Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosistolato, Rodrigo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Prado, Ana Pires do, Fernández, Silvina Julia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853
Resumo: The objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. 
id FCC-2_1258025a5fe99ea5a5f3220100fc8065
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2853
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de JaneiroExigencias, estrategias y “jeitinhos”: evaluaciones en larga escala en Rio de JaneiroCobranças, estratégias e “jeitinhos”: avaliações em larga escala no Rio de JaneiroEvaluation of Instructional SystemsSchool Daily LifeManagement PracticesRio de JaneiroEvaluación de los Sistemas de EnseñanzaCotidiano EscolarPrácticas de GestiónRio de JaneiroAvaliação dos Sistemas de EnsinoCotidiano EscolarPráticas de GestãoRio de JaneiroAvaliação dos sistemas de ensinoThe objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. El objetivo de este artículo es describir y analizar visiones de gestores de la red municipal de Rio de Janeiro sobre las evaluaciones en larga escala y sus reflejos en el cotidiano escolar. Los datos fueron mapeados en cuatro grupos focales, dos con directores y dos con profesionales de la gestión central e intermedia de la Secretaría Municipal de Educación. Demostraremos que, a pesar de que las evaluaciones externas todavía se presentan como eventos extraordinarios al cotidiano escolar, hay una tendencia a la utilización de los datos resultantes como ejes de las prácticas de gestión, incluso con el desconocimiento técnico de las evaluaciones. Fue posible percibir um “efecto dominó”. Se trata de un conjunto de exigencias sucesivas a los agentes de acuerdo a su posición en la jerarquía de la gestión, que induce estrategias para mejorar el desempeño institucional, así como “jeitinhos” y estratagemas orientados por la expectativa de aumentar los índices de las escuelas.O objetivo deste artigo é descrever e analisar visões de gestores da rede municipal do Rio de Janeiro sobre as avaliações em larga escala e seus reflexos no cotidiano escolar. Os dados foram mapeados em quatro grupos focais, dois com diretores e dois com profissionais da gestão central e intermediária da Secretaria Municipal de Educação. Demonstraremos que, apesar das avaliações externas ainda se apresentarem como eventos extraordinários ao cotidiano escolar, há uma tendência à utilização dos dados delas resultantes como norteadores das práticas de gestão, mesmo com o desconhecimento técnico das avaliações. Foi possível perceber um “efeito dominó”. Trata-se de um conjunto de cobranças sucessivas aos agentes de acordo com sua posição na hierarquia da gestão, que induz estratégias para melhorar o desempenho institucional, assim como “jeitinhos” e estratagemas orientados pela expectativa de aumentar os índices das escolas.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/285310.18222/eae255920142853Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 78-107Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 78-1071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853/2850Rosistolato, RodrigoPrado, Ana Pires doFernández, Silvina Juliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-06T21:18:40Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2853Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:40Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
Exigencias, estrategias y “jeitinhos”: evaluaciones en larga escala en Rio de Janeiro
Cobranças, estratégias e “jeitinhos”: avaliações em larga escala no Rio de Janeiro
title Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
spellingShingle Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
Rosistolato, Rodrigo
Evaluation of Instructional Systems
School Daily Life
Management Practices
Rio de Janeiro
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
Cotidiano Escolar
Prácticas de Gestión
Rio de Janeiro
Avaliação dos Sistemas de Ensino
Cotidiano Escolar
Práticas de Gestão
Rio de Janeiro
Avaliação dos sistemas de ensino
title_short Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
title_full Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
title_fullStr Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
title_sort Expectation, strategies and "jeitinhos": large-scale assessments in Rio de Janeiro
author Rosistolato, Rodrigo
author_facet Rosistolato, Rodrigo
Prado, Ana Pires do
Fernández, Silvina Julia
author_role author
author2 Prado, Ana Pires do
Fernández, Silvina Julia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosistolato, Rodrigo
Prado, Ana Pires do
Fernández, Silvina Julia
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation of Instructional Systems
School Daily Life
Management Practices
Rio de Janeiro
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
Cotidiano Escolar
Prácticas de Gestión
Rio de Janeiro
Avaliação dos Sistemas de Ensino
Cotidiano Escolar
Práticas de Gestão
Rio de Janeiro
Avaliação dos sistemas de ensino
topic Evaluation of Instructional Systems
School Daily Life
Management Practices
Rio de Janeiro
Evaluación de los Sistemas de Enseñanza
Cotidiano Escolar
Prácticas de Gestión
Rio de Janeiro
Avaliação dos Sistemas de Ensino
Cotidiano Escolar
Práticas de Gestão
Rio de Janeiro
Avaliação dos sistemas de ensino
description The objective of this article is to describe and analyze views of managers of the municipal network of Rio de Janeiro regarding the large-scale evaluations and their consequences in school daily life. The data were divided into four groups, two with directors and two with central and mid-level management professionals in the Municipal Department of Education. We will demonstrate that, despite external evaluations still being extraordinary events in school daily life, there is a tendency to use their resulting data as guidelines for management practices, even with technical lack of knowledge about the evaluations. It was possible to notice a “domino effect”. This involves a set of successive demands on agents, according to their position in the management hierarchy, which induces strategies to improve institutional performance, as well as “jeitinhos” and stratagems guided by the expectation of increasing the indices of the schools. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853
10.18222/eae255920142853
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853
identifier_str_mv 10.18222/eae255920142853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2853/2850
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 78-107
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 78-107
Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 78-107
Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 78-107
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421940412416