Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037 |
Resumo: | This article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. |
id |
FCC-2_24fd0ab1ebaf15e5a5a0c73ee26a7718 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3037 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centersNormas federales y la oferta de matrículas en guarderías en BrasilNormatizações federais e a oferta de matrículas em creches no BrasilPublic PoliciesFederalismInter-Federal CooperationChildren EducationPolíticas PúblicasFederalismoCooperación interfederativaEducación InfantilPolíticas PúblicasFederalismoCooperação InterfederativaEducação InfantilPolítica GovernamentalEducação Escolar BásicaThis article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. Este artículo analiza los efectos de los actos normativos del gobierno federal para apoyar a los municipios en la oferta de plazas en guarderías. Muestra evoluciones incrementales, impacto en las matrículas (2001-2013) y considerable variación entre los estados. Identifica que parte de la reglamentación federal es una forma de coordinación federativa, como el Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), y que parte son programas que contribuyen para ampliar el número de plazas, como Ação Brasil Carinhoso. Este artículo también señala que la meta establecida por el Plano Nacional de Educação, de atender al 50% de los niños en guarderías, está lejos de llevarse a cabo.Este artigo analisa os efeitos dos atos normativos da União para apoiar municípios na oferta de vagas em creches. Mostra evoluções incrementais, impacto nas matrículas (2001-2013) e variação considerável entre os estados. Identifica que parte da regulamentação federal é uma forma de coordenação federativa, como o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), e que parte são programas que contribuem na ampliação de vagas, como a Ação Brasil Carinhoso. Esse artigo também aponta que a meta estabelecida pelo Plano Nacional de Educação, de atendimento de 50% das crianças em creches, está longe de ser cumprida.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/303710.18222/eae255920143037Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 202-2411984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037/2858Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria do Carmo Meirelles ToledoFarah, Marta Ferreira SantosSugiyama, Natasha Borges2023-10-06T21:18:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3037Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:25Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers Normas federales y la oferta de matrículas en guarderías en Brasil Normatizações federais e a oferta de matrículas em creches no Brasil |
title |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
spellingShingle |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo Public Policies Federalism Inter-Federal Cooperation Children Education Políticas Públicas Federalismo Cooperación interfederativa Educación Infantil Políticas Públicas Federalismo Cooperação Interfederativa Educação Infantil Política Governamental Educação Escolar Básica |
title_short |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
title_full |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
title_fullStr |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
title_full_unstemmed |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
title_sort |
Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers |
author |
Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo |
author_facet |
Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo Farah, Marta Ferreira Santos Sugiyama, Natasha Borges |
author_role |
author |
author2 |
Farah, Marta Ferreira Santos Sugiyama, Natasha Borges |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo Farah, Marta Ferreira Santos Sugiyama, Natasha Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public Policies Federalism Inter-Federal Cooperation Children Education Políticas Públicas Federalismo Cooperación interfederativa Educación Infantil Políticas Públicas Federalismo Cooperação Interfederativa Educação Infantil Política Governamental Educação Escolar Básica |
topic |
Public Policies Federalism Inter-Federal Cooperation Children Education Políticas Públicas Federalismo Cooperación interfederativa Educación Infantil Políticas Públicas Federalismo Cooperação Interfederativa Educação Infantil Política Governamental Educação Escolar Básica |
description |
This article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037 10.18222/eae255920143037 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae255920143037 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037/2858 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 202-241 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241 Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 202-241 Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 202-241 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421988646912 |