From the particular to the general: memory, oral history, and organizational studies
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2958 |
Resumo: | Organizational memory studies have been criticized for their instrumental, ahistorical view of memory. Alternatively, Rowlinson, Booth, Clark, Delahaye and Procter (2010) proposed the structural approach of memory studies from sociology and history, in which the memory considered is supra-individual, accessed through the study of celebrations and monuments. Consequently, individual memory and Oral History as epistemological options for understanding a collectivity in time and space ended up in the background. The article aims to propose Oral History as a theoretical and methodological possibility for memory studies in organizations, bringing the discussion (1) about the different historiographies of memory studies and Oral History, as well as their respective links with organizational research, and (2) two possible ways to move from individual to social memory, presenting classic examples from the Oral History literature. |
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From the particular to the general: memory, oral history, and organizational studiesDo particular para o geral: memória, história oral e estudos organizacionaisManagementmemory; oral history; historical organizational studies; methodAdministraçãomemória; história oral; estudos organizacionais históricos; métodoOrganizational memory studies have been criticized for their instrumental, ahistorical view of memory. Alternatively, Rowlinson, Booth, Clark, Delahaye and Procter (2010) proposed the structural approach of memory studies from sociology and history, in which the memory considered is supra-individual, accessed through the study of celebrations and monuments. Consequently, individual memory and Oral History as epistemological options for understanding a collectivity in time and space ended up in the background. The article aims to propose Oral History as a theoretical and methodological possibility for memory studies in organizations, bringing the discussion (1) about the different historiographies of memory studies and Oral History, as well as their respective links with organizational research, and (2) two possible ways to move from individual to social memory, presenting classic examples from the Oral History literature.Os estudos de memória organizacional vêm sendo criticados por sua visão instrumental, a-histórica, da memória. Como alternativa, Rowlinson, Booth, Clark, Delahaye e Procter (2010) propuseram a abordagem dos estudos de memória da sociologia e da história em sua vertente estrutural, na qual a memória priorizada é a supraindividual, acessada pelas comemorações e monumentos. Consequentemente, a memória individual e a História Oral como opções epistemológicas para se entender uma coletividade no tempo e no espaço acabaram em segundo plano. Sendo assim, o artigo tem como objetivo propor a História Oral como mais uma possibilidade teórico-metodológica aos estudos de memória nas organizações, por meio da discussão (1) sobre as distintas historiografias dos estudos de memória e da História Oral, assim como seus respectivos entrelaces com a pesquisa organizacional, e (2) sobre dois possíveis caminhos para se partir da memória individual para a social, apresentando exemplos clássicos da literatura de História Oral.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES)Hodge, Patricia AyumiCosta, Alessandra de Sá Mello da2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/295810.21529/RECADM.2020013Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 303-336Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 303-336Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 303-3361677-738710.21529/RECADM.20201903reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2958/1109Direitos autorais 2020 Patricia Ayumi Hodge, Alessandra de Sá Mello da Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T01:31:50Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2958Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-02-05T01:31:50Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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