Relations that affect satisfaction in home office
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3793 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic forced the adoption of teleworking from home as an alternative to making operations viable for several companies, which implied adjustments in management models. Thus, this paper aims to identify the relationships among leadership styles (transactional and transformational), organizational climate, teleworker satisfaction, and manager incivility in the context of teleworking from home, in the short term and potentially on the long term. The quantitative research uses structural equation modeling estimated by partial least squares. The results show that both leadership styles and organizational climate positively impact teleworker satisfaction. Additionally, organizational climate partially mediates the relationships between leadership styles and teleworker satisfaction. However, the moderating effect of incivility is not confirmed. That contributes to the organization entirely or partially in a home office, a post-pandemic trend, or in new similar situations. The Theory of Adjustment highlights the relationship between the constructs studied in a virtual context, contributing to the field of people management studies. |
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Relations that affect satisfaction in home officeRelações que afetam a satisfação no teletrabalho domiciliarManagementleadership; organizational climate; incivility; job satisfaction; home officeAdministraçãoliderança; clima organizacional; incivilidade; satisfação no trabalho; teletrabalho domiciliarThe COVID-19 pandemic forced the adoption of teleworking from home as an alternative to making operations viable for several companies, which implied adjustments in management models. Thus, this paper aims to identify the relationships among leadership styles (transactional and transformational), organizational climate, teleworker satisfaction, and manager incivility in the context of teleworking from home, in the short term and potentially on the long term. The quantitative research uses structural equation modeling estimated by partial least squares. The results show that both leadership styles and organizational climate positively impact teleworker satisfaction. Additionally, organizational climate partially mediates the relationships between leadership styles and teleworker satisfaction. However, the moderating effect of incivility is not confirmed. That contributes to the organization entirely or partially in a home office, a post-pandemic trend, or in new similar situations. The Theory of Adjustment highlights the relationship between the constructs studied in a virtual context, contributing to the field of people management studies.A pandemia da COVID-19 forçou a adoção do teletrabalho domiciliar como alternativa à viabilização das operações de várias empresas, o que implicou adequações nos modelos de gestão. Assim, o objetivo deste artigo é identificar as relações entre estilos de liderança - transacional e transformacional, clima organizacional, satisfação do teletrabalhador e incivilidade do gestor no contexto do trabalho domiciliar, no curto prazo e, potencialmente, no longo prazo. A pesquisa é quantitativa com uso modelagem de equações estruturais estimadas por mínimos quadrados parciais. Os resultados mostram que ambos os estilos de liderança e o clima organizacional impactam positivamente a satisfação do teletrabalhador. Adicionalmente, o clima organizacional medeia parcialmente as relações entre estilos de liderança e satisfação do teletrabalhador. No entanto, o efeito moderador da incivilidade não é confirmado. Com isso, contribui-se com a organização em teletrabalho domiciliar total ou parcial, uma tendência pós-pandemia ou em novas situações semelhantes. Por meio da perspectiva da Teoria do Ajuste, destaca-se a relação entre os construtos estudados em um contexto virtual, o que contribui para o campo de estudos de gestão de pessoas.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES, BrasilBrito, Claiton Pimentel deBastos, Sérgio Augusto Pereira2023-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/379310.21529/RECADM.2023019Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 3 (2023): Setembro-Dezembro; 466-489Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 3 (2023): Setembro-Dezembro; 466-489Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 22, n. 3 (2023): Setembro-Dezembro; 466-4891677-738710.21529/RECADM.20232203reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3793/1194http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3793/1379Direitos autorais 2023 Claiton Pimentel de Brito, Sérgio Augusto Pereira Bastoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-09T02:22:54Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3793Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2024-01-09T02:22:54Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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