From teacher masters to field formers in the supervised internship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928 |
Resumo: | This article presents the results of the national and international literature review on supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching. |
id |
FCC-1_7403255e50b385911924e8b88c791ad3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2928 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From teacher masters to field formers in the supervised internshipDe maestros de enseñanza a formadores de campo en la pasantía supervisadaDe mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionadoTeacher EducationInternship ProgrammesTeachersEducational PracticeFormación del ProfesoradoPasantía SupervisadaProfesoresPráctica DocenteFormação de ProfessoresProfessoresEstágio SupervisionadoPrática de EnsinoFormação de ProfessoresThis article presents the results of the national and international literature review on supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching.Este artículo presenta resultados de revisión de la literatura nacional e internacional sobre la pasantía supervisada y la figura del profesor-colaborador que recibe y acompaña la formación de pasantes en la escuela. Tal profesor, inicialmente graduado para la docencia en la educación básica, recibe a pasantes en su clase sin necesariamente contar con orientaciones sobre cómo desempeñar esta función formativa. Los estudios considerados revelan que el aprendizaje relativo al desempeño de dicha actividad se ha llevado a cabo según los moldes de las escuelas de oficio, esencialmente por medio de la trasmisión de prácticas modelares. Tales prácticas formativas entran en conflicto con determinadas propuestas de formación docente que se afirman en el contexto educativo actual, marcado por discursos sobre la profesionalización del magisterio.Este artigo apresenta resultados de revisão da literatura nacional e internacional sobre o estágio supervisionado e a figura do professor colaborador que recebe e acompanha a formação de estagiários na escola. Esse professor, formado inicialmente para a docência na educação básica, recebe estagiários em sua classe sem necessariamente contar com orientações sobre como desempenhar essa função formativa. Os estudos considerados revelam que a aprendizagem relativa ao desempenho dessa atividade tem ocorrido nos moldes das escolas de ofício, essencialmente por meio da transmissão de práticas modelares. Essas práticas formativas chocam-se com certas propostas de formação docente que se afirmam no contexto educacional atual, marcado por discursos sobre a profissionalização do magistério.Fundação Carlos Chagas2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 100-1171980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928/2870https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenites, Larissa CerignoniSarti, Flavia MedeirosSouza Neto, Samuel de2022-12-09T13:55:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2928Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-09T13:55:42Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From teacher masters to field formers in the supervised internship De maestros de enseñanza a formadores de campo en la pasantía supervisada De mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionado |
title |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
spellingShingle |
From teacher masters to field formers in the supervised internship Benites, Larissa Cerignoni Teacher Education Internship Programmes Teachers Educational Practice Formación del Profesorado Pasantía Supervisada Profesores Práctica Docente Formação de Professores Professores Estágio Supervisionado Prática de Ensino Formação de Professores |
title_short |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
title_full |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
title_fullStr |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
title_full_unstemmed |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
title_sort |
From teacher masters to field formers in the supervised internship |
author |
Benites, Larissa Cerignoni |
author_facet |
Benites, Larissa Cerignoni Sarti, Flavia Medeiros Souza Neto, Samuel de |
author_role |
author |
author2 |
Sarti, Flavia Medeiros Souza Neto, Samuel de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benites, Larissa Cerignoni Sarti, Flavia Medeiros Souza Neto, Samuel de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Education Internship Programmes Teachers Educational Practice Formación del Profesorado Pasantía Supervisada Profesores Práctica Docente Formação de Professores Professores Estágio Supervisionado Prática de Ensino Formação de Professores |
topic |
Teacher Education Internship Programmes Teachers Educational Practice Formación del Profesorado Pasantía Supervisada Profesores Práctica Docente Formação de Professores Professores Estágio Supervisionado Prática de Ensino Formação de Professores |
description |
This article presents the results of the national and international literature review on supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928/2870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 100-117 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117 Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 100-117 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1816431070925553664 |