The development of student assistance as a scientific field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516 |
Resumo: | This paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance. |
id |
FCC-1_27d4fa3f5992d0e49f0d5303c2976657 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10516 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The development of student assistance as a scientific fieldLa constitución de la asistencia estudiantil como ambito científicoLa constitution de l’aide aux étudiants en domaine scientifiqueA constituição da assistência estudantil como campo científicoEducação SuperiorAssistência ao EstudanteEstudante UniversitárioAcesso e permanência Ensino Superiorassuntos estudantisassistência estudantilserviços de apoio aos estudantesHigher EducationStudent AssistanceUniversity StudentEducación Superior Atención al EstudianteEstudiante UniversitarioEnseignement SupérieurAide aux ÉtudiantsÉtudiant UniversitaireThis paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance.El objetivo de este trabajo es comprender cómo la asistencia estudiantil se ha venido constituyendo en un campo científico y un área específica de actuación profesional y desarrollándose a partir de servicios de apoyo a los estudiantes. El enfoque es cualitativo e incluye investigación bibliográfica, análisis de legislación e investigación de campo, en la que participaron 26 profesionales de asistencia estudiantil de cuatro universidades federales de la región Sudeste de Brasil. A partir del concepto nativo de cultura institucional, el artículo discute si la asistencia estudiantil es asistencia social y concluye que el debate en torno de la asistencia estudiantil no es nuevo y moviliza diferentes capitales científicos en una disputa de perspectivas en torno a lo que puede considerarse asistencia estudiantil ideal.Le but de ce travail est de comprendre comment l’aide aux étudiants se constitue en champ scientifique et domaine d’exercice professionnel et se développe sur la base des services d’appui aux étudiants. L’approche est qualitative et inclue une revue de la littérature, l’analyse de la législation et l’étude sur le terrain avec 26 professionnels du service de l’aide aux étudiants de quatre universités du Sud-Est brésilien. À l’appui du concept natif de culture institutionnelle, cet article discute la question de savoir si l’aide aux étudiants équivaut à l’aide sociale. On conclue que le débat sur l’aide aux étudiants n’est pas récent et met en jeu plusieurs capitaux scientifiques dans une dispute de points de vue autour de ce qui peut être tenu pour une aide aux étudiants idéale.O objetivo deste trabalho é compreender como a assistência estudantil vem se constituindo como campo científico e área específica de atuação profissional e se desenvolvendo a partir de serviços de apoio aos estudantes. A abordagem é qualitativa e inclui levantamento bibliográfico, análise da legislação e pesquisa de campo, a qual envolveu 26 profissionais da assistência estudantil de quatro universidades federais da região Sudeste. A partir do conceito nativo de cultura institucional, o artigo discute se assistência estudantil é assistência social e conclui que o debate em torno da assis-tência estudantil não é novo e mobiliza diferentes capitais científicos em uma disputa de perspectivas em torno daquilo que pode ser considerado uma assistência estudantil ideal.Fundação Carlos Chagas2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e105161980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4714https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4752https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4879Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Carlos Eduardo Sampaio BurgosSampaio, Helena2024-02-20T12:08:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10516Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2024-02-20T12:08:04Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The development of student assistance as a scientific field La constitución de la asistencia estudiantil como ambito científico La constitution de l’aide aux étudiants en domaine scientifique A constituição da assistência estudantil como campo científico |
title |
The development of student assistance as a scientific field |
spellingShingle |
The development of student assistance as a scientific field Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos Educação Superior Assistência ao Estudante Estudante Universitário Acesso e permanência Ensino Superior assuntos estudantis assistência estudantil serviços de apoio aos estudantes Higher Education Student Assistance University Student Educación Superior Atención al Estudiante Estudiante Universitario Enseignement Supérieur Aide aux Étudiants Étudiant Universitaire |
title_short |
The development of student assistance as a scientific field |
title_full |
The development of student assistance as a scientific field |
title_fullStr |
The development of student assistance as a scientific field |
title_full_unstemmed |
The development of student assistance as a scientific field |
title_sort |
The development of student assistance as a scientific field |
author |
Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos |
author_facet |
Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos Sampaio, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Carlos Eduardo Sampaio Burgos Sampaio, Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Assistência ao Estudante Estudante Universitário Acesso e permanência Ensino Superior assuntos estudantis assistência estudantil serviços de apoio aos estudantes Higher Education Student Assistance University Student Educación Superior Atención al Estudiante Estudiante Universitario Enseignement Supérieur Aide aux Étudiants Étudiant Universitaire |
topic |
Educação Superior Assistência ao Estudante Estudante Universitário Acesso e permanência Ensino Superior assuntos estudantis assistência estudantil serviços de apoio aos estudantes Higher Education Student Assistance University Student Educación Superior Atención al Estudiante Estudiante Universitario Enseignement Supérieur Aide aux Étudiants Étudiant Universitaire |
description |
This paper aims to understand how student assistance is being established as a scientific field and a specific area of professional activity, and has developed from student support services. This is a qualitative study that includes a bibliographical survey, an analysis of legislation and field research involving 26 student assistance professionals from four federal universities in the Southeast region of Brazil. Based on the original concept of institutional culture, the article discusses whether student assistance is social assistance, and concludes that the debate around student assistance is not new and mobilizes different scientific capitals in a dispute over perspectives on what can be considered ideal student assistance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4714 https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4752 https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10516/4879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516 Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516 Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10516 Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e10516 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330317791264768 |