SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wunder, Alik
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592
Resumo: What forces do images have when they are detached from a desire of representing, explaining, presenting a preexisting real? When the images no longer tend to reveal truths, what intensive forces do they gain? This article presents the works of artists who offer the world, through photographic creation, images that unbalance the ways we see and think of vision and perception. These works defy visual orders and move us toward the unspoken, unperceived and unrepresentable. Faced with the excess of images and the exhaustion of the possibilities of absorption of the world by the images, the works of Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moisés Patrício and Cao Guimarães create voids through which sensations leak. With Peter Pal Pelbart and Gilles Deleuze, artistic creation is thought of (and lived) as a break from the automatisms of perception, as windows to other kinds of world encounters and creations.   KEYWORDS: Photography; visuality; Gilles Deleuze.
id UFT-8_0894c14aea24f8d5b2c8d24618569f9b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4592
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?FotografiavisualidadeGilles DeleuzeFotografiavisualidadeGilles DeleuzeWhat forces do images have when they are detached from a desire of representing, explaining, presenting a preexisting real? When the images no longer tend to reveal truths, what intensive forces do they gain? This article presents the works of artists who offer the world, through photographic creation, images that unbalance the ways we see and think of vision and perception. These works defy visual orders and move us toward the unspoken, unperceived and unrepresentable. Faced with the excess of images and the exhaustion of the possibilities of absorption of the world by the images, the works of Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moisés Patrício and Cao Guimarães create voids through which sensations leak. With Peter Pal Pelbart and Gilles Deleuze, artistic creation is thought of (and lived) as a break from the automatisms of perception, as windows to other kinds of world encounters and creations.   KEYWORDS: Photography; visuality; Gilles Deleuze.¿Qué poderes tienen las imágenes cuando se separan del deseo de representar, explicar, presentar una verdad pre-existente? Cuando las imágenes no desean revelar más verdades ¿que fuerzas ganan? El texto trata de obras de artistas que, a través de la creación fotográfica, ofrecen al mundo imágenes que cuestionan las formas tradicionales de ver y pensar la visión y la percepción. Obras que desafían el orden visual y perceptivo y que nos llevan a lo no-dicho, lo no representable. Ante el exceso de imágenes y el agotamiento de las posibilidades de absorber el mundo a través de ellas, las obras de Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moises Patrício e Cao Guimarães abren un vacío donde residen sensaciones inauditas. Junto a Peter Pal Pelbart y Gilles Deleuze, la creación artística es pensada (y vivida) como quiebra del automatismo de la percepción, como ventanas a otros modos de encuentro y creación con el mundo.   PALABRAS CLAVE: Fotografía;, visualidad; Gilles Deleuze.Que potências as imagens tem quando descoladas do desejo de representar, explicar, apresentar um real pré-existente? Quando as imagens não desejam mais desvelar verdades, que forças intensivas ganham? O artigo passeia por obras de artistas que, por meio da criação fotográfica, oferecem ao mundo imagens que desequilibram os modos de ver e de pensar a visão e a percepção. Obras que desafiam ordens visuais e enveredam-nos para o não-dito, não percebido e irrepresentável. Diante do excesso de imagens e do esgotamento das possibilidades de absorção do mundo pelas imagens as obras de Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moisés Patrício e Cao Guimarães criam vazios por onde vazam sensações. Com Peter Pal Pelbart e Gilles Deleuze, a criação artística é pensada (e vivida) como quebra dos automatismos da percepção, como janelas a outros modos de encontro e criação com o mundo.   PALAVRAS-CHAVE: Fotografia; visualidade; Gilles Deleuze.     ABSTRACT What forces do images have when they are detached from a desire of representing, explaining, presenting a preexisting real? When the images no longer tend to reveal truths, what intensive forces do they gain? This article presents the works of artists who offer the world, through photographic creation, images that unbalance the ways we see and think of vision and perception. These works defy visual orders and move us toward the unspoken, unperceived and unrepresentable. Faced with the excess of images and the exhaustion of the possibilities of absorption of the world by the images, the works of Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moisés Patrício and Cao Guimarães create voids through which sensations leak. With Peter Pal Pelbart and Gilles Deleuze, artistic creation is thought of (and lived) as a break from the automatisms of perception, as windows to other kinds of world encounters and creations.   KEYWORDS: Photography; visuality; Gilles Deleuze.     RESUMEN ¿Qué poderes tienen las imágenes cuando se separan del deseo de representar, explicar, presentar una verdad pre-existente? Cuando las imágenes no desean revelar más verdades ¿que fuerzas ganan? El texto trata de obras de artistas que, a través de la creación fotográfica, ofrecen al mundo imágenes que cuestionan las formas tradicionales de ver y pensar la visión y la percepción. Obras que desafían el orden visual y perceptivo y que nos llevan a lo no-dicho, lo no representable. Ante el exceso de imágenes y el agotamiento de las posibilidades de absorber el mundo a través de ellas, las obras de Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moises Patrício e Cao Guimarães abren un vacío donde residen sensaciones inauditas. Junto a Peter Pal Pelbart y Gilles Deleuze, la creación artística es pensada (y vivida) como quiebra del automatismo de la percepción, como ventanas a otros modos de encuentro y creación con el mundo.   PALABRAS CLAVE: Fotografía;, visualidad; Gilles Deleuze.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/459210.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p176Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-1992447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12202https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12256https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12277https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12298https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12319https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12340https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12516Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessWunder, Alik2022-03-04T13:15:35Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4592Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:15:35Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
title SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
spellingShingle SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
Wunder, Alik
Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
title_short SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
title_full SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
title_fullStr SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
title_full_unstemmed SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
title_sort SENSAÇÕES INAUDITAS, MUNDOS POSSÍVEIS?
author Wunder, Alik
author_facet Wunder, Alik
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wunder, Alik
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
topic Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
Fotografia
visualidade
Gilles Deleuze
description What forces do images have when they are detached from a desire of representing, explaining, presenting a preexisting real? When the images no longer tend to reveal truths, what intensive forces do they gain? This article presents the works of artists who offer the world, through photographic creation, images that unbalance the ways we see and think of vision and perception. These works defy visual orders and move us toward the unspoken, unperceived and unrepresentable. Faced with the excess of images and the exhaustion of the possibilities of absorption of the world by the images, the works of Miguel Rio Branco, Claudia Andujar, Moisés Patrício and Cao Guimarães create voids through which sensations leak. With Peter Pal Pelbart and Gilles Deleuze, artistic creation is thought of (and lived) as a break from the automatisms of perception, as windows to other kinds of world encounters and creations.   KEYWORDS: Photography; visuality; Gilles Deleuze.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p176
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12202
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12256
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12277
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12298
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12319
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12340
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4592/12516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199
Revista Observatório ; v. 4 n. 1 (2018): Vol. 4 N. 1 (2018) Pós-verdade, Escrita e... Janeiro-Março 2018; 176-199
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754199732224