A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21 |
Resumo: | In this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential. |
id |
FACECLA-1_d3f0ded5c5ac7da82849a1c2cce70124 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/21 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa CocamarCorporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; CooperativesResponsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; CooperativasIn this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential. Neste trabalho foi analisado como a responsabilidade social e ambiental se inserem na estratégia da Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. O estudo do caso é apoiado em dados primários e secundários, em particular em entrevistas com os colaboradores da COCAMAR diretamente envolvidos nos programas de responsabilidade social e ambiental. Estão ilustradas as mudanças organizacionais e dos valores culturais da cooperativa que suportam o leque de projetos sociais desenvolvidos junto à comunidade interna e externa. Concluiu-se com a análise de como a responsabilidade social corporativa pode se inserir na estratégia das cooperativas, implicações para a teoria e a prática e sugestão de investigações futuras. No caso da COCAMAR a responsabilidade social faz parte de suas ações estratégicas o que confere com a visão moderna de cooperativas. Adicionalmente a empresa participa de ações deste tipo, mas possui projetos próprios além de envolver seus cooperados. Mesmo durante períodos de dificuldade e apesar da competição acirrada, manteve suas iniciativas de responsabilidade social. Entretanto, ainda não possui qualquer certificação em normas relacionadas ou se utiliza adequadamente de ações de marketing para potencializar a imagem.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESSerra, FernandoFerreira, Manuel PortugalTeixeira, Wagner2009-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2110.5329/RECADM.20080702003Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-141677-738710.5329/RECADM.20080702reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21/240Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:14:52Zoai:periodicosibepes.org.br:article/21Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:14:52Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
title |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
spellingShingle |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar Serra, Fernando Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas |
title_short |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
title_full |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
title_fullStr |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
title_full_unstemmed |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
title_sort |
A Responsabilidade Social no Brasil: O Caso da Cooperativa Cocamar |
author |
Serra, Fernando |
author_facet |
Serra, Fernando Ferreira, Manuel Portugal Teixeira, Wagner |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Manuel Portugal Teixeira, Wagner |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serra, Fernando Ferreira, Manuel Portugal Teixeira, Wagner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas |
topic |
Corporate social responsibility; Environmental responsibility; Corporate strategy; Cooperatives Responsabilidade social; Responsabilidade ambiental; Estratégia empresarial; Cooperativas |
description |
In this work we check how social and environmental responsibility are inserted in Cooperativa Agroindustrial de Maringá - COCAMAR, Paraná. The case study is supported in primary and secondary data. It is also supported by interviews with COCAMAR employees directly involved in social and environmental programs. We show the organizational changes and cultural values of the Cooperative that supports the range of social projects developed with the internal and external community. We conclude with an analysis of how corporate social responsibility is inserted at company’s strategy, implications for practice and theory, as well as suggestions for future investigations. Social responsibility is part of the strategic actions of COCAMAR what agrees with the modern vision of cooperatives. Even during hard times and despite of strong competition the company kept its social responsibility initiatives. The company does not have any social responsibility related certification. Also do not take advantage of marketing actions for image potential. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21 10.5329/RECADM.20080702003 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21 |
identifier_str_mv |
10.5329/RECADM.20080702003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/21/240 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2008 Fernando Serra, Manuel Portugal Ferreira, Wagner Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 2 (2008): Julho-Dezembro; 1-14 1677-7387 10.5329/RECADM.20080702 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042423086448640 |