Academic productivism in the lives of graduate students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estácio, Letícia Silvana dos Santos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Andrade, Wemylinn Giovana Florencio, Kern, Vinícius Medina, Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285
Resumo: Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems.
id UFRGS-8_77e0cd2400d0ad824e55f4d4f7725c49
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/79285
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Academic productivism in the lives of graduate studentsO produtivismo acadêmico na vida dos discentes de pós-graduaçãoProdutivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes.Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students.Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems.O produtivismo acadêmico é um fenômeno caracterizado pela excessiva valorização da quantidade e pela escassa consideração da qualidade da produção acadêmica. O objetivo deste artigo é compreender a influência do produtivismo acadêmico na vida dos discentes de um curso de pós-graduação a partir de suas percepções.  O estudo utilizou o método qualitativo fundamentado na entrevista em profundidade e na análise temática dos dados. Foram entrevistados dez discentes. Os discentes consideram o produtivismo acadêmico tanto positivo quanto negativo. Do ponto de vista positivo, argumentam que a cobrança por produzir contribui no processo de construção do conhecimento, e do lado negativo, que a pressão para publicar em quantidade exige intensa dedicação, gerando, em muitos casos, problemas psicológicos, emocionais e físicos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/7928510.19132/1808-5245251.133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-1581808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285/50054Copyright (c) 2018 Letícia Silvana dos Santos Estácio, Wemylinn Giovana Florencio Andrade, Vinícius Medina Kern, Cristiano Jose Castro de Almeida Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstácio, Letícia Silvana dos SantosAndrade, Wemylinn Giovana FlorencioKern, Vinícius MedinaCunha, Cristiano Jose Castro de Almeida2024-03-27T17:14:49Zoai:seer.ufrgs.br:article/79285Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-27T17:14:49Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic productivism in the lives of graduate students
O produtivismo acadêmico na vida dos discentes de pós-graduação
title Academic productivism in the lives of graduate students
spellingShingle Academic productivism in the lives of graduate students
Estácio, Letícia Silvana dos Santos
Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes.
Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students.
title_short Academic productivism in the lives of graduate students
title_full Academic productivism in the lives of graduate students
title_fullStr Academic productivism in the lives of graduate students
title_full_unstemmed Academic productivism in the lives of graduate students
title_sort Academic productivism in the lives of graduate students
author Estácio, Letícia Silvana dos Santos
author_facet Estácio, Letícia Silvana dos Santos
Andrade, Wemylinn Giovana Florencio
Kern, Vinícius Medina
Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida
author_role author
author2 Andrade, Wemylinn Giovana Florencio
Kern, Vinícius Medina
Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estácio, Letícia Silvana dos Santos
Andrade, Wemylinn Giovana Florencio
Kern, Vinícius Medina
Cunha, Cristiano Jose Castro de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes.
Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students.
topic Produtivismo acadêmico. Pós-Graduação. Produção científica. Discentes.
Academic productivism. Graduate studies. Scientific production. Students.
description Academic productivism is a phenomenon characterized by excessiveappreciation of quantity and little consideration of the quality of academicproduction. The objective of this article is to understand the influence ofacademic productivism in the life of students of a graduation course based ontheir perceptions. The study used the qualitative method substantiated on indepthinterviews and data thematic analysis. Ten students were interviewed. Thestudents consider academic productivism both positive and negative. From thepositive point of view, they argue that the charge for producing contributes tothe process of building knowledge, and on the negative side, the pressure topublish in quantity requires intense dedication, generating, in many cases,psychological, emotional and physical problems.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285
10.19132/1808-5245251.133-158
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245251.133-158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/79285/50054
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158
Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158
Em Questão; v. 25, n. 1, jan./abr. 2019; 133-158
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161004429312