Gifted indicators screening scale: criterion validity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakano, Tatiana de Cássia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Primi, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6794
Resumo: The study aimed to investigate evidence of criterion validity of an instrument named Screening of Indicators of High Skills/Giftedness. The scale, answered by the teacher, evaluates the student’s development in five areas: general intellectual ability, specific academic abilities, leadership, creativity and artistic talent. The sample consisted of 568 participants: 213 in the control group and 355 in the criterion group. The results of factorial variance analysis and the Student t-test indicated significant differences of the means between groups, confirming the evidence investigated. Logistic regression analysis was also conducted to identify how much the score in each specific area of the scale could predict the area high skills/giftedness identified for the individual. 
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spelling Gifted indicators screening scale: criterion validityClasificación de indicadores de altas habilidades/superdotación: validez de criterioTriagem de indicadores de altas habilidades/superdotação: validade de critérioAluno com Altas Habilidades/SuperdotaçãoValidade EstatísticaConstrução de TesteAvaliação Psicológica.Alumno con Altas Habilidades/SuperdotaciónValidez EstadísticaElaboración de TestEvaluación Psicológica.Student with High Skills/GiftednessStatistical ValidityTest ConstructionPsychological Assessment.The study aimed to investigate evidence of criterion validity of an instrument named Screening of Indicators of High Skills/Giftedness. The scale, answered by the teacher, evaluates the student’s development in five areas: general intellectual ability, specific academic abilities, leadership, creativity and artistic talent. The sample consisted of 568 participants: 213 in the control group and 355 in the criterion group. The results of factorial variance analysis and the Student t-test indicated significant differences of the means between groups, confirming the evidence investigated. Logistic regression analysis was also conducted to identify how much the score in each specific area of the scale could predict the area high skills/giftedness identified for the individual. El estudio procuró investigar las evidencias de la validez de criterio de un instrumento llamado Identificación de Indicadores de Altas Habilidades/Superdotación. La escala, respondida por el profesor, evalúa el desarrollo del estudiante en cinco áreas: capacidad intelectual general, habilidades específicas para estudios, liderazgo, creatividad y talento artístico. La muestra fue compuesta por 568 participantes: 213 del grupo-control y 355 del grupo-criterio. Los resultados del análisis de varianza factorial y del Test t de Student indicaron diferencias significativas de promedios entre los grupos, confirmando las evidencias investigadas. La regresión logística también fue realizada, teniéndose el objetivo de identificar cuánto la puntuación en cada área específica de la escala conseguía prever el área de identificación del individuo con altas habilidades/superdotación. O estudo buscou investigar as evidências de validade de critério de um instrumento intitulado Triagem de Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação (AH/S). A escala, respondida pelo professor, avalia o desenvolvimento do estudante em cinco áreas: capacidade intelectual geral, habilidades acadêmicas específicas, liderança, criatividade e talento artístico. A amostra foi composta por 568 participantes: 213 do grupo-controle e 355 do grupo-critério. Os resultados da análise de variância fatorial e do teste t de Student indicaram diferenças de médias significativas entre os grupos, confirmando o tipo de evidência de validade investigada. A regressão logística também foi conduzida visando identificar o quanto a pontuação em cada área específica da escala conseguiria prever a área de identificação do indivíduo com AH/S.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/679410.18222/eae.v31i77.6794Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 472-495Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 472-495Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 472-495Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 472-495Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 472-4951984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6794/4077Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakano, Tatiana de CássiaPrimi, Ricardo2024-01-24T14:03:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6794Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:03:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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