Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balance
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294 |
Resumo: | There is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture. |
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Productivism in the age of the "publish, appear or perish": a difficult and necessary balanceEl productivismo en la era del “publique, aparezca o perezca”: un equilibrio dificil y necesarioO produtivismo na era do “publique, apareça ou pereça”: um equilíbrio difícil e necessárioProdução AcadêmicaProdutivismoPlágioCultura Digital.Produtivismo acadêmicopós-graduaçãofator de impactoUniversitiesAcademic ProductionProductivismPlagiarismDigital CultureUniversidadesProducción AcadémicaProductivismoPlagioCultura DigitalThere is a new categorical imperative in the so-called society of digital culture: to exist means to be perceived in both the media and electronically. According to the logic of this new ontology, academic productivism also becomes a kind of media and performative productivism, insofar as the products and their respective authors develop into successful logos that are most viewed in the virtual environment than in others. In this scenario, and based on previous research and literature reviews, this article aims to investigate how the expression “publish or perish” becomes “publish, appear or perish”. We conclude that it becomes increasingly necessary to develop new academic production policies, so that authors can reflect critically on the concepts of productivism, plagiarism, self-plagiarism and redundancy in the digital culture.En la sociedad de la cultura digital, se impone un nuevo imperativo categórico: ser significa ser mediática y electrónicamente percibido. De acuerdo con la lógica de esta nueva ontología, también el productivismo académico se metamorfosea en una especie de productivismo mediático y performático, en la medida que los artículos y sus respectivos autores se transforman en logotipos exitosos cuando son más visualizados que los demás en el ambiente virtual. Ante este escenario y con la mediación de investigaciones anteriores y revisión bibliográfica, el objetivo de este artículo es investigar de qué manera la expresión “publique o perezca” se convierte en “publique, aparezca o perezca”. Se concluye que es cada vez más necesario engendrar nuevas políticas de producción académica, de tal manera que sus autores reflexionen críticamente sobre los conceptos de productivismo, plagio, autoplagio y redundancia en el contexto de la cultura digital. Na sociedade da cultura digital, um novo imperativo categórico impõe-se: ser significa ser midiática e eletronicamente percebido. Em conformidade com a lógica dessa nova ontologia, também o produtivismo acadêmico metamorfoseia-se numa espécie de produtivismo midiático e performático, na medida em que os artigos e seus respectivos autores se transformam em logotipos de sucesso quando são mais visualizados no ambiente virtual do que outros. Dado esse cenário e tendo como mediações pesquisas anteriores e revisão bibliográfica, objetiva-se, neste artigo, investigar o modo como a expressão “publique ou pereça” se converte em “publique, apareça ou pereça”. Conclui-se que se faz cada vez mais necessário engendrar novas políticas de produção acadêmica, de tal maneira que seus autores reflitam criticamente sobre os conceitos de produtivismo, plágio, autoplágio e redundância no contexto da cultura digital. Fundação Carlos Chagas2015-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 158: out./dez.2015; 726-750Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 158: out./dez.2015; 726-7501980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3294/pdf.2Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessZuin, Antônio A. S.Bianchetti, Lucídio2016-01-05T13:13:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3294Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2016-01-05T13:13:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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