The influence of the institutional field maturity on the legitimacy of the institutional entrepreneur
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3174 |
Resumo: | This article aims to define how the degree of institutional maturity of the corrected street pole can construct the appropriate institutional entrepreneur's legitimacy (IEL's). The study is based on the qualitative approach with a multiple case study involving institutional entrepreneurs in the revitalization project, totaling eight Brazilian retail centers. The research contributes to the field of Institutional Theory, more precisely the aspect of institutional entrepreneurship, by demonstrating that, unlike the existing Theory, the results show that even when following the theoretical precepts proposed to build legitimacy, the institutional entrepreneurs could not carry it out. This happened due to the characteristics of the "pre-emergent" field, which does not have the minimum necessary degree of institutionalization to guarantee the institutional entrepreneur's full performance in the revitalization process. In this sense, the research reinforces that, besides presenting the behavior of institutional entrepreneurs and having a relevant project for the benefit of the actors, one should analyze the maturity in advance. |
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The influence of the institutional field maturity on the legitimacy of the institutional entrepreneurA influência da maturidade do campo institucional na legitimidade do empreendedor institucional varejistaManagementinstitutional entrepreneurship; legitimacy; maturity of institutional fields; street retail districtsAdministraçãoempreendedorismo institucional; legitimidade; maturidade de campos institucionais; polos varejistas de ruasThis article aims to define how the degree of institutional maturity of the corrected street pole can construct the appropriate institutional entrepreneur's legitimacy (IEL's). The study is based on the qualitative approach with a multiple case study involving institutional entrepreneurs in the revitalization project, totaling eight Brazilian retail centers. The research contributes to the field of Institutional Theory, more precisely the aspect of institutional entrepreneurship, by demonstrating that, unlike the existing Theory, the results show that even when following the theoretical precepts proposed to build legitimacy, the institutional entrepreneurs could not carry it out. This happened due to the characteristics of the "pre-emergent" field, which does not have the minimum necessary degree of institutionalization to guarantee the institutional entrepreneur's full performance in the revitalization process. In this sense, the research reinforces that, besides presenting the behavior of institutional entrepreneurs and having a relevant project for the benefit of the actors, one should analyze the maturity in advance.Este artigo tem como objetivo descrever como o grau de maturidade institucional do polo varejista de rua pode influenciar na construção da legitimidade do empreendedor institucional varejista (EIV’s). O estudo está fundamentado na abordagem qualitativa com estudo de caso múltiplo envolvendo empreendedores institucionais no projeto de revitalização, totalizando oito polos varejistas brasileiros. A pesquisa contribui para o campo da Teoria Institucional, mais precisamente a vertente do empreendedorismo institucional ao demostrar que diferentemente da Teoria existente, os resultados demostram que mesmo seguindo os preceitos teóricos propostos para construção da legitimidade, os empreendedores institucionais não conseguiram realizá-la. Isso correu em decorrência das características do campo “pré-emergente” que não apresentou um grau mínimo de institucionalização necessária para garantir a atuação integral do empreendedor institucional varejista no processo de revitalização. Desta forma, a pesquisa reforça que, além de apresentar comportamentos de empreendedores institucionais e possuir um projeto relevante em benefício dos atores, deve-se analisar antecipadamente a maturidade do campo e perfil dos atores para posteriormente delinear estratégias de construção de legitimidade.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESSilva, André Luiz Barbosa daParente, Juracy2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/317410.21529/RECADM.2021009Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 2 (2021): Maio-Agosto; 262-292Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 2 (2021): Maio-Agosto; 262-292Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 20, n. 2 (2021): Maio-Agosto; 262-2921677-738710.21529/RECADM.20212002reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/3174/1128http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/3174/1018Direitos autorais 2021 André Luiz Barbosa da Silva, Juracy Parentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-08T18:11:29Zoai:periodicosibepes.org.br:article/3174Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-06-08T18:11:29Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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