External assessment: implications for school assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778 |
Resumo: | This study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment. |
id |
FCC-2_190e5469fb83f87b7c6207a480c9a636 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6778 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
External assessment: implications for school assessment Evaluación externa: implicaciones en la evaluación escolarAvaliação externa: implicações na avaliação escolar Evaluación ExternaEvaluación EscolarExternal Assessment School AssessmentAvaliação Externa Avaliação EscolarThis study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment.El objetivo de este estudio fue el de verificar las implicaciones de la evaluación externa en las prácticas de evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje en las escuelas. La investigación es cualitativa y han sido seleccionados diez docentes provenientes de dos escuelas de la red estadual de educación de Rio de Janeiro, siendo que una de e llas a lcanzó l as metas e stablecidas p or l a r ed y r ecibió b onificación s alarial para los profesores. Los datos han sido recogidos por medio de entrevistas semiestructuradas. Los resultados revelan un endurecimiento de las prácticas evaluativas y una supervaloración de las pruebas objetivas que reproducen los moldes de las evaluaciones externas. Predominan los aspectos cuantitativos sobre los cualitativos y la caracterización del modelo esencialmente clasificatorio de la evaluación escolar.O objetivo desta pesquisa foi verificar as implicações da avaliação externa nas práticas de avaliação do processo ensino-aprendizagem nas escolas. A pesquisa é qualitativa e foram selecionados dez professores oriundos de duas escolas da rede estadual de ensino do Rio de Janeiro, sendo que uma delas alcançou as metas estabelecidas pela rede e recebeu bonificação salarial para os professores. Os dados foram coletados mediante entrevistas semiestruturadas. Os resultados revelam um engessamento das práticas avaliativas e uma supervalorização dos testes objetivos que reproduzem os moldes das avaliações externas. Há predominância dos aspectos quantitativos sobre os qualitativos e a caracterização do modelo essencialmente classificatório da avaliação escolar.Fundação Carlos Chagas2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/677810.18222/eae.v32.6778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06778Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067781984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778/4327Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvernaz, AlineSouza, Nádia M. P.Henrique, José2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6778Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
External assessment: implications for school assessment Evaluación externa: implicaciones en la evaluación escolar Avaliação externa: implicações na avaliação escolar |
title |
External assessment: implications for school assessment |
spellingShingle |
External assessment: implications for school assessment Alvernaz, Aline Evaluación Externa Evaluación Escolar External Assessment School Assessment Avaliação Externa Avaliação Escolar |
title_short |
External assessment: implications for school assessment |
title_full |
External assessment: implications for school assessment |
title_fullStr |
External assessment: implications for school assessment |
title_full_unstemmed |
External assessment: implications for school assessment |
title_sort |
External assessment: implications for school assessment |
author |
Alvernaz, Aline |
author_facet |
Alvernaz, Aline Souza, Nádia M. P. Henrique, José |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Nádia M. P. Henrique, José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvernaz, Aline Souza, Nádia M. P. Henrique, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación Externa Evaluación Escolar External Assessment School Assessment Avaliação Externa Avaliação Escolar |
topic |
Evaluación Externa Evaluación Escolar External Assessment School Assessment Avaliação Externa Avaliação Escolar |
description |
This study aimed to verify the implications of external assessment in the assessment practices of the teaching-learning process in schools. For this qualitative study, ten teachers from two schools in the state education network of Rio de Janeiro were selected. One of the schools reached the goals established by the network and received a salary bonus for the teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The results reveal a rigidifying of the assessment practices and an overvaluation of the objective tests that reproduce the patterns of the external assessments. There is a predominance of quantitative over qualitative aspects and the characterization of the essentially classificatory model of school assessment. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778 10.18222/eae.v32.6778 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.6778 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6778/4327 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06778 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06778 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06778 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423074971648 |