Pedagogical lines for Corporal Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gallo, Luz Elena
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Martínez, Leidy Johana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215
Resumo: This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. 
id FCC-1_8b90c737443d87fe02510b8772a0e8a5
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3215
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical lines for Corporal EducationLíneas pedagógicas para una Educación CorporalLinhas pedagógicas para Educação CorporalDeleuzeGillesCuerposAfectoEducación.Educación. Educación FísicaDeleuzeGillesCorposAfetividadeEducação.DeleuzeGillesBodiesAffectivityEducation.This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. El presente artículo tiene como finalidad la creación de un plano de composición pedagógica de la Educación Corporal teniendo como marco de análisis el pensamiento de Gilles Deleuze, filosofía que tiene actualmente relevancia para las pedagogías contemporáneas que se ocupan de resignificar el lugar del cuerpo en la educación. El estudio de la filosofía de Gilles Deleuze en clave pedagógica se realiza desde el método rizomático desde el cual se reflexionan concepciones de cuerpo y educación ligados al acontecimiento, las intensidades, la potencia y la actividad creadora. Del encuentro con la filosofía deleuziana se desprenden algunas líneas pedagógicas que dan vida al pensamiento de una Educación Corporal a partir de los afectos, el devenir y la creación.  Este artigo tem como finalidade a criação de um plano de composição pedagógica da Educação Corporal, tendo como referência de análise o pensamento de Gilles Deleuze, filosofia que atualmente tem relevância para as pedagogias contemporâneas que se preocupam por ressignificar o lugar do corpo na educação. O estudo da filosofia de Gilles Deleuze, no marco pedagógico, realiza-se pelo método rizomático, a partir do qual se refletem conceitos de corpo e educação ligados ao acontecimento, às intensidades, à potência e à atividade criativa. Do encontro com a filosofia deleuziana se desprendem algumas linhas pedagógicas que dão vida ao pensamento de uma Educação Corporal dos afetos, ao devir e à criação. Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 612-6291980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspahttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215/pdf22Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessGallo, Luz ElenaMartínez, Leidy Johana2015-10-08T18:12:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3215Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-08T18:12:25Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical lines for Corporal Education
Líneas pedagógicas para una Educación Corporal
Linhas pedagógicas para Educação Corporal
title Pedagogical lines for Corporal Education
spellingShingle Pedagogical lines for Corporal Education
Gallo, Luz Elena
Deleuze
Gilles
Cuerpos
Afecto
Educación.
Educación. Educación Física
Deleuze
Gilles
Corpos
Afetividade
Educação.
Deleuze
Gilles
Bodies
Affectivity
Education.
title_short Pedagogical lines for Corporal Education
title_full Pedagogical lines for Corporal Education
title_fullStr Pedagogical lines for Corporal Education
title_full_unstemmed Pedagogical lines for Corporal Education
title_sort Pedagogical lines for Corporal Education
author Gallo, Luz Elena
author_facet Gallo, Luz Elena
Martínez, Leidy Johana
author_role author
author2 Martínez, Leidy Johana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gallo, Luz Elena
Martínez, Leidy Johana
dc.subject.por.fl_str_mv Deleuze
Gilles
Cuerpos
Afecto
Educación.
Educación. Educación Física
Deleuze
Gilles
Corpos
Afetividade
Educação.
Deleuze
Gilles
Bodies
Affectivity
Education.
topic Deleuze
Gilles
Cuerpos
Afecto
Educación.
Educación. Educación Física
Deleuze
Gilles
Corpos
Afetividade
Educação.
Deleuze
Gilles
Bodies
Affectivity
Education.
description This article aims at creating a pedagogical plan for Corporal Education taking as a frame of analysis the thought of Gilles Deleuze, a philosophy that is currently relevant for contemporary pedagogies dealing with a new meaning of the body within education. The study of Gilles Deleuze’s philosophy in education is conducted using the rhizome method in which conceptions of body and education are considered to be linked to what is happening, to the intensities, the power and the creative activity. From the encounter with the Deleuzian philosophy, some pedagogical paths are deduced bringing life to the thought of Corporal Education of affections, to the becoming and to creation. 
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3215/pdf22
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 612-629
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 612-629
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 612-629
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1816431070998953984