A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shimith, Regileni [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/121142
Resumo: From a diagnostic on the learning of written text, this research aimed to carry out educational activities aimed at textual production, performing operation and activity of reflection on texts written by students in a learning situation of parallel recovery, aiming to improve the standard textuality of his written production. These actions were guided from the conception of language as social practice and discourse and, later, a survey was made in the standard of textuality textual productions resulting from such actions. 5 students participated in the research of a 4th grade of elementary school, a School of Duartina peripheral zone integrating the local school system of that city. The textual productions written by these students were analyzed from three categories: common mistakes in the process of literacy, with subdivisions: phonetic transcription, dialetação, hollow hipossegmentação or vocabulary, or improper separation hiperssegmentação, overcorrection, exchange, omission or addition letters, phonemes homorganic exchange; factors textual and contextual, in which it reviewed the following factors: coherence, cohesion and story elements, clarity, in which category were analyzed: the segmentation of text into paragraphs, grammar errors of different nature, use of direct and indirect speech. The results of the intervention and ongoing analysis of data shows that there has been considered developments in the performance of the written production of the research subjects
id UNSP_c6ac2d4c7b98cfc44cce756373abcbbf
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/121142
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógicaLinguagemGêneros literáriosTextosLanguageTextTextual genresProduction of written textsFrom a diagnostic on the learning of written text, this research aimed to carry out educational activities aimed at textual production, performing operation and activity of reflection on texts written by students in a learning situation of parallel recovery, aiming to improve the standard textuality of his written production. These actions were guided from the conception of language as social practice and discourse and, later, a survey was made in the standard of textuality textual productions resulting from such actions. 5 students participated in the research of a 4th grade of elementary school, a School of Duartina peripheral zone integrating the local school system of that city. The textual productions written by these students were analyzed from three categories: common mistakes in the process of literacy, with subdivisions: phonetic transcription, dialetação, hollow hipossegmentação or vocabulary, or improper separation hiperssegmentação, overcorrection, exchange, omission or addition letters, phonemes homorganic exchange; factors textual and contextual, in which it reviewed the following factors: coherence, cohesion and story elements, clarity, in which category were analyzed: the segmentation of text into paragraphs, grammar errors of different nature, use of direct and indirect speech. The results of the intervention and ongoing analysis of data shows that there has been considered developments in the performance of the written production of the research subjectsA partir de um diagnóstico feito sobre a aprendizagem do texto escrito, esta pesquisa objetivou realizar ações educativas voltadas para a produção textual, realizando atividade de reflexão e operação sobre textos escritos por alunos em situação de aprendizagem de recuperação paralela, com vistas a melhorar o padrão de textualidade de suas produções escritas. Essas ações foram orientadas a partir da concepção de linguagem como prática social e discursiva e, posteriormente, foi feita uma sondagem no padrão de textualidade das produções textuais decorrentes dessas ações. Participaram da pesquisa 5 alunos de uma 4ª série, do Ensino Fundamental, de uma Escola da zona periférica de Duartina que integra o sistema de Ensino Municipal dessa cidade. As produções textuais escritas por esses alunos foram analisadas a partir de três categorias: “erros comuns no processo de alfabetização”, com as subdivisões: transcrição fonética, dialetação, juntura vocabular ou hipossegmentação, separação indevida ou hiperssegmentação, hipercorreção, troca, omissão ou acréscimo de letras, troca de fonemas homorgânicos; “fatores textuais” e contextuais, na qual foram analisadas os seguintes fatores: coerência, coesão e elementos da narrativa; clareza, em cuja categoria foram analisados: a segmentação do texto em parágrafos, erros de gramática de diferentes natureza, uso do discurso direto e indireto. Os resultados da intervenção feita e da análise dos dados apontam que se verificou pequenas nuances na evolução no desempenho da produção escrita dos sujeitos da pesquisaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzoni, Rosa Maria [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Shimith, Regileni [UNESP]2015-03-23T15:28:46Z2015-03-23T15:28:46Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSHIMITH, Regileni. A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.http://hdl.handle.net/11449/121142000634708shimith_r_tcc_bauru.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/121142Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-23T14:27:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
title A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
spellingShingle A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
Shimith, Regileni [UNESP]
Linguagem
Gêneros literários
Textos
Language
Text
Textual genres
Production of written texts
title_short A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
title_full A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
title_fullStr A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
title_full_unstemmed A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
title_sort A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica
author Shimith, Regileni [UNESP]
author_facet Shimith, Regileni [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Manzoni, Rosa Maria [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Shimith, Regileni [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Gêneros literários
Textos
Language
Text
Textual genres
Production of written texts
topic Linguagem
Gêneros literários
Textos
Language
Text
Textual genres
Production of written texts
description From a diagnostic on the learning of written text, this research aimed to carry out educational activities aimed at textual production, performing operation and activity of reflection on texts written by students in a learning situation of parallel recovery, aiming to improve the standard textuality of his written production. These actions were guided from the conception of language as social practice and discourse and, later, a survey was made in the standard of textuality textual productions resulting from such actions. 5 students participated in the research of a 4th grade of elementary school, a School of Duartina peripheral zone integrating the local school system of that city. The textual productions written by these students were analyzed from three categories: common mistakes in the process of literacy, with subdivisions: phonetic transcription, dialetação, hollow hipossegmentação or vocabulary, or improper separation hiperssegmentação, overcorrection, exchange, omission or addition letters, phonemes homorganic exchange; factors textual and contextual, in which it reviewed the following factors: coherence, cohesion and story elements, clarity, in which category were analyzed: the segmentation of text into paragraphs, grammar errors of different nature, use of direct and indirect speech. The results of the intervention and ongoing analysis of data shows that there has been considered developments in the performance of the written production of the research subjects
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-03-23T15:28:46Z
2015-03-23T15:28:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SHIMITH, Regileni. A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
http://hdl.handle.net/11449/121142
000634708
shimith_r_tcc_bauru.pdf
identifier_str_mv SHIMITH, Regileni. A produção de texto no ensino fundamental: uma experiência pedagógica. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
000634708
shimith_r_tcc_bauru.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/121142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047473865818112