From teacher masters to field formers in the supervised internship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benites, Larissa Cerignoni
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sarti, Flavia Medeiros, Souza Neto, Samuel de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928
Resumo: This article presents the results of the national and international literature review on  supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching.
id FCC-1_7403255e50b385911924e8b88c791ad3
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2928
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling From teacher masters to field formers in the supervised internshipDe maestros de enseñanza a formadores de campo en la pasantía supervisadaDe mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionadoTeacher EducationInternship ProgrammesTeachersEducational PracticeFormación del ProfesoradoPasantía SupervisadaProfesoresPráctica DocenteFormação de ProfessoresProfessoresEstágio SupervisionadoPrática de EnsinoFormação de ProfessoresThis article presents the results of the national and international literature review on  supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching.Este artículo presenta resultados de revisión de la literatura nacional e internacional sobre la pasantía supervisada y la figura del profesor-colaborador que recibe y acompaña la formación de pasantes en la escuela. Tal profesor, inicialmente graduado para la docencia en la educación básica, recibe a pasantes en su clase sin necesariamente contar con orientaciones sobre cómo desempeñar esta función formativa. Los estudios considerados revelan que el aprendizaje relativo al desempeño de dicha actividad se ha llevado a cabo según los moldes de las escuelas de oficio, esencialmente por medio de la trasmisión de prácticas modelares. Tales prácticas formativas entran en conflicto con determinadas propuestas de formación docente que se afirman en el contexto educativo actual, marcado por discursos sobre la profesionalización del magisterio.Este artigo apresenta resultados de revisão da literatura nacional e internacional sobre o estágio supervisionado e a figura do professor colaborador que recebe e acompanha a formação de estagiários na escola. Esse professor, formado inicialmente para a docência na educação básica, recebe estagiários em sua classe sem necessariamente contar com orientações sobre como desempenhar essa função formativa. Os estudos considerados revelam que a aprendizagem relativa ao desempenho dessa atividade tem ocorrido nos moldes das escolas de ofício, essencialmente por meio da transmissão de práticas modelares. Essas práticas formativas chocam-se com certas propostas de formação docente que se afirmam no contexto educacional atual, marcado por discursos sobre a profissionalização do magistério.Fundação Carlos Chagas2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 100-1171980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928/2870https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenites, Larissa CerignoniSarti, Flavia MedeirosSouza Neto, Samuel de2022-12-09T13:55:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2928Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-09T13:55:42Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv From teacher masters to field formers in the supervised internship
De maestros de enseñanza a formadores de campo en la pasantía supervisada
De mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionado
title From teacher masters to field formers in the supervised internship
spellingShingle From teacher masters to field formers in the supervised internship
Benites, Larissa Cerignoni
Teacher Education
Internship Programmes
Teachers
Educational Practice
Formación del Profesorado
Pasantía Supervisada
Profesores
Práctica Docente
Formação de Professores
Professores
Estágio Supervisionado
Prática de Ensino
Formação de Professores
title_short From teacher masters to field formers in the supervised internship
title_full From teacher masters to field formers in the supervised internship
title_fullStr From teacher masters to field formers in the supervised internship
title_full_unstemmed From teacher masters to field formers in the supervised internship
title_sort From teacher masters to field formers in the supervised internship
author Benites, Larissa Cerignoni
author_facet Benites, Larissa Cerignoni
Sarti, Flavia Medeiros
Souza Neto, Samuel de
author_role author
author2 Sarti, Flavia Medeiros
Souza Neto, Samuel de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benites, Larissa Cerignoni
Sarti, Flavia Medeiros
Souza Neto, Samuel de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education
Internship Programmes
Teachers
Educational Practice
Formación del Profesorado
Pasantía Supervisada
Profesores
Práctica Docente
Formação de Professores
Professores
Estágio Supervisionado
Prática de Ensino
Formação de Professores
topic Teacher Education
Internship Programmes
Teachers
Educational Practice
Formación del Profesorado
Pasantía Supervisada
Profesores
Práctica Docente
Formação de Professores
Professores
Estágio Supervisionado
Prática de Ensino
Formação de Professores
description This article presents the results of the national and international literature review on  supervised internship and the role of the cooperating-teacher who receives and monitors the teaching training of interns in the school. The teacher, initially trained to provide basic education, receives interns in his/her class without necessarily relying on guidance on how to perform this formative function. The studies investigated revealed the learning from the performance of this function follows those of vocational schools, mainly through transmission of exemplary practices. These training practices clash with certain proposals for teacher education that are being established in the current educational context, marked by speeches on the professionalization of teaching.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2928/2870
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 155: jan./mar.2015; 100-117
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 155: jan./mar.2015; 100-117
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 155: jan./mar.2015; 100-117
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1816431070925553664