Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057 |
Resumo: | The article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and nonverbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books. |
id |
FCC-1_aaec397b163cd925df27a1328c6fa4e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3057 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State SchoolsTextos y géneros en el currículo de portugués de la Escuela Estadual PaulistaTextos e gêneros no currículo de português da Escola Estadual PaulistaTextbooksTextsText GenresLivro didáticotextogênero textual.TextbooksTextsText GenresLibro DidácticoTextosGéneros textualesThe article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and nonverbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books.El artículo aborda los textos de trabajo incluidos en los cuadernos didácticos para la disciplina de Lengua Portuguesa, en el proyecto São Paulo Faz Escola –SPFE–, iniciado en el 2008 y transformado en propuesta curricular de la Secretaría de Estado de Educación de São Paulo –SEE-SP. Se comparan los usos de textos verbales y no verbales en la propuesta paulista y en la serie Português: linguagens, de William Roberto Cereja y Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), colección didáctica ajustada al Programa Nacional del Libro Didáctico – PNLD. El principal instrumento para análisis es el concepto de género textual, de acuerdo con definición amparada por los Parámetros Curriculares Nacionales y la propia SEE-SP. Entre las constataciones generales, se destaca que la noción de género por parte do SPFE ocupa un papel secundario, en función del uso recurrente de textos desprovistos de historia social consolidada y de la pasteurización de los contenidos presentes en esta obra.O artigo aborda os textos de trabalho incluídos nos cadernos didáticos para a disciplina de Língua Portuguesa, no projeto São Paulo Faz Escola – SPFE –, iniciado em 2008 e transformado em proposta curricular da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo – SEE-SP. Comparam-se os usos de textos verbais e não verbais na proposta paulista e na série Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), coleção didática ajustada ao Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. O principal instrumento para análise é o conceito de gênero textual, de acordo com definição amparada pelos Parâmetros Curriculares Nacionais e pela própria SEE-SP. Entre as constatações gerais, destaca-se a secundarização da noção de gênero por parte do SPFE, em razão do uso recorrente de textos desprovidos de história social consolidada e da pasteurização dos conteúdos presentes nessa obra.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 566-5871980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057/pdf8Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessZanchetta Jr., Juvenal2015-10-01T13:53:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3057Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T13:53:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools Textos y géneros en el currículo de portugués de la Escuela Estadual Paulista Textos e gêneros no currículo de português da Escola Estadual Paulista |
title |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
spellingShingle |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools Zanchetta Jr., Juvenal Textbooks Texts Text Genres Livro didático texto gênero textual. Textbooks Texts Text Genres Libro Didáctico Textos Géneros textuales |
title_short |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
title_full |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
title_fullStr |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
title_full_unstemmed |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
title_sort |
Texts and genres in the Portuguese curriculum in São Paulo State Schools |
author |
Zanchetta Jr., Juvenal |
author_facet |
Zanchetta Jr., Juvenal |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanchetta Jr., Juvenal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Textbooks Texts Text Genres Livro didático texto gênero textual. Textbooks Texts Text Genres Libro Didáctico Textos Géneros textuales |
topic |
Textbooks Texts Text Genres Livro didático texto gênero textual. Textbooks Texts Text Genres Libro Didáctico Textos Géneros textuales |
description |
The article covers the assigned texts included in the educational textbooks for the discipline of Portuguese language in the project São Paulo Faz Escola – SPFE – which began in 2008 and was adopted as a curricular proposal by the São Paulo State Department of Education – SEE-SP. The use of verbal and nonverbal texts is compared in the São Paulo proposal and in the series Português: linguagens, of William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (Editora Saraiva), an educational collection adapted to the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD. The main tool for analysis is the concept of textual genre, according to the definition supported by the National curricular parameters and by the SEE-SP. Among the general findings, the shift away from the notion of genre by the SPFE can be emphasized by the recurring use of texts devoid of social history and the standardization of content present in the above mentioned texts books. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3057/pdf8 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 566-587 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 566-587 Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 566-587 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1816431070953865216 |