Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v33.8681 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8681 |
Resumo: | This article aims to analyze the results and insights of a bibliographical survey of academic articles about educational evaluation published in Brazil, from 1997 to 2018, in journals classified as A1, A2, B1 and B2 (Qualis Periodicals 2013-2016). It presents a brief overview of similar studies, details the methodological approach and explores initial findings, highlighting trends in the field such as an increasing number of articles from mid-2000s onward, especially those dealing with large-scale assessment systems mainly those discussing different aspects of educational evaluation, which indicates a consolidation of educational evaluation of this field of knowledge. |
id |
FCC-2_22a093fc467b591fc73d74eb20cbe57a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8681 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018Evaluación educacional en brasil: artículos académicos del 1997 al 2018Avaliação educacional no Brasil: artigos acadêmicos de 1997 a 2018Educational evaluationLarge-scale evaluationEducational policiesAvaliação EducacionalAvaliação em larga escalaPolíticas EducacionaisEvaluación EducacionalEvaluación a gran escalaPolíticas educativasThis article aims to analyze the results and insights of a bibliographical survey of academic articles about educational evaluation published in Brazil, from 1997 to 2018, in journals classified as A1, A2, B1 and B2 (Qualis Periodicals 2013-2016). It presents a brief overview of similar studies, details the methodological approach and explores initial findings, highlighting trends in the field such as an increasing number of articles from mid-2000s onward, especially those dealing with large-scale assessment systems mainly those discussing different aspects of educational evaluation, which indicates a consolidation of educational evaluation of this field of knowledge.El presente artículo tiene el propósito de analizar resultados del levantamiento bibliográfico de artículos académicos sobre la evaluación educativa en Brasil, durante el periodo del 1997 al 2018, en revistas clasificadas como A1, A2, B1 y B2 (Qualis Periódicos 2013-2016). Presenta un breve panorama sobre estudios anteriores que efectuaron un mapeo de producciones sobre el objeto en estudio. Proporciona resultados cuantitativos y análisis del levantamiento realizado, de modo a poner en evidencia posibles tendencias del campo, entre las que se destaca un aumento sustancial de producciones desde mediados de los años 2000, sobre todo las que se ocupan de la evaluación a gran escala, así como de distintas dimensiones de la evaluación educacional, lo que indica un carácter de consolidación de dicho campo del conocimiento.Este artigo tem o propósito de analisar resultados de levantamento bibliográfico de artigos acadêmicos sobre avaliação educacional no Brasil, no período de 1997 a 2018, em periódicos classificados como A1, A2, B1 e B2 (Qualis Periódicos 2013-2016). Apresenta- -se um breve panorama de estudos anteriores que efetuaram mapeamento de produções sobre o objeto em tela. Os resultados quantitativos e a análise do levantamento evidenciam possíveis tendências do campo, dentre as quais destaca-se um aumento substancial de produções a partir de meados dos anos 2000, mormente aquelas que tratam da avaliação em larga escala e, ainda, sobre diferentes dimensões da avaliação educacional, o que indica um caráter de consolidação desse campo do conhecimento.Fundação Carlos Chagas2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/868110.18222/eae.v33.8681Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08681Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e086811984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8681/4538Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBravo, Maria Helena de AguiarChappaz, Raissa de OliveiraSerrao, Luis Felipe SoaresArcas, Paulo HenriqueMunhoz Alavarse, OcimarPimenta, Cláudia Oliveira2023-01-11T15:16:38Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8681Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-01-11T15:16:38Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 Evaluación educacional en brasil: artículos académicos del 1997 al 2018 Avaliação educacional no Brasil: artigos acadêmicos de 1997 a 2018 |
title |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
spellingShingle |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 Bravo, Maria Helena de Aguiar Educational evaluation Large-scale evaluation Educational policies Avaliação Educacional Avaliação em larga escala Políticas Educacionais Evaluación Educacional Evaluación a gran escala Políticas educativas Bravo, Maria Helena de Aguiar Educational evaluation Large-scale evaluation Educational policies Avaliação Educacional Avaliação em larga escala Políticas Educacionais Evaluación Educacional Evaluación a gran escala Políticas educativas |
title_short |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
title_full |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
title_fullStr |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
title_full_unstemmed |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
title_sort |
Educational evaluation in brazil: academic articles from 1997 to 2018 |
author |
Bravo, Maria Helena de Aguiar |
author_facet |
Bravo, Maria Helena de Aguiar Bravo, Maria Helena de Aguiar Chappaz, Raissa de Oliveira Serrao, Luis Felipe Soares Arcas, Paulo Henrique Munhoz Alavarse, Ocimar Pimenta, Cláudia Oliveira Chappaz, Raissa de Oliveira Serrao, Luis Felipe Soares Arcas, Paulo Henrique Munhoz Alavarse, Ocimar Pimenta, Cláudia Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Chappaz, Raissa de Oliveira Serrao, Luis Felipe Soares Arcas, Paulo Henrique Munhoz Alavarse, Ocimar Pimenta, Cláudia Oliveira |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bravo, Maria Helena de Aguiar Chappaz, Raissa de Oliveira Serrao, Luis Felipe Soares Arcas, Paulo Henrique Munhoz Alavarse, Ocimar Pimenta, Cláudia Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational evaluation Large-scale evaluation Educational policies Avaliação Educacional Avaliação em larga escala Políticas Educacionais Evaluación Educacional Evaluación a gran escala Políticas educativas |
topic |
Educational evaluation Large-scale evaluation Educational policies Avaliação Educacional Avaliação em larga escala Políticas Educacionais Evaluación Educacional Evaluación a gran escala Políticas educativas |
description |
This article aims to analyze the results and insights of a bibliographical survey of academic articles about educational evaluation published in Brazil, from 1997 to 2018, in journals classified as A1, A2, B1 and B2 (Qualis Periodicals 2013-2016). It presents a brief overview of similar studies, details the methodological approach and explores initial findings, highlighting trends in the field such as an increasing number of articles from mid-2000s onward, especially those dealing with large-scale assessment systems mainly those discussing different aspects of educational evaluation, which indicates a consolidation of educational evaluation of this field of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8681 10.18222/eae.v33.8681 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8681 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8681 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8681/4538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08681 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08681 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08681 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822180909936279553 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v33.8681 |