Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanchetta Jr., Juvenal
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057
Resumo: The article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and non­verbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books.
id FCC-1_aaec397b163cd925df27a1328c6fa4e4
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3057
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State SchoolsTextos y géneros en el currículo de portugués de la Escuela Estadual PaulistaTextos e gêneros no currículo de português da Escola Estadual PaulistaTextbooksTextsText GenresLivro didáticotextogênero textual.TextbooksTextsText GenresLibro DidácticoTextosGéneros textualesThe article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and non­verbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books.El artículo aborda los textos de trabajo incluidos en los cuadernos didácticos para la disciplina de Lengua Portuguesa, en el proyecto São Paulo Faz Escola –SPFE–, iniciado en el 2008 y transformado en propuesta curricular de la Secretaría de Estado de Educación de São Paulo –SEE-SP. Se comparan los usos de textos verbales y no verbales en la propuesta paulista y en la serie Português: linguagens, de William Roberto Cereja y Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), colección didáctica ajustada al Programa Nacional del Libro Didáctico – PNLD. El principal instrumento para análisis es el concepto de género textual, de acuerdo con definición amparada por los Parámetros Curriculares Nacionales y la propia SEE-SP. Entre las constataciones generales, se destaca que la noción de género por parte do SPFE ocupa un papel secundario, en función del uso recurrente de textos desprovistos de historia social consolidada y de la pasteurización de los contenidos presentes en esta obra.O artigo aborda os textos de trabalho incluídos nos cadernos didáticos para a disciplina de Língua Portuguesa, no projeto São Paulo Faz Escola – SPFE –, iniciado em 2008 e transformado em proposta curricular da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo – SEE-SP. Comparam-se os usos de textos verbais e não verbais na proposta paulista e na série Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), coleção didática ajustada ao Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. O principal instrumento para análise é o conceito de gênero textual, de acordo com definição amparada pelos Parâmetros Curriculares Nacionais e pela própria SEE-SP. Entre as constatações gerais, destaca-se a secundarização da noção de gênero por parte do SPFE, em razão do uso recorrente de textos desprovidos de história social consolidada e da pasteurização dos conteúdos presentes nessa obra.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 566-5871980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057/pdf8Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessZanchetta Jr., Juvenal2015-10-01T13:53:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3057Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T13:53:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
Textos y géneros en el currículo de portugués de la Escuela Estadual Paulista
Textos e gêneros no currículo de português da Escola Estadual Paulista
title Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
spellingShingle Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
Zanchetta Jr., Juvenal
Textbooks
Texts
Text Genres
Livro didático
texto
gênero textual.
Textbooks
Texts
Text Genres
Libro Didáctico
Textos
Géneros textuales
title_short Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
title_full Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
title_fullStr Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
title_full_unstemmed Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
title_sort Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
author Zanchetta Jr., Juvenal
author_facet Zanchetta Jr., Juvenal
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanchetta Jr., Juvenal
dc.subject.por.fl_str_mv Textbooks
Texts
Text Genres
Livro didático
texto
gênero textual.
Textbooks
Texts
Text Genres
Libro Didáctico
Textos
Géneros textuales
topic Textbooks
Texts
Text Genres
Livro didático
texto
gênero textual.
Textbooks
Texts
Text Genres
Libro Didáctico
Textos
Géneros textuales
description The article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and non­verbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057/pdf8
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 566-587
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 566-587
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1816431070953865216