Academic productivism in the lives of graduate students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
DOI: | 10.19132/1808-5245251.133-158 |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285 |
Resumo: | Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems. |
id |
UFRGS-8_77e0cd2400d0ad824e55f4d4f7725c49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/79285 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
spelling |
Academic productivism in the lives of graduate studentsO produtivismo acadêmico na vida dos discentes de pós-graduaçãoProdutivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes.Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students.Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems.O produtivismo acadêmico é um fenômeno caracterizado pela excessiva valorização da quantidade e pela escassa consideração da qualidade da produção acadêmica. O objetivo deste artigo é compreender a influência do produtivismo acadêmico na vida dos discentes de um curso de pós-graduação a partir de suas percepções. O estudo utilizou o método qualitativo fundamentado na entrevista em profundidade e na análise temática dos dados. Foram entrevistados dez discentes. Os discentes consideram o produtivismo acadêmico tanto positivo quanto negativo. Do ponto de vista positivo, argumentam que a cobrança por produzir contribui no processo de construção do conhecimento, e do lado negativo, que a pressão para publicar em quantidade exige intensa dedicação, gerando, em muitos casos, problemas psicológicos, emocionais e físicos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/7928510.19132/1808-5245251.133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-1581808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285/50054Copyright (c) 2018 Letícia Silvana dos Santos Estácio, Wemylinn Giovana Florencio Andrade, Vinícius Medina Kern, Cristiano Jose Castro de Almeida Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstácio, Letícia Silvana dos SantosAndrade, Wemylinn Giovana FlorencioKern, Vinícius MedinaCunha, Cristiano Jose Castro de Almeida2024-03-27T17:14:49Zoai:seer.ufrgs.br:article/79285Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-27T17:14:49Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic productivism in the lives of graduate students O produtivismo acadêmico na vida dos discentes de pós-graduação |
title |
Academic productivism in the lives of graduate students |
spellingShingle |
Academic productivism in the lives of graduate students Academic productivism in the lives of graduate students Estácio, Letícia Silvana dos Santos Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes. Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students. Estácio, Letícia Silvana dos Santos Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes. Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students. |
title_short |
Academic productivism in the lives of graduate students |
title_full |
Academic productivism in the lives of graduate students |
title_fullStr |
Academic productivism in the lives of graduate students Academic productivism in the lives of graduate students |
title_full_unstemmed |
Academic productivism in the lives of graduate students Academic productivism in the lives of graduate students |
title_sort |
Academic productivism in the lives of graduate students |
author |
Estácio, Letícia Silvana dos Santos |
author_facet |
Estácio, Letícia Silvana dos Santos Estácio, Letícia Silvana dos Santos Andrade, Wemylinn Giovana Florencio Kern, Vinícius Medina Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida Andrade, Wemylinn Giovana Florencio Kern, Vinícius Medina Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Wemylinn Giovana Florencio Kern, Vinícius Medina Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estácio, Letícia Silvana dos Santos Andrade, Wemylinn Giovana Florencio Kern, Vinícius Medina Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes. Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students. |
topic |
Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes. Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students. |
description |
Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285 10.19132/1808-5245251.133-158 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245251.133-158 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285/50054 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158 Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158 Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1822182840618450944 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.19132/1808-5245251.133-158 |