Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuin, Antônio A. S.
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Bianchetti, Lucídio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294
Resumo: There is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture.
id FCC-1_eee54de8c26eaafbbe89cd76628f96b3
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3294
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balanceEl productivismo en la era del “publique, aparezca o perezca”: un equilibrio dificil y necesarioO produtivismo na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessárioProdução AcadêmicaProdutivismoPlágioCultura Digital.Produtivismo acadêmicopós-graduaçãofator de impactoUniversitiesAcademic ProductionProductivismPlagiarismDigital CultureUniversidadesProducción AcadémicaProductivismoPlagioCultura DigitalThere is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture.En la sociedad de la cultura digital, se impone un nuevo imperativo categórico: ser significa ser mediática y electrónicamente percibido. De acuerdo con la lógica de esta nueva ontología, también el productivismo académico se metamorfosea en una especie de productivismo mediático y performático, en la medida que los artículos y sus respectivos autores se transforman en logotipos exitosos cuando son más visualizados que los demás en el ambiente virtual. Ante este escenario y con la mediación de investigaciones anteriores y revisión bibliográfica, el objetivo de este artículo es investigar de qué manera la expresión “publique o perezca” se convierte en “publique, aparezca o perezca”. Se concluye que es cada vez más necesario engendrar nuevas políticas de producción académica, de tal manera que sus autores reflexionen críticamente sobre los conceptos de productivismo, plagio, autoplagio y redundancia en el contexto de la cultura digital. Na sociedade da cultura digital, um novo imperativo categórico impõe-se: ser significa ser midiática e eletronicamente percebido. Em conformidade com a lógica dessa nova ontologia, também o produtivismo acadêmico metamorfoseia-se numa espécie de produtivismo midiático e performático, na medida em que os artigos e seus respectivos autores se transformam em logotipos de sucesso quando são mais visualizados no ambiente virtual do que outros. Dado esse cenário e tendo como mediações pesquisas anteriores e revisão bibliográfica, objetiva-se, neste artigo, investigar o modo como a expressão “publique ou pereça” se converte em “publique, apareça ou pereça”. Conclui-se que se faz cada vez mais necessário engendrar novas políticas de produção acadêmica, de tal maneira que seus autores reflitam criticamente sobre os conceitos de produtivismo, plágio, autoplágio e redundância no contexto da cultura digital. Fundação Carlos Chagas2015-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 158: out./dez.2015; 726-7501980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294/pdf.2Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessZuin, Antônio A. S.Bianchetti, Lucídio2016-01-05T13:13:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3294Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2016-01-05T13:13:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
El productivismo en la era del “publique, aparezca o perezca”: un equilibrio dificil y necesario
O produtivismo na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessário
title Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
spellingShingle Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
Zuin, Antônio A. S.
Produção Acadêmica
Produtivismo
Plágio
Cultura Digital.
Produtivismo acadêmico
pós-graduação
fator de impacto
Universities
Academic Production
Productivism
Plagiarism
Digital Culture
Universidades
Producción Académica
Productivismo
Plagio
Cultura Digital
title_short Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
title_full Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
title_fullStr Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
title_full_unstemmed Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
title_sort Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
author Zuin, Antônio A. S.
author_facet Zuin, Antônio A. S.
Bianchetti, Lucídio
author_role author
author2 Bianchetti, Lucídio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zuin, Antônio A. S.
Bianchetti, Lucídio
dc.subject.por.fl_str_mv Produção Acadêmica
Produtivismo
Plágio
Cultura Digital.
Produtivismo acadêmico
pós-graduação
fator de impacto
Universities
Academic Production
Productivism
Plagiarism
Digital Culture
Universidades
Producción Académica
Productivismo
Plagio
Cultura Digital
topic Produção Acadêmica
Produtivismo
Plágio
Cultura Digital.
Produtivismo acadêmico
pós-graduação
fator de impacto
Universities
Academic Production
Productivism
Plagiarism
Digital Culture
Universidades
Producción Académica
Productivismo
Plagio
Cultura Digital
description There is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294/pdf.2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 158: out./dez.2015; 726-750
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 158: out./dez.2015; 726-750
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314949623808