3 b7fbd10c40ecd6b1dce94967dbef02cb ed29bbbac378dd2b5fd4ba3a47a098ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277976349507584 |