Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rondini, Carina Alexandra
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pedro, Ketilin Mayra, Nakano, Tatiana de Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055
Resumo: This study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students.
id FCC-2_08d89ceb32d011f43476033dd3bf3991
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8055
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scaleAdaptación brasileña de HOPE: escala de rastreabilidad de superdotaciónAdaptação brasileira da HOPE: escala de rastreio de superdotaçãoAssessment Instrument Gifted Student Teacher AssessmentInstrumento de Avaliação Estudante Superdotado Avaliação DocenteInstrumento de Evaluación Estudiante superdotado Evaluación docenteThis study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students.Este estudio tiene el objetivo de adaptar e investigar las evidencias de validez de contenido de HOPE Teacher Rating Scale para uso en Brasil en dos etapas: (i) traducción, síntesis, retrotraducción y revisión por comité de expertos, con la ayuda de traductores y jueces especialistas; (ii) análisis semántico por el público objetivo, con la participación de docentes de distintos niveles educativos. Como resultado de ello, se elaboró una primera versión del instrumento, adecuada a todos los niveles de enseñanza y a las especificidades del idioma y la cultura brasileña, que deberá someterse a estudios destinados a la investigación de sus calidades psicométricas. Por ser un instrumento conciso y de fácil aplicación, se espera que su uso ayude a identificar indicadores de altas habilidades/ superdotación en estudiantes brasileños. Este estudo objetivou adaptar e investigar as evidências de validade de conteúdo da HOPE Teacher Rating Scale, para uso no Brasil, em duas etapas: (i) tradução, síntese, retrotradução e revisão por comitê de especialistas, com auxílio de tradutores e juízes especialistas; (ii) análise semântica pelo público-alvo, com participação de professores de diferentes níveis educacionais. Como resultado, confeccionou-se uma primeira versão do instrumento, adequada a todos os níveis de ensino e às especificidades da língua e cultura brasileira, a qual deverá ser submetida a estudos voltados à investigação de suas qualidades psicométricas. Por ser um instrumento conciso e de fácil aplicação, espera-se que seu uso ajude na identificação de indicadores de altas habilidades/superdotação em estudantes brasileiros. Fundação Carlos Chagas2022-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/805510.18222/eae.v33.8055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08055Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e080551984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055/4370Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Rondini, Carina Alexandra Pedro, Ketilin MayraNakano, Tatiana de Cássia2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8055Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
Adaptación brasileña de HOPE: escala de rastreabilidad de superdotación
Adaptação brasileira da HOPE: escala de rastreio de superdotação
title Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
spellingShingle Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
Rondini, Carina Alexandra
Assessment Instrument
Gifted Student
Teacher Assessment
Instrumento de Avaliação
Estudante Superdotado
Avaliação Docente
Instrumento de Evaluación
Estudiante superdotado
Evaluación docente
title_short Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
title_full Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
title_fullStr Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
title_full_unstemmed Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
title_sort Brazilian adaptation of HOPE: gifted rating scale
author Rondini, Carina Alexandra
author_facet Rondini, Carina Alexandra
Pedro, Ketilin Mayra
Nakano, Tatiana de Cássia
author_role author
author2 Pedro, Ketilin Mayra
Nakano, Tatiana de Cássia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rondini, Carina Alexandra
Pedro, Ketilin Mayra
Nakano, Tatiana de Cássia
dc.subject.por.fl_str_mv Assessment Instrument
Gifted Student
Teacher Assessment
Instrumento de Avaliação
Estudante Superdotado
Avaliação Docente
Instrumento de Evaluación
Estudiante superdotado
Evaluación docente
topic Assessment Instrument
Gifted Student
Teacher Assessment
Instrumento de Avaliação
Estudante Superdotado
Avaliação Docente
Instrumento de Evaluación
Estudiante superdotado
Evaluación docente
description This study aimed to investigate the evidence of content validity of the HOPE Teacher Rating Scale and adapt it to be used in Brazil. It comprises two stages: (i) translation, synthesis, back-translation and review by an expert committee, with the help of translators and expert judges; (ii) semantic analysis by the target audience, with the participation of teachers from different educational levels. It resulted in a first version of the instrument suitable to all educational levels and to the specificities of the Brazilian language and culture, which will be submitted to studies aimed at investigating its psychometric qualities. As it is a concise and easily applied instrument, it is expected that its use will help in the identification of indicators of high abilities/giftedness among Brazilian students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055
10.18222/eae.v33.8055
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8055/4370
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08055
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08055
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08055
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423192412160