UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kraemer, Maria Elisabeth Pereira
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/430
Resumo: The formal education for the work in superior level begins to face an unusual competition: the corporate universities that came from the experiences of training programs and development corporate professionals and from the observation that the university doesn't prepare appropriately for the work. The concept of corporate university appeared in the USA, in 1995, when General Eletric created Cotronville. But it was in the very start of 80 decade that happened a considerable increase of these new formation spaces. Another component that contributed to the fast growth of the corporate universities is the need of continuous learning, as a consequence of the vertiginous changes in the world of the work due to the permanent technological progresses and to the process of globalization of the economy. The corporate universities appear as solution for the alignment of the training initiatives with the strategy of the organization and the creation of competitive advantage, by means of permanent learning. 
id FACECLA-1_1a34666015c99dee47f8ea3be00659dd
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/430
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVAtechnological progresses; corporate university; competitive advantageavanços tecnológicos; universidade corporativa; vantagem competitivaThe formal education for the work in superior level begins to face an unusual competition: the corporate universities that came from the experiences of training programs and development corporate professionals and from the observation that the university doesn't prepare appropriately for the work. The concept of corporate university appeared in the USA, in 1995, when General Eletric created Cotronville. But it was in the very start of 80 decade that happened a considerable increase of these new formation spaces. Another component that contributed to the fast growth of the corporate universities is the need of continuous learning, as a consequence of the vertiginous changes in the world of the work due to the permanent technological progresses and to the process of globalization of the economy. The corporate universities appear as solution for the alignment of the training initiatives with the strategy of the organization and the creation of competitive advantage, by means of permanent learning.  A educação formal para o trabalho, em nível superior, começa a enfrentar uma concorrência inusitada: as universidades corporativas, surgidas das experiências de programas de treinamento e desenvolvimento profissionais corporativos e da constatação de que a universidade não prepara adequadamente para o trabalho. O conceito de universidade corporativa surgiu nos EUA, em 1995, quando a General Eletric criou a Cotronville. Mas foi só a partir da década de 80 que se assistiu a um aumento considerável destes novos espaços de formação. Outro componente que contribuiu para o rápido crescimento das universidades corporativas é a necessidade de contínua aprendizagem, como conseqüência das vertiginosas mudanças no mundo do trabalho, em razão dos avanços tecnológicos permanentes e do processo de globalização da economia. As universidades corporativas surgem como solução para o alinhamento das iniciativas de treinamento com a estratégia da organização e de criação de vantagem competitiva, por meio de aprendizado permanente. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESKraemer, Maria Elisabeth Pereira2004-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/43010.5329/RECADM.20040301006Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-17Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-17Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-171677-738710.5329/RECADM.20040301reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/430/328Direitos autorais 2004 Maria Elisabeth Pereira Kraemerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:16:26Zoai:periodicosibepes.org.br:article/430Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:16:26Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv
UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
title UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
spellingShingle UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
Kraemer, Maria Elisabeth Pereira
technological progresses; corporate university; competitive advantage
avanços tecnológicos; universidade corporativa; vantagem competitiva
title_short UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
title_full UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
title_fullStr UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
title_full_unstemmed UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
title_sort UNIVERSIDADE CORPORATIVA COMO ALAVANCA DA VANTAGEM COMPETITIVA
author Kraemer, Maria Elisabeth Pereira
author_facet Kraemer, Maria Elisabeth Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Kraemer, Maria Elisabeth Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv technological progresses; corporate university; competitive advantage
avanços tecnológicos; universidade corporativa; vantagem competitiva
topic technological progresses; corporate university; competitive advantage
avanços tecnológicos; universidade corporativa; vantagem competitiva
description The formal education for the work in superior level begins to face an unusual competition: the corporate universities that came from the experiences of training programs and development corporate professionals and from the observation that the university doesn't prepare appropriately for the work. The concept of corporate university appeared in the USA, in 1995, when General Eletric created Cotronville. But it was in the very start of 80 decade that happened a considerable increase of these new formation spaces. Another component that contributed to the fast growth of the corporate universities is the need of continuous learning, as a consequence of the vertiginous changes in the world of the work due to the permanent technological progresses and to the process of globalization of the economy. The corporate universities appear as solution for the alignment of the training initiatives with the strategy of the organization and the creation of competitive advantage, by means of permanent learning. 
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-05-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/430
10.5329/RECADM.20040301006
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/430
identifier_str_mv 10.5329/RECADM.20040301006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/430/328
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2004 Maria Elisabeth Pereira Kraemer
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2004 Maria Elisabeth Pereira Kraemer
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-17
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-17
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 3, n. 1 (2004): Janeiro-Junho; 1-17
1677-7387
10.5329/RECADM.20040301
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042421661433856