Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853 |
Resumo: | The objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. |
id |
FCC-2_1258025a5fe99ea5a5f3220100fc8065 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2853 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de JaneiroExigencias, estrategias y “jeitinhos”: evaluaciones en larga escala en Rio de JaneiroCobranças, estratégias e “jeitinhos”: avaliações em larga escala no Rio de JaneiroEvaluation of Instructional SystemsSchool Daily LifeManagement PracticesRio de JaneiroEvaluación de los Sistemas de EnseñanzaCotidiano EscolarPrácticas de GestiónRio de JaneiroAvaliação dos Sistemas de EnsinoCotidiano EscolarPráticas de GestãoRio de JaneiroAvaliação dos sistemas de ensinoThe objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. El objetivo de este artículo es describir y analizar visiones de gestores de la red municipal de Rio de Janeiro sobre las evaluaciones en larga escala y sus reflejos en el cotidiano escolar. Los datos fueron mapeados en cuatro grupos focales, dos con directores y dos con profesionales de la gestión central e intermedia de la Secretaría Municipal de Educación. Demostraremos que, a pesar de que las evaluaciones externas todavía se presentan como eventos extraordinarios al cotidiano escolar, hay una tendencia a la utilización de los datos resultantes como ejes de las prácticas de gestión, incluso con el desconocimiento técnico de las evaluaciones. Fue posible percibir um “efecto dominó”. Se trata de un conjunto de exigencias sucesivas a los agentes de acuerdo a su posición en la jerarquía de la gestión, que induce estrategias para mejorar el desempeño institucional, así como “jeitinhos” y estratagemas orientados por la expectativa de aumentar los índices de las escuelas.O objetivo deste artigo é descrever e analisar visões de gestores da rede municipal do Rio de Janeiro sobre as avaliações em larga escala e seus reflexos no cotidiano escolar. Os dados foram mapeados em quatro grupos focais, dois com diretores e dois com profissionais da gestão central e intermediária da Secretaria Municipal de Educação. Demonstraremos que, apesar das avaliações externas ainda se apresentarem como eventos extraordinários ao cotidiano escolar, há uma tendência à utilização dos dados delas resultantes como norteadores das práticas de gestão, mesmo com o desconhecimento técnico das avaliações. Foi possível perceber um “efeito dominó”. Trata-se de um conjunto de cobranças sucessivas aos agentes de acordo com sua posição na hierarquia da gestão, que induz estratégias para melhorar o desempenho institucional, assim como “jeitinhos” e estratagemas orientados pela expectativa de aumentar os índices das escolas.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/285310.18222/eae255920142853Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 78-1071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853/2850Rosistolato, RodrigoPrado, Ana Pires doFernández, Silvina Juliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-06T21:18:40Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2853Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:40Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro Exigencias, estrategias y “jeitinhos”: evaluaciones en larga escala en Rio de Janeiro Cobranças, estratégias e “jeitinhos”: avaliações em larga escala no Rio de Janeiro |
title |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro Rosistolato, Rodrigo Evaluation of Instructional Systems School Daily Life Management Practices Rio de Janeiro Evaluación de los Sistemas de Enseñanza Cotidiano Escolar Prácticas de Gestión Rio de Janeiro Avaliação dos Sistemas de Ensino Cotidiano Escolar Práticas de Gestão Rio de Janeiro Avaliação dos sistemas de ensino |
title_short |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
title_full |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
title_sort |
Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro |
author |
Rosistolato, Rodrigo |
author_facet |
Rosistolato, Rodrigo Prado, Ana Pires do Fernández, Silvina Julia |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Ana Pires do Fernández, Silvina Julia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosistolato, Rodrigo Prado, Ana Pires do Fernández, Silvina Julia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluation of Instructional Systems School Daily Life Management Practices Rio de Janeiro Evaluación de los Sistemas de Enseñanza Cotidiano Escolar Prácticas de Gestión Rio de Janeiro Avaliação dos Sistemas de Ensino Cotidiano Escolar Práticas de Gestão Rio de Janeiro Avaliação dos sistemas de ensino |
topic |
Evaluation of Instructional Systems School Daily Life Management Practices Rio de Janeiro Evaluación de los Sistemas de Enseñanza Cotidiano Escolar Prácticas de Gestión Rio de Janeiro Avaliação dos Sistemas de Ensino Cotidiano Escolar Práticas de Gestão Rio de Janeiro Avaliação dos sistemas de ensino |
description |
The objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853 10.18222/eae255920142853 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae255920142853 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853/2850 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 78-107 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107 Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 78-107 Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 78-107 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421940412416 |