A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serra, Fernando
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Ferreira, Manuel Portugal, Teixeira, Wagner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21
Resumo: In this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential.
id FACECLA-1_d3f0ded5c5ac7da82849a1c2cce70124
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/21
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa CocamarCorporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; CooperativesResponsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; CooperativasIn this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential. Neste trabalho foi analisado como a responsabilidade social e ambiental se inserem na estratégia da Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. O estudo do caso é apoiado em dados primários e secundários, em particular em entrevistas com os colaboradores da COCAMAR diretamente envolvidos nos programas de responsabilidade social e ambiental. Estão ilustradas as mudanças organizacionais e dos valores culturais da cooperativa que suportam o leque de projetos sociais desenvolvidos junto à comunidade interna e externa. Concluiu-se com a análise de como a responsabilidade social corporativa pode se inserir na estratégia das cooperativas, implicações para a teoria e a prática e sugestão de investigações futuras. No caso da COCAMAR a responsabilidade social faz parte de suas ações estratégicas o que confere com a visão moderna de cooperativas. Adicionalmente a empresa participa de ações deste tipo, mas possui projetos próprios além de envolver seus cooperados. Mesmo durante períodos de dificuldade e apesar da competição acirrada, manteve suas iniciativas de responsabilidade social. Entretanto, ainda não possui qualquer certificação em normas relacionadas ou se utiliza adequadamente de ações de marketing para potencializar a imagem.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESSerra, FernandoFerreira, Manuel PortugalTeixeira, Wagner2009-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2110.5329/RECADM.20080702003Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-141677-738710.5329/RECADM.20080702reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21/240Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:14:52Zoai:periodicosibepes.org.br:article/21Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:14:52Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
title A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
spellingShingle A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
Serra, Fernando
Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives
Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas
title_short A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
title_full A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
title_fullStr A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
title_full_unstemmed A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
title_sort A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
author Serra, Fernando
author_facet Serra, Fernando
Ferreira, Manuel Portugal
Teixeira, Wagner
author_role author
author2 Ferreira, Manuel Portugal
Teixeira, Wagner
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Serra, Fernando
Ferreira, Manuel Portugal
Teixeira, Wagner
dc.subject.por.fl_str_mv Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives
Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas
topic Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives
Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas
description In this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21
10.5329/RECADM.20080702003
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21
identifier_str_mv 10.5329/RECADM.20080702003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21/240
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14
1677-7387
10.5329/RECADM.20080702
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042423086448640