External evaluation: tensions and challenges for educational management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2856 |
Resumo: | In the context of evaluation and accountability policies in the public municipal school network in Rio de Janeiro, this article deals with three studies based on observations and interviews conducted in one public school in the network and exploratory inroads about the data from the contextual questionnaires of the directors of the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The increasing challenges and tensions present in the agenda of school management are discussed, highlighting the bureaucratic work overload in a context of the precarious conditions of administration, of a tense mediation of the policies together with the school agents and, also, the trends of changes in school management. It concludes by highlighting the importance of the consolidation of thinking about research, and the preparation of school management in the face of the new political and pedagogical changes, without losing sight of their administrative and politico-legal limitations. |
id |
FCC-2_f4f90b80f33ee674762bf11d254e2fdf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2856 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
External evaluation: tensions and challenges for educational managementEvaluaciones externas: tensiones y desafíos para la gestión escolarAvaliações externas: tensões e desafios para a gestão escolarEducational ManagementEducational EvaluationAccountabilityRio de JaneiroGestión EscolarEvaluación de la EducaciónResponsabilizaciónRio de JaneiroGestão EscolarAvaliação da EducaçãoResponsabilizaçãoRio de Janeirogestão escolarpolítica de avaliaçãoresponsabilizaçãoIn the context of evaluation and accountability policies in the public municipal school network in Rio de Janeiro, this article deals with three studies based on observations and interviews conducted in one public school in the network and exploratory inroads about the data from the contextual questionnaires of the directors of the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The increasing challenges and tensions present in the agenda of school management are discussed, highlighting the bureaucratic work overload in a context of the precarious conditions of administration, of a tense mediation of the policies together with the school agents and, also, the trends of changes in school management. It concludes by highlighting the importance of the consolidation of thinking about research, and the preparation of school management in the face of the new political and pedagogical changes, without losing sight of their administrative and politico-legal limitations. En el marco de las políticas de evaluación y responsabilización en la red pública municipal de enseñanza de Rio de Janeiro, el artículo presenta tres estudios que parten de observaciones y entrevistas realizadas en una escuela pública de la red y de incursiones exploratorias de los datos de los cuestionarios contextuales de los directores de la Prova Brasil 2007, 2009 y 2011. Se discuten los desafíos y tensiones crecientemente presentes en la pauta de la gestión escolar, con destaque para la sobrecarga de trabajo burocrático en un contexto de precariedade de condiciones de administración, una mediación tensa de las políticas junto a los agentes escolares y asimismo las tendências de cambios en la gestión pedagógica. Se concluye resaltando la importancia del incremento de la reflexión sobre la investigación y la formación en gestión escolar frente a los nuevos desafios políticos y pedagógicos, sin perder de vista sus limitaciones administrativas y político-legales.No contexto das políticas de avaliação e responsabilização na rede pública municipal de ensino do Rio de Janeiro, o artigo traz três estudos que partem de observações e entrevistas realizadas em uma escola pública da rede e de incursões exploratórias sobre os dados dos questionários contextuais dos diretores da Prova Brasil 2007, 2009 e 2011. São discutidos os desafios e as tensões cada vez mais presentes na pauta da gestão escolar, com destaque para a sobrecarga de trabalho burocrático num contexto de precariedade de condições de administração, de uma mediação tensa das políticas junto aos agentes escolares e ainda das tendências de mudanças na gestão pedagógica. Conclui-se ressaltando a importância do adensamento da reflexão sobre a pesquisa e a formação em gestão escolar diante dos novos desafios políticos e pedagógicos, sem perder de vista suas limitações administrativas e político-legais.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/285610.18222/eae255920142856Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 50-76Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 50-76Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 50-76Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 50-76Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 50-761984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2856/2849Carvalho, Cynthia Paes deOliveira, Ana Cristina Prado deLima, Maria de Fátima Magalhães deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-06T21:18:38Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2856Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:38Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
External evaluation: tensions and challenges for educational management Evaluaciones externas: tensiones y desafíos para la gestión escolar Avaliações externas: tensões e desafios para a gestão escolar |
title |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
spellingShingle |
External evaluation: tensions and challenges for educational management Carvalho, Cynthia Paes de Educational Management Educational Evaluation Accountability Rio de Janeiro Gestión Escolar Evaluación de la Educación Responsabilización Rio de Janeiro Gestão Escolar Avaliação da Educação Responsabilização Rio de Janeiro gestão escolar política de avaliação responsabilização |
title_short |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
title_full |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
title_fullStr |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
title_full_unstemmed |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
title_sort |
External evaluation: tensions and challenges for educational management |
author |
Carvalho, Cynthia Paes de |
author_facet |
Carvalho, Cynthia Paes de Oliveira, Ana Cristina Prado de Lima, Maria de Fátima Magalhães de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ana Cristina Prado de Lima, Maria de Fátima Magalhães de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Cynthia Paes de Oliveira, Ana Cristina Prado de Lima, Maria de Fátima Magalhães de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Management Educational Evaluation Accountability Rio de Janeiro Gestión Escolar Evaluación de la Educación Responsabilización Rio de Janeiro Gestão Escolar Avaliação da Educação Responsabilização Rio de Janeiro gestão escolar política de avaliação responsabilização |
topic |
Educational Management Educational Evaluation Accountability Rio de Janeiro Gestión Escolar Evaluación de la Educación Responsabilización Rio de Janeiro Gestão Escolar Avaliação da Educação Responsabilização Rio de Janeiro gestão escolar política de avaliação responsabilização |
description |
In the context of evaluation and accountability policies in the public municipal school network in Rio de Janeiro, this article deals with three studies based on observations and interviews conducted in one public school in the network and exploratory inroads about the data from the contextual questionnaires of the directors of the 2007, 2009 and 2011 Prova Brasil. The increasing challenges and tensions present in the agenda of school management are discussed, highlighting the bureaucratic work overload in a context of the precarious conditions of administration, of a tense mediation of the policies together with the school agents and, also, the trends of changes in school management. It concludes by highlighting the importance of the consolidation of thinking about research, and the preparation of school management in the face of the new political and pedagogical changes, without losing sight of their administrative and politico-legal limitations. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2856 10.18222/eae255920142856 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2856 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae255920142856 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2856/2849 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 50-76 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 50-76 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 50-76 Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 50-76 Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 50-76 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421942509568 |