UM ESTUDO DA SATISFAÇÃO DOS COLABORADORES DE UMA EMPRESA DE MATERIAIS ELÉTRICOS A PARTIR DA ANÁLISE EM COMPONENTES PRINCIPAIS
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/51 |
Resumo: | This study relates the satisfaction attributes of the collaborators of an electrical materials company, located in the West of Santa Catarina. The sampling is probabilistic and represents the census, once it includes 72 collaborators of the company, distributed in three focus groups: head office, branch 1 and branch 2. The technique of critical incident was adopted, and a questionnaire semi-structured with open questions was used to collect data. The answers were transformed in units of meaning and classified through the content analysis. Then, it was proceeded the quantitative phase. For better visualization, the data went by the analysis in main components (ACP). On one side, it was verified that the largest degree of the collaborators' satisfaction is related to the fact that they work in an organized company, that provides professional growth and motivates people formation with courses and trainings. For other, it was inferred that the dissatisfaction factors refer to the relationship among co-workers, to the lack of integration among sections and to the individuality. |
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UM ESTUDO DA SATISFAÇÃO DOS COLABORADORES DE UMA EMPRESA DE MATERIAIS ELÉTRICOS A PARTIR DA ANÁLISE EM COMPONENTES PRINCIPAISSatisfaction; Technique of Critical Incidentes; Analysis of Content; Analysis in Main ComponentsSatisfação; Técnica de Incidente Critico; Análise de Conteúdo; Análise em Componentes PrincipaisThis study relates the satisfaction attributes of the collaborators of an electrical materials company, located in the West of Santa Catarina. The sampling is probabilistic and represents the census, once it includes 72 collaborators of the company, distributed in three focus groups: head office, branch 1 and branch 2. The technique of critical incident was adopted, and a questionnaire semi-structured with open questions was used to collect data. The answers were transformed in units of meaning and classified through the content analysis. Then, it was proceeded the quantitative phase. For better visualization, the data went by the analysis in main components (ACP). On one side, it was verified that the largest degree of the collaborators' satisfaction is related to the fact that they work in an organized company, that provides professional growth and motivates people formation with courses and trainings. For other, it was inferred that the dissatisfaction factors refer to the relationship among co-workers, to the lack of integration among sections and to the individuality. Este estudo relata os atributos de satisfação dos colaboradores de uma empresa de materiais elétricos, situada no Oeste de Santa Catarina. A amostragem é probabilística censitária, uma vez que abrange 72 colaboradores da empresa, distribuídos em três grupos de foco: matriz, filial 1 e filial 2. Adotou-se a técnica de incidente crítico, utilizando-se - como instrumento de coleta de dados - um questionário semi-estruturado com questões abertas. As respostas foram transformadas em unidades de significado e categorizadas através da análise de conteúdo. Em seguida, procedeu-se a fase quantitativa. Para melhor visualização, os dados passaram pela análise em componentes principais (ACP). Por um lado, constatou-se que o maior grau de satisfação dos colaboradores está relacionado ao fato de trabalharem em uma empresa organizada, que proporciona crescimento profissional e incentiva a formação das pessoas com cursos e treinamentos. Por outro, inferiu-se que os fatores de insatisfação referem-se ao relacionamento entre colegas, à falta de integração entre setores e à individualidade.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESAppio, JuceliaDomingues, Maria José Carvalho de SouzaScharmach, Andreia Luciana da Rosa2009-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/5110.5329/RECADM.20080701003Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 1 (2008): Janeiro-Junho; 1-11Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 1 (2008): Janeiro-Junho; 1-11Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 7, n. 1 (2008): Janeiro-Junho; 1-111677-738710.5329/RECADM.20080701reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/51/210http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/51/6http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/51/7Direitos autorais 2008 Jucelia Appio, Maria José Carvalho de Souza Domingues, Andreia Luciana da Rosa Scharmachhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:17:17Zoai:periodicosibepes.org.br:article/51Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:17:17Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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