Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Farah, Marta Ferreira Santos, Sugiyama, Natasha Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037
Resumo: This article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. 
id FCC-2_24fd0ab1ebaf15e5a5a0c73ee26a7718
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3037
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centersNormas federales y la oferta de matrículas en guarderías en BrasilNormatizações federais e a oferta de matrículas em creches no BrasilPublic PoliciesFederalismInter-Federal CooperationChildren EducationPolíticas PúblicasFederalismoCooperación interfederativaEducación InfantilPolíticas PúblicasFederalismoCooperação InterfederativaEducação InfantilPolítica GovernamentalEducação Escolar BásicaThis article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. Este artículo analiza los efectos de los actos normativos del gobierno federal para apoyar a los municipios en la oferta de plazas en guarderías. Muestra evoluciones incrementales, impacto en las matrículas (2001-2013) y considerable variación entre los estados. Identifica que parte de la reglamentación federal es una forma de coordinación federativa, como el Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), y que parte son programas que contribuyen para ampliar el número de plazas, como Ação Brasil Carinhoso. Este artículo también señala que la meta establecida por el Plano Nacional de Educação, de atender al 50% de los niños en guarderías, está lejos de llevarse a cabo.Este artigo analisa os efeitos dos atos normativos da União para apoiar municípios na oferta de vagas em creches. Mostra evoluções incrementais, impacto nas matrículas (2001-2013) e variação considerável entre os estados. Identifica que parte da regulamentação federal é uma forma de coordenação federativa, como o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), e que parte são programas que contribuem na ampliação de vagas, como a Ação Brasil Carinhoso. Esse artigo também aponta que a meta estabelecida pelo Plano Nacional de Educação, de atendimento de 50% das crianças em creches, está longe de ser cumprida.Fundação Carlos Chagas2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/303710.18222/eae255920143037Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 202-241Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 202-2411984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037/2858Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria do Carmo Meirelles ToledoFarah, Marta Ferreira SantosSugiyama, Natasha Borges2023-10-06T21:18:25Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3037Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:18:25Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
Normas federales y la oferta de matrículas en guarderías en Brasil
Normatizações federais e a oferta de matrículas em creches no Brasil
title Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
spellingShingle Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo
Public Policies
Federalism
Inter-Federal Cooperation
Children Education
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperación interfederativa
Educación Infantil
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperação Interfederativa
Educação Infantil
Política Governamental
Educação Escolar Básica
title_short Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
title_full Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
title_fullStr Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
title_full_unstemmed Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
title_sort Federal normatizations and enrollment supply in brazilian day care centers
author Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo
author_facet Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo
Farah, Marta Ferreira Santos
Sugiyama, Natasha Borges
author_role author
author2 Farah, Marta Ferreira Santos
Sugiyama, Natasha Borges
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Maria do Carmo Meirelles Toledo
Farah, Marta Ferreira Santos
Sugiyama, Natasha Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Public Policies
Federalism
Inter-Federal Cooperation
Children Education
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperación interfederativa
Educación Infantil
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperação Interfederativa
Educação Infantil
Política Governamental
Educação Escolar Básica
topic Public Policies
Federalism
Inter-Federal Cooperation
Children Education
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperación interfederativa
Educación Infantil
Políticas Públicas
Federalismo
Cooperação Interfederativa
Educação Infantil
Política Governamental
Educação Escolar Básica
description This article analyzes the effects of the Union’s normative acts to support municipalities in supplying places in day care centers. It shows incremental evolution, impact on enrollment (2001-2013) and a high disparity among the states. It identifies that part of the federal regulations consist of a form of federal coordination, such as the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), and another part consists of programs that contribute to the expansion of openings, such as the Ação Brasil Carinhoso. The paper also points out that the goal to attend 50% of the children in day care centers, established by the Plano Nacional de Educação, is far from being reached. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037
10.18222/eae255920143037
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037
identifier_str_mv 10.18222/eae255920143037
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3037/2858
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 Núm. 59: set./dez. 2014; 202-241
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 25 No. 59: set./dez. 2014; 202-241
Estudos em Avaliação Educacional; V. 25 N. 59: set./dez. 2014; 202-241
Estudos em Avaliação Educacional; v. 25 n. 59: set./dez. 2014; 202-241
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421988646912