Pedagogical lines for Corporal Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215 |
Resumo: | This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. |
id |
FCC-1_8b90c737443d87fe02510b8772a0e8a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3215 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical lines for Corporal EducationLíneas pedagógicas para una Educación CorporalLinhas pedagógicas para Educação CorporalDeleuzeGillesCuerposAfectoEducación.Educación. Educación FísicaDeleuzeGillesCorposAfetividadeEducação.DeleuzeGillesBodiesAffectivityEducation.This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. El presente artículo tiene como finalidad la creación de un plano de composición pedagógica de la Educación Corporal teniendo como marco de análisis el pensamiento de Gilles Deleuze, filosofía que tiene actualmente relevancia para las pedagogías contemporáneas que se ocupan de resignificar el lugar del cuerpo en la educación. El estudio de la filosofía de Gilles Deleuze en clave pedagógica se realiza desde el método rizomático desde el cual se reflexionan concepciones de cuerpo y educación ligados al acontecimiento, las intensidades, la potencia y la actividad creadora. Del encuentro con la filosofía deleuziana se desprenden algunas líneas pedagógicas que dan vida al pensamiento de una Educación Corporal a partir de los afectos, el devenir y la creación. Este artigo tem como finalidade a criação de um plano de composição pedagógica da Educação Corporal, tendo como referência de análise o pensamento de Gilles Deleuze, filosofia que atualmente tem relevância para as pedagogias contemporâneas que se preocupam por ressignificar o lugar do corpo na educação. O estudo da filosofia de Gilles Deleuze, no marco pedagógico, realiza-se pelo método rizomático, a partir do qual se refletem conceitos de corpo e educação ligados ao acontecimento, às intensidades, à potência e à atividade criativa. Do encontro com a filosofia deleuziana se desprendem algumas linhas pedagógicas que dão vida ao pensamento de uma Educação Corporal dos afetos, ao devir e à criação. Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 612-6291980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspahttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215/pdf22Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessGallo, Luz ElenaMartínez, Leidy Johana2015-10-08T18:12:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3215Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-08T18:12:25Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical lines for Corporal Education Líneas pedagógicas para una Educación Corporal Linhas pedagógicas para Educação Corporal |
title |
Pedagogical lines for Corporal Education |
spellingShingle |
Pedagogical lines for Corporal Education Gallo, Luz Elena Deleuze Gilles Cuerpos Afecto Educación. Educación. Educación Física Deleuze Gilles Corpos Afetividade Educação. Deleuze Gilles Bodies Affectivity Education. |
title_short |
Pedagogical lines for Corporal Education |
title_full |
Pedagogical lines for Corporal Education |
title_fullStr |
Pedagogical lines for Corporal Education |
title_full_unstemmed |
Pedagogical lines for Corporal Education |
title_sort |
Pedagogical lines for Corporal Education |
author |
Gallo, Luz Elena |
author_facet |
Gallo, Luz Elena Martínez, Leidy Johana |
author_role |
author |
author2 |
Martínez, Leidy Johana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gallo, Luz Elena Martínez, Leidy Johana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deleuze Gilles Cuerpos Afecto Educación. Educación. Educación Física Deleuze Gilles Corpos Afetividade Educação. Deleuze Gilles Bodies Affectivity Education. |
topic |
Deleuze Gilles Cuerpos Afecto Educación. Educación. Educación Física Deleuze Gilles Corpos Afetividade Educação. Deleuze Gilles Bodies Affectivity Education. |
description |
This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215/pdf22 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 612-629 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629 Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 612-629 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1816431070998953984 |