Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Dayana Brunetto Carlin dos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970
Resumo: This paper proposes a dialogue of the contemporary issue of transexuality in schools, based on some concepts of the philosopher Michel Foucault, in order to reflect on the issue through the device of sexuality, of one of its shifts, i.e., the device of transexuality, as well as on the biopolitical agency of the school which aims to control and regulate the trans/trav bodies and subjectivities. The research also discusses the use of social names by transvestites and transexuals in schools; seen, on one hand,  as an achievement by social and identity movements and, on the other hand, as a biopolitical strategy of the government to  control the bodies and the processes of subjectivity of such individuals. Finally, it presents a challenge in relation to the possibilities to escape the biopolitical agency from the school.
id FCC-1_7b5b701fa7ecd8b294a7a996255c4a3c
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2970
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodiesLa biopolítica educativa y el gobierno de cuerpos transexuales y travestisA biopolítica educacional e o governo de corpos transexuais e travestisTransexualitySchoolsStateBiopoliticsTransexualidadEscuelasEstadoBiopolíticaTransexualidadeEscolasEstadoBiopolíticaAcesso à Educação BásicaThis paper proposes a dialogue of the contemporary issue of transexuality in schools, based on some concepts of the philosopher Michel Foucault, in order to reflect on the issue through the device of sexuality, of one of its shifts, i.e., the device of transexuality, as well as on the biopolitical agency of the school which aims to control and regulate the trans/trav bodies and subjectivities. The research also discusses the use of social names by transvestites and transexuals in schools; seen, on one hand,  as an achievement by social and identity movements and, on the other hand, as a biopolitical strategy of the government to  control the bodies and the processes of subjectivity of such individuals. Finally, it presents a challenge in relation to the possibilities to escape the biopolitical agency from the school.Este texto se propone a dialogar con algunos conceptos de Michel Foucault para pensar la transexualidad en la escuela  por medio de la invención del dispositivo de la sexualidad, de uno de sus desplazamientos –el dispositivo da transexualidad–, así como sobre los agenciamientos biopolíticos de la institución escolar con miras al control y al gobierno de los cuerpos y subjetividades trav e trans. Problematiza la utilización del nombre social por travestis y transexuales en las escuelas, por un lado vista como una conquista y, por otro, como una estrategia biopolítica de gobierno y control de los cuerpos y subjetividades de esos(as) personajes. Presenta asimismo una provocación en lo que se refiere a las posibilidades de escape de los agenciamientos biopolíticos de la escuela.Este texto se propõe a dialogar com alguns conceitos de Michel Foucault para pensar a transexualidade na escola por meio da invenção do dispositivo da sexualidade, de um de seus deslocamentos – o dispositivo da transexualidade –, bem como a refletir sobre os agenciamentos biopolíticos da instituição escolar com vistas ao controle e ao governamento dos corpos e subjetividades trav e trans. Problematiza a utilização do nome social por travestis e transexuais nas escolas, por um lado vista como uma conquista e, por outro, como uma estratégia biopolítica de governo e controle dos corpos e subjetividades dessas/es personagens. Apresenta, ainda, uma provocação em relação às possibilidades de escape dos agenciamentos biopolíticos da escola.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 630-651Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 630-651Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 630-651Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 630-6511980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970/pdf11Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Dayana Brunetto Carlin dos2015-10-01T13:53:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2970Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T13:53:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
La biopolítica educativa y el gobierno de cuerpos transexuales y travestis
A biopolítica educacional e o governo de corpos transexuais e travestis
title Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
spellingShingle Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
Santos, Dayana Brunetto Carlin dos
Transexuality
Schools
State
Biopolitics
Transexualidad
Escuelas
Estado
Biopolítica
Transexualidade
Escolas
Estado
Biopolítica
Acesso à Educação Básica
title_short Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
title_full Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
title_fullStr Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
title_full_unstemmed Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
title_sort Educational biopolitics and the government of transsexual and transvestite bodies
author Santos, Dayana Brunetto Carlin dos
author_facet Santos, Dayana Brunetto Carlin dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Dayana Brunetto Carlin dos
dc.subject.por.fl_str_mv Transexuality
Schools
State
Biopolitics
Transexualidad
Escuelas
Estado
Biopolítica
Transexualidade
Escolas
Estado
Biopolítica
Acesso à Educação Básica
topic Transexuality
Schools
State
Biopolitics
Transexualidad
Escuelas
Estado
Biopolítica
Transexualidade
Escolas
Estado
Biopolítica
Acesso à Educação Básica
description This paper proposes a dialogue of the contemporary issue of transexuality in schools, based on some concepts of the philosopher Michel Foucault, in order to reflect on the issue through the device of sexuality, of one of its shifts, i.e., the device of transexuality, as well as on the biopolitical agency of the school which aims to control and regulate the trans/trav bodies and subjectivities. The research also discusses the use of social names by transvestites and transexuals in schools; seen, on one hand,  as an achievement by social and identity movements and, on the other hand, as a biopolitical strategy of the government to  control the bodies and the processes of subjectivity of such individuals. Finally, it presents a challenge in relation to the possibilities to escape the biopolitical agency from the school.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2970/pdf11
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 630-651
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 630-651
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 630-651
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 630-651
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314874126336