Escola de Enfermagem de São Paulo: the Sesp educational-professional model
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7155 |
Resumo: | This paper analyzes the professional formation of nursing in Brazil after the 1930s as part of a historical process that evaluates the professions and the professionalization in the country. Through several documents on the experience of the first female students at the Escola de Enfermagem de São Paulo, the movement is thought to underscore a rupture regarding the origins and the maintenance of representations established for nurses in Brazil. Changes were transposed from the new nursing model in the United States and applied in São Paulo as the nursing’s intellectual nucleus, center of professionalism as part of joint ventures undertaken during the Brazilian Estado Novo. |
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Escola de Enfermagem de São Paulo: the Sesp educational-professional modelEscola de Enfermagem de São Paulo: el modelo educacional-profesional SespEscola de Enfermagem de São Paulo : le modèle educationnel-professionnel SespEscola de Enfermagem de São Paulo: o modelo educacional-profissional SespInterdisciplinaritéFormation ProfessionnelleInfirmerieModèle ÉducatifInterdisciplinaridadFormación ProfessionalEnfermeríaModelo EducacionalInterdisciplinaryProfessional EducationNursingEducational ModelsInterdisciplinaridadeFormação ProfissionalEnfermagemModelo EducacionalThis paper analyzes the professional formation of nursing in Brazil after the 1930s as part of a historical process that evaluates the professions and the professionalization in the country. Through several documents on the experience of the first female students at the Escola de Enfermagem de São Paulo, the movement is thought to underscore a rupture regarding the origins and the maintenance of representations established for nurses in Brazil. Changes were transposed from the new nursing model in the United States and applied in São Paulo as the nursing’s intellectual nucleus, center of professionalism as part of joint ventures undertaken during the Brazilian Estado Novo.El artículo analiza la formación profesional de los cursos de enfermería posteriores a 1930 como parte de un proceso histórico que redimensionó la profesión y su profesionalización en Brasil. Por intermedio de documentos que remiten a la experiencia de las primeras alumnas de la Escola de Enfermagem de São Paulo, se considera que el movimiento evoca una ruptura tanto en lo que se refiere a los orígenes como al mantenimiento de las representaciones establecidas. Derivados de la instalación de un nuevo modelo de enseñanza proveniente de Estados Unidos, los cambios efectuados trasladan a São Paulo el núcleo intelectual de la enfermería en Brasil, pasando a ser esta ciudad el centro irradiador de la profesionalidad preconizada y parte de acuerdos bilaterales realizados durante el Estado Novo.L’article analyse la formation professionnelle en infirmerie après 1930 comme partie integrante d’un processus historique qui a redimensionné la profession et sa professionnalisation au Brésil. Par moyen des documents qui renvoyent à l’expérience des premières élèves de l’Escola de Enfermagem de São Paulo, on considère que le mouvement évoque une rupture par rapport aussi bien aux origines qu’à la maintenance des réprésentations établies. Dérivés de l’installation d’un nouveau modèle d’enseignement des États-Unis, les changements effectués déplacent à São Paulo le noyau intellectuel de l’infirmerie au Brésil, qui devient le centre de rayonnement du professionnalisme préconisé et fait partie des accords bilatéraux réalisés pendant l’Estado Novo.O artigo analisa a formação profissional da enfermagem pós-1930 como parte de um processo histórico que redimensionou a profissão e sua profissionalização no Brasil. Por intermédio de documentos que remetem à experiência das primeiras alunas da Escola de Enfermagem de São Paulo, considera-se que o movimento evoca uma ruptura em relação tanto às origens quanto à manutenção das representações estabelecidas. Derivadas da instalação de um novo modelo de ensino oriundo dos Estados Unidos, mudanças processadas transferem para São Paulo o núcleo intelectual da enfermagem no Brasil, que passa a ser o centro irradiador da profissionalidade preconizada e como parte de acordos bilaterais realizados durante o Estado Novo.Fundação Carlos Chagas2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7155Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 178: out./dez.2020; 945-963Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 178: out./dez.2020; 945-963Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 178: out./dez.2020; 945-963Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 178: out./dez.2020; 945-9631980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7155/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7155/pdf_1Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Paulo Fernando de SouzaCarrijo, Alessandra RosaCampoi, Isabela Candeloro2021-04-15T13:45:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7155Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2021-04-15T13:45:24Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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