Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055 |
Resumo: | This study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students. |
id |
FCC-2_08d89ceb32d011f43476033dd3bf3991 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8055 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scaleAdaptación brasileña de HOPE: escala de rastreabilidad de superdotaciónAdaptação brasileira da HOPE: escala de rastreio de superdotaçãoAssessment Instrument Gifted Student Teacher AssessmentInstrumento de Avaliação Estudante Superdotado Avaliação DocenteInstrumento de Evaluación Estudiante superdotado Evaluación docenteThis study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students.Este estudio tiene el objetivo de adaptar e investigar las evidencias de validez de contenido de HOPE Teacher Rating Scale para uso en Brasil en dos etapas: (i) traducción, síntesis, retrotraducción y revisión por comité de expertos, con la ayuda de traductores y jueces especialistas; (ii) análisis semántico por el público objetivo, con la participación de docentes de distintos niveles educativos. Como resultado de ello, se elaboró una primera versión del instrumento, adecuada a todos los niveles de enseñanza y a las especificidades del idioma y la cultura brasileña, que deberá someterse a estudios destinados a la investigación de sus calidades psicométricas. Por ser un instrumento conciso y de fácil aplicación, se espera que su uso ayude a identificar indicadores de altas habilidades/ superdotación en estudiantes brasileños. Este estudo objetivou adaptar e investigar as evidências de validade de conteúdo da HOPE Teacher Rating Scale, para uso no Brasil, em duas etapas: (i) tradução, síntese, retrotradução e revisão por comitê de especialistas, com auxílio de tradutores e juízes especialistas; (ii) análise semântica pelo público-alvo, com participação de professores de diferentes níveis educacionais. Como resultado, confeccionou-se uma primeira versão do instrumento, adequada a todos os níveis de ensino e às especificidades da língua e cultura brasileira, a qual deverá ser submetida a estudos voltados à investigação de suas qualidades psicométricas. Por ser um instrumento conciso e de fácil aplicação, espera-se que seu uso ajude na identificação de indicadores de altas habilidades/superdotação em estudantes brasileiros. Fundação Carlos Chagas2022-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/805510.18222/eae.v33.8055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e080551984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055/4370Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Rondini, Carina Alexandra Pedro, Ketilin MayraNakano, Tatiana de Cássia2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8055Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale Adaptación brasileña de HOPE: escala de rastreabilidad de superdotación Adaptação brasileira da HOPE: escala de rastreio de superdotação |
title |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
spellingShingle |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale Rondini, Carina Alexandra Assessment Instrument Gifted Student Teacher Assessment Instrumento de Avaliação Estudante Superdotado Avaliação Docente Instrumento de Evaluación Estudiante superdotado Evaluación docente |
title_short |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
title_full |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
title_fullStr |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
title_full_unstemmed |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
title_sort |
Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale |
author |
Rondini, Carina Alexandra |
author_facet |
Rondini, Carina Alexandra Pedro, Ketilin Mayra Nakano, Tatiana de Cássia |
author_role |
author |
author2 |
Pedro, Ketilin Mayra Nakano, Tatiana de Cássia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rondini, Carina Alexandra Pedro, Ketilin Mayra Nakano, Tatiana de Cássia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assessment Instrument Gifted Student Teacher Assessment Instrumento de Avaliação Estudante Superdotado Avaliação Docente Instrumento de Evaluación Estudiante superdotado Evaluación docente |
topic |
Assessment Instrument Gifted Student Teacher Assessment Instrumento de Avaliação Estudante Superdotado Avaliação Docente Instrumento de Evaluación Estudiante superdotado Evaluación docente |
description |
This study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055 10.18222/eae.v33.8055 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055/4370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08055 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08055 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423192412160 |