The development of student assistance as a scientific field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sampaio, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516
Resumo: This paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance.
id FCC-1_27d4fa3f5992d0e49f0d5303c2976657
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10516
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling The development of student assistance as a scientific fieldLa constitución de la asistencia estudiantil como ambito científicoLa constitution de l’aide aux étudiants en domaine scientifiqueA constituição da assistência estudantil como campo científicoEducação SuperiorAssistência ao EstudanteEstudante UniversitárioAcesso e permanência Ensino Superiorassuntos estudantisassistência estudantilserviços de apoio aos estudantesHigher EducationStudent AssistanceUniversity StudentEducación Superior Atención al EstudianteEstudiante UniversitarioEnseignement SupérieurAide aux ÉtudiantsÉtudiant UniversitaireThis paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance.El objetivo de este trabajo es comprender cómo la asistencia estudiantil se ha venido constituyendo en un campo científico y un área específica de actuación profesional y desarrollándose a partir de servicios de apoyo a los estudiantes. El enfoque es cualitativo e incluye investigación bibliográfica, análisis de legislación e investigación de campo, en la que participaron 26 profesionales de asistencia estudiantil de cuatro universidades federales de la región Sudeste de Brasil. A partir del concepto nativo de cultura institucional, el artículo discute si la asistencia estudiantil es asistencia social y concluye que el debate en torno de la asistencia estudiantil no es nuevo y moviliza diferentes capitales científicos en una disputa de perspectivas en torno a lo que puede considerarse asistencia estudiantil ideal.Le but de ce travail est de comprendre comment l’aide aux étudiants se constitue en champ scientifique et domaine d’exercice professionnel et se développe sur la base des services d’appui aux étudiants. L’approche est qualitative et inclue une revue de la littérature, l’analyse de la législation et l’étude sur le terrain avec 26 professionnels du service de l’aide aux étudiants de quatre universités du Sud-Est brésilien. À l’appui du concept natif de culture institutionnelle, cet article discute la question de savoir si l’aide aux étudiants équivaut à l’aide sociale. On conclue que le débat sur l’aide aux étudiants n’est pas récent et met en jeu plusieurs capitaux scientifiques dans une dispute de points de vue autour de ce qui peut être tenu pour une aide aux étudiants idéale.O objetivo deste trabalho é compreender como a assistência estudantil vem se constituindo como campo científico e área específica de atuação profissional e se desenvolvendo a partir de serviços de apoio aos estudantes. A abordagem é qualitativa e inclui levantamento bibliográfico, análise da legislação e pesquisa de campo, a qual envolveu 26 profissionais da assistência estudantil de quatro universidades federais da região Sudeste. A partir do conceito nativo de cultura institucional, o artigo discute se assistência estudantil é assistência social e conclui que o debate em torno da assis-tência estudantil não é novo e mobiliza diferentes capitais científicos em uma disputa de perspectivas em torno daquilo que pode ser considerado uma assistência estudantil ideal.Fundação Carlos Chagas2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e105161980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4714https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4752https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4879Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Carlos Eduardo Sampaio BurgosSampaio, Helena2024-02-20T12:08:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10516Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2024-02-20T12:08:04Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The development of student assistance as a scientific field
La constitución de la asistencia estudiantil como ambito científico
La constitution de l’aide aux étudiants en domaine scientifique
A constituição da assistência estudantil como campo científico
title The development of student assistance as a scientific field
spellingShingle The development of student assistance as a scientific field
Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos
Educação Superior
Assistência ao Estudante
Estudante Universitário
Acesso e permanência Ensino Superior
assuntos estudantis
assistência estudantil
serviços de apoio aos estudantes
Higher Education
Student Assistance
University Student
Educación Superior
Atención al Estudiante
Estudiante Universitario
Enseignement Supérieur
Aide aux Étudiants
Étudiant Universitaire
title_short The development of student assistance as a scientific field
title_full The development of student assistance as a scientific field
title_fullStr The development of student assistance as a scientific field
title_full_unstemmed The development of student assistance as a scientific field
title_sort The development of student assistance as a scientific field
author Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos
author_facet Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos
Sampaio, Helena
author_role author
author2 Sampaio, Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos
Sampaio, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Assistência ao Estudante
Estudante Universitário
Acesso e permanência Ensino Superior
assuntos estudantis
assistência estudantil
serviços de apoio aos estudantes
Higher Education
Student Assistance
University Student
Educación Superior
Atención al Estudiante
Estudiante Universitario
Enseignement Supérieur
Aide aux Étudiants
Étudiant Universitaire
topic Educação Superior
Assistência ao Estudante
Estudante Universitário
Acesso e permanência Ensino Superior
assuntos estudantis
assistência estudantil
serviços de apoio aos estudantes
Higher Education
Student Assistance
University Student
Educación Superior
Atención al Estudiante
Estudiante Universitario
Enseignement Supérieur
Aide aux Étudiants
Étudiant Universitaire
description This paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4714
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4752
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4879
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516
Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e10516
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330317791264768