Higher education dropout: which indicator are we talking about?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitelli, Ricardo Ferreira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fritsch, Rosangela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4009
Resumo: This article discusses the educational indicator of higher education dropout in order to distinguish and problematize different conceptions and uses of the term in academic productions. The methodology consisted of a literature review of articles published between 1996 and 2015 that discuss higher education dropout and present a formula to calculate it. It was possible to verify that the use of the term is associated with different perspectives, temporalities, granularities and formulas. Considering this, the use of such an educational indicator for diagnosis, monitoring and assessment of courses, institutions, systems and public policies would require the development of a common concept and formula. Therefore, we highlight the relevance of reviewing this educational indicator in order to avoid the risk of comparisons that would be statistically incomparable.
id FCC-2_1924aa78cdb185e86bed4b11e5288822
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4009
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Higher education dropout: which indicator are we talking about?La deserción en la educación superior: ¿de qué indicador estamos hablando?Evasão escolar na educação superior: de que indicador estamos falando?Educational IndicatorsDropoutHigher EducationEducational Evaluation.Indicadores EducacionalesDeserción EscolarEducación SuperiorEvaluación de la Educación.Indicadores EducacionaisEvasão EscolarEducação SuperiorAvaliação da Educação.TGIndicadores EducacionaisThis article discusses the educational indicator of higher education dropout in order to distinguish and problematize different conceptions and uses of the term in academic productions. The methodology consisted of a literature review of articles published between 1996 and 2015 that discuss higher education dropout and present a formula to calculate it. It was possible to verify that the use of the term is associated with different perspectives, temporalities, granularities and formulas. Considering this, the use of such an educational indicator for diagnosis, monitoring and assessment of courses, institutions, systems and public policies would require the development of a common concept and formula. Therefore, we highlight the relevance of reviewing this educational indicator in order to avoid the risk of comparisons that would be statistically incomparable.Este artículo aborda el indicador educativo de la deserción en la educación superior con el objetivo de distinguir y problematizar diferentes concepciones y usos del término en producciones académicas. Para ello, la metodología utilizada consistió en una revisión bibliográfica de los escritos publicados entre 1996 y 2015 que abordan la deserción en la educación superior y que presentan la fórmula para calcularla. Fue posible identificar que el uso del término se asocia con diferentes perspectivas, temporalidades, granularidades y fórmulas. Teniendo esto en cuenta, el uso de este indicador educativo para el diagnóstico, el monitoreo y la evaluación de cursos, instituciones, sistemas y políticas públicas requeriría el desarrollo de un concepto y una fórmula comunes. Pusimos en evidencia entonces la pertinencia de la revisión de este indicador educativo para evitar el riesgo de comparaciones que serían estadísticamente incomparables.Este artigo aborda o indicador educacional da evasão escolar na educação superior com o objetivo de distinguir e problematizar diferentes concepções e usos do termo em produções acadêmicas. Para isso, a metodologia usada consistiu em uma revisão bibliográfica de escritos publicados entre 1996 e 2015 que abordam a evasão na educação superior e que apresentam a fórmula de calculá-la. Foi possível identificar que o uso do termo está associado a diferentes perspectivas, temporalidades, granularidades e fórmulas. Tendo isso em vista, a utilização de tal indicador educacional para diagnóstico, monitoramento e avaliação de cursos, instituições, sistemas e políticas públicas requereria o desenvolvimento de um conceito e uma fórmula comuns. Colocamos, então, em evidência a pertinência da revisão desse indicador educacional para evitar o risco de comparações que seriam estatisticamente incomparáveis.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/400910.18222/eae.v27i66.4009Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-9371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4009/3277Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitelli, Ricardo FerreiraFritsch, Rosangela2024-01-22T14:50:41Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4009Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:50:41Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Higher education dropout: which indicator are we talking about?
La deserción en la educación superior: ¿de qué indicador estamos hablando?
Evasão escolar na educação superior: de que indicador estamos falando?
title Higher education dropout: which indicator are we talking about?
spellingShingle Higher education dropout: which indicator are we talking about?
Vitelli, Ricardo Ferreira
Educational Indicators
Dropout
Higher Education
Educational Evaluation.
Indicadores Educacionales
Deserción Escolar
Educación Superior
Evaluación de la Educación.
Indicadores Educacionais
Evasão Escolar
Educação Superior
Avaliação da Educação.
TG
Indicadores Educacionais
title_short Higher education dropout: which indicator are we talking about?
title_full Higher education dropout: which indicator are we talking about?
title_fullStr Higher education dropout: which indicator are we talking about?
title_full_unstemmed Higher education dropout: which indicator are we talking about?
title_sort Higher education dropout: which indicator are we talking about?
author Vitelli, Ricardo Ferreira
author_facet Vitelli, Ricardo Ferreira
Fritsch, Rosangela
author_role author
author2 Fritsch, Rosangela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitelli, Ricardo Ferreira
Fritsch, Rosangela
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Indicators
Dropout
Higher Education
Educational Evaluation.
Indicadores Educacionales
Deserción Escolar
Educación Superior
Evaluación de la Educación.
Indicadores Educacionais
Evasão Escolar
Educação Superior
Avaliação da Educação.
TG
Indicadores Educacionais
topic Educational Indicators
Dropout
Higher Education
Educational Evaluation.
Indicadores Educacionales
Deserción Escolar
Educación Superior
Evaluación de la Educación.
Indicadores Educacionais
Evasão Escolar
Educação Superior
Avaliação da Educação.
TG
Indicadores Educacionais
description This article discusses the educational indicator of higher education dropout in order to distinguish and problematize different conceptions and uses of the term in academic productions. The methodology consisted of a literature review of articles published between 1996 and 2015 that discuss higher education dropout and present a formula to calculate it. It was possible to verify that the use of the term is associated with different perspectives, temporalities, granularities and formulas. Considering this, the use of such an educational indicator for diagnosis, monitoring and assessment of courses, institutions, systems and public policies would require the development of a common concept and formula. Therefore, we highlight the relevance of reviewing this educational indicator in order to avoid the risk of comparisons that would be statistically incomparable.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4009
10.18222/eae.v27i66.4009
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4009
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i66.4009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4009/3277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 908-937
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422451068928