The new (old) educational paradigm for the 21st century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906 |
Resumo: | The main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] – PAICA – of the Organization for Economic Co-Operation and Development – OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development. |
id |
FCC-1_a7a813a8b43f4676efb72227b15f9a33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3906 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The new (old) educational paradigm for the 21st centuryEl nuevo (viejo) paradigma educacional para el siglo XXILe nouveau (vieux) paradigme éducatif pour le XXI siècleO novo (velho) paradigma educacional para o século XXIPrograma para Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICAOrganização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDETrabalhoEducaçãoTrabalho e EducaçãoQualificação ProfissionalPrograma para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICAOrganização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDETravailÉducationPrograma para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICAOrganization for Economic Cooperation and Development – OCDETrabajoEducaciónPrograma para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICAOrganização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDEWorkEducationThe main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] – PAICA – of the Organization for Economic Co-Operation and Development – OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development. El principal objetivo de la presente investigación es analizar la paradoja que existe en la relación entre trabajo y educación a partir de los documentos relativos al Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programa para la Evaluación Internacional de las Competencias de los Adultos] – Paica –, de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico – OCDE. Pretendemos demonstrar cómo, históricamente, los organismos multilaterales vienen utilizando viejas “herramientas” (programas y/o propuestas pedagógicas) para solucionar nuevos “problemas” (formación profesional). Nuestra tesis plantea que la educación de forma general se fue transformando históricamente y se convirtió en un conjunto de aptitudes y competencias necesarias tan solo para obtener un puesto de trabajo y que, por ello, viene perdiendo su función primordial en lo que concierne a la formación humana. L’objectif principal de cette recherche est d’analyser le paradoxe présent dans les relations entre travail et éducation, à partir des documents relatifs au Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme pour l’Évaluation Internationale des Compétences des Adultes] – PAICA –, de l’Organisation pour la Coopération et le Développement Économique – OCDE. Nous souhaitons montrer comment, historiquement, les organismes multilatéraux utilisent de vieux « outils » (programmes et/ou propositions pédagogiques) pour résoudre de nouveaux « problèmes » (formation professionnelle). Nous soutenons la thèse que l’éducation en général s’est historiquement transformée et réduite en un ensemble d’aptitudes et de compétences qui ne sont nécessaires qu’à l’obtention d’un emploi et que, par conséquent, elle est en train de perdre sa fonction primordiale de formation humaine. O principal objetivo desta pesquisa é analisar o paradoxo existente na relação entre trabalho e educação a partir dos documentos referentes ao Programa para Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – Paica –, da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE. Pretendemos demonstrar como, historicamente, os organismos multilaterais vêm se utilizando de velhas “ferramentas” (programas e/ou propostas pedagógicas) para solucionar novos “problemas” (formação profissional). Nossa tese é que a educação de forma geral foi sendo historicamente transformada e minimizada a um conjunto de aptidões e competências necessárias exclusivamente à obtenção de um posto de trabalho e que, consequentemente, vem perdendo sua função primordial em termos de formação humana.Fundação Carlos Chagas2017-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 164: abr./jun.2017; 670-686Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 Núm. 164: abr./jun.2017; 670-686Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 164: abr./jun.2017; 670-686Cadernos de Pesquisa; v. 47 n. 164: abr./jun.2017; 670-6861980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906/pdfCopyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMueller, Rafael Rodrigo2022-12-07T14:08:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3906Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-07T14:08:29Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The new (old) educational paradigm for the 21st century El nuevo (viejo) paradigma educacional para el siglo XXI Le nouveau (vieux) paradigme éducatif pour le XXI siècle O novo (velho) paradigma educacional para o século XXI |
title |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
spellingShingle |
The new (old) educational paradigm for the 21st century Mueller, Rafael Rodrigo Programa para Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Trabalho Educação Trabalho e Educação Qualificação Profissional Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Travail Éducation Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organization for Economic Cooperation and Development – OCDE Trabajo Educación Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Work Education |
title_short |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
title_full |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
title_fullStr |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
title_full_unstemmed |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
title_sort |
The new (old) educational paradigm for the 21st century |
author |
Mueller, Rafael Rodrigo |
author_facet |
Mueller, Rafael Rodrigo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mueller, Rafael Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa para Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Trabalho Educação Trabalho e Educação Qualificação Profissional Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Travail Éducation Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organization for Economic Cooperation and Development – OCDE Trabajo Educación Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Work Education |
topic |
Programa para Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Trabalho Educação Trabalho e Educação Qualificação Profissional Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Travail Éducation Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organization for Economic Cooperation and Development – OCDE Trabajo Educación Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos – PAICA Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico – OCDE Work Education |
description |
The main objective of this study is to analyze the paradox found in the relationship between work and education based on the documents of the Programa para a Avaliação Internacional das Competências dos Adultos [Programme for the International Assessment of Adult Competencies] – PAICA – of the Organization for Economic Co-Operation and Development – OECD. We intend to demonstrate how, historically, the multilateral organizations have been using old “tools” (programs and/or pedagogical proposals) to solve new “problems” (vocational training). Our thesis is that education has been, in general, historically transformed and minimized into a set of aptitudes and skills focused only on getting a job and, consequently, has lost its primary function in terms of human development. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3906/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 164: abr./jun.2017; 670-686 Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 Núm. 164: abr./jun.2017; 670-686 Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 164: abr./jun.2017; 670-686 Cadernos de Pesquisa; v. 47 n. 164: abr./jun.2017; 670-686 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315483348992 |