The Nacional Plan of Education and Special Needs Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400 |
Resumo: | Our goal is to analyze aspects of the course of the game that outlined the final version of the fourth goal of the new Plano Nacional de Educação [National Education Plan] of Brazil. For this purpose, we used documentary analysis as the methodological procedure. Our analyses were based on the game models of Norbert Elias. Our considerations provide evidence that overcoming a political culture, clearly personalist and mercantilist, is an important and fundamental part of a game in which we take part in the process of elaborating social policies. The involvement of people and groups around issues that defy economic rationality makes the social game tense and contributes to the production of a language in which the promises of the spirit of law are more frequently discussed. |
id |
FCC-1_8bd3b5f228e157443ecb71aadbdd0d81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3400 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Nacional Plan of Education and Special Needs EducationLe Plan Nacional de Educación y Educación EspecialLe Plan National d'Éducation et l’Éducation SpécialeO Plano Nacional de Educação e a Educação EspecialPlano Nacional de EducaçãoJogoPolíticas EducacionaisEducação EspecialPLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃOPOLITICA EDUCACIONALEDUCAÇÃO ESPECIALPlano Nacional de EducaçãoJeuPolitique d’éducationÉducation SpécialePlano Nacional de EducaçãoJuegoPolíticas de EducaciónEducación EspecialPlano Nacional de EducaçãoPlayEducational PoliciesSpecial Needs EducationOur goal is to analyze aspects of the course of the game that outlined the final version of the fourth goal of the new Plano Nacional de Educação [National Education Plan] of Brazil. For this purpose, we used documentary analysis as the methodological procedure. Our analyses were based on the game models of Norbert Elias. Our considerations provide evidence that overcoming a political culture, clearly personalist and mercantilist, is an important and fundamental part of a game in which we take part in the process of elaborating social policies. The involvement of people and groups around issues that defy economic rationality makes the social game tense and contributes to the production of a language in which the promises of the spirit of law are more frequently discussed. Tenemos el objetivo de analizar aspectos del curso del juego que delineó la versión final de la meta cuatro del nuevo Plano Nacional de Educação [Plano Nacional de Educación] de Brasil. Para cumplir este propósito, utilizamos el análisis documental como procedimiento metodológico. Sustentamos nuestros análisis en el modelo de juego, elaborado por Norbert Elias. Nuestras reflexiones muestran que la superación de una cultura política marcadamente personalista y clientelista, constituye un elemento fundamental de un juego en el que participamos en el proceso de elaboración de políticas sociales. La articulación de individuos y grupos alrededor de temas que desafían la racionalidad económica tensiona el juego social y colabora con la producción de un lenguaje en el que las promesas del Estado de Derecho se discutan de manera más recurrente. Le but est d’analyser les aspects du cours du jeu qui a défini la version finale du quatrième objectif du nouveau Plano Nacional de Educação [Plan National de l’Éducation] au Brésil. Afin d’atteindre cet objectif, nous avons emprunté l’analyse de documents comme procédure méthodologique. Nos analyses sont basées sur le modèle du jeu, élaboré par Norbert Elias. Nos réflexions soulignent que le fait de surmonter une culture politique, clairement personnaliste et clientéliste, constitue un élément fondamental d’un jeu duquel nous participons, dans le processus d’élaboration de politiques sociales. L’articulation d’individus et de groupes autour de questions qui défient la rationalité économique rend tendu le jeu social, en participant à la production d’un langage permettant de mettre en question les promesses de l’État de Droit de manière plus récurrente. O objetivo é analisar aspectos do curso do jogo que delineou a versão final da meta quatro do novo Plano Nacional de Educação do Brasil. No cumprimento desse propósito, utilizamos a análise documental como procedimento metodológico. Sustentamos nossas análises no modelo de jogo, elaborado por Norbert Elias. Nossas reflexões evidenciam que a superação de uma cultura política, marcadamente personalista e clientelista, constitui elemento fundamental de um jogo do qual participamos, no processo de elaboração de políticas sociais. A articulação de indivíduos e grupos em torno de questões que desafiam a racionalidade econômica tensiona o jogo social, colaborando na produção de uma linguagem em que as promessas do Estado de Direito sejam colocadas em discussão de maneira mais recorrente. Fundação Carlos Chagas2016-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 504-525Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 504-525Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 504-525Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 504-5251980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400/pdf_10Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSobrinho, Reginaldo CelioPantaleão, EdsonSá, Maria das Graças Carvalho Silva de2022-12-08T13:18:56Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3400Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-08T13:18:56Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education Le Plan Nacional de Educación y Educación Especial Le Plan National d'Éducation et l’Éducation Spéciale O Plano Nacional de Educação e a Educação Especial |
title |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
spellingShingle |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education Sobrinho, Reginaldo Celio Plano Nacional de Educação Jogo Políticas Educacionais Educação Especial PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO POLITICA EDUCACIONAL EDUCAÇÃO ESPECIAL Plano Nacional de Educação Jeu Politique d’éducation Éducation Spéciale Plano Nacional de Educação Juego Políticas de Educación Educación Especial Plano Nacional de Educação Play Educational Policies Special Needs Education |
title_short |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
title_full |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
title_fullStr |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
title_full_unstemmed |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
title_sort |
The Nacional Plan of Education and Special Needs Education |
author |
Sobrinho, Reginaldo Celio |
author_facet |
Sobrinho, Reginaldo Celio Pantaleão, Edson Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de |
author_role |
author |
author2 |
Pantaleão, Edson Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sobrinho, Reginaldo Celio Pantaleão, Edson Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano Nacional de Educação Jogo Políticas Educacionais Educação Especial PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO POLITICA EDUCACIONAL EDUCAÇÃO ESPECIAL Plano Nacional de Educação Jeu Politique d’éducation Éducation Spéciale Plano Nacional de Educação Juego Políticas de Educación Educación Especial Plano Nacional de Educação Play Educational Policies Special Needs Education |
topic |
Plano Nacional de Educação Jogo Políticas Educacionais Educação Especial PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO POLITICA EDUCACIONAL EDUCAÇÃO ESPECIAL Plano Nacional de Educação Jeu Politique d’éducation Éducation Spéciale Plano Nacional de Educação Juego Políticas de Educación Educación Especial Plano Nacional de Educação Play Educational Policies Special Needs Education |
description |
Our goal is to analyze aspects of the course of the game that outlined the final version of the fourth goal of the new Plano Nacional de Educação [National Education Plan] of Brazil. For this purpose, we used documentary analysis as the methodological procedure. Our analyses were based on the game models of Norbert Elias. Our considerations provide evidence that overcoming a political culture, clearly personalist and mercantilist, is an important and fundamental part of a game in which we take part in the process of elaborating social policies. The involvement of people and groups around issues that defy economic rationality makes the social game tense and contributes to the production of a language in which the promises of the spirit of law are more frequently discussed. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3400/pdf_10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 504-525 Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 504-525 Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 504-525 Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 504-525 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315280973824 |