Conceptions and perspectives of the Nilo Peçanha Platform: regulation and emancipation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Di Paula Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brito, Vera Lúcia Fernandes de, Nunes, Claudio Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7594
Resumo: The present article analyzes the implementation of the Nilo Peçanha Platform and its implications for the Federal Education Network. It takes into consideration the context of implementing policies of evaluation, monitoring and control, based on management indicators using measurable results only, which can become control mechanisms for the maintenance of a certain social order. This is a qualitative study with an exploratory, descriptive approach, articulated to a bibliographic and documentary study. The study indicates that evaluation systems can constitute, on the one hand, a mechanism of control and regulation and, on the other hand, an instrument of emancipation. This depends on the principles that guide the analysis and application of the results that will subsidize the new public educational policies.
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spelling Conceptions and perspectives of the Nilo Peçanha Platform: regulation and emancipationConcepciones y perspectivas de la Plataforma Nilo Peçanha: regulación y emancipaciónConcepções e perspectivas da Plataforma Nilo Peçanha: regulação e emancipaçãoPlataforma Nilo PeçanhaRede Federal de EducaçãoAvaliaçãoIndicadores de GestãoNilo Peçanha PlataformFederal Education NetworkEvaluationManagement IndicatorsPlataforma Nilo PeçanhaRed Federal de EducaciónEvaluaciónIndicadores de GestiónThe present article analyzes the implementation of the Nilo Peçanha Platform and its implications for the Federal Education Network. It takes into consideration the context of implementing policies of evaluation, monitoring and control, based on management indicators using measurable results only, which can become control mechanisms for the maintenance of a certain social order. This is a qualitative study with an exploratory, descriptive approach, articulated to a bibliographic and documentary study. The study indicates that evaluation systems can constitute, on the one hand, a mechanism of control and regulation and, on the other hand, an instrument of emancipation. This depends on the principles that guide the analysis and application of the results that will subsidize the new public educational policies.Este artículo analiza la implementación de la Plataforma Nilo Peçanha y sus implicaciones para la Red Federal de Educación, considerando el contexto de implementación de las políticas de evaluación, monitoreo y control, que se basan solamente en el uso de indicadores de gestión que dependen de resultados mensurables, que pueden convertirse en mecanismos de control para el mantenimiento de un determinado orden social. La investigación es cualitativa, en un enfoque descriptivo exploratorio, vinculada a una investigación bibliográfica y documental. El estudio indica que los sistemas de evaluación pueden constituir, por un lado, un mecanismo de control y regulación, y, por otro, un instrumento de emancipación, en función de los principios que orientan el análisis y la aplicación de los resultados que subsidiarán las nuevas políticas públicas educativas.Este artigo analisa a implantação da Plataforma Nilo Peçanha e suas implicações para a Rede Federal de Educação, considerando o contexto de efetivação das políticas de avaliação, monitoramento e controle, fundamentadas no uso de indicadores de gestão baseados apenas em resultados mensuráveis, que podem se tornar mecanismos de controle para a manutenção de determinada ordem social. A pesquisa é qualitativa, em uma abordagem descritiva exploratória, articulada a uma pesquisa bibliográfica e documental. O estudo indica que os sistemas de avaliação podem constituir, de um lado, um mecanismo de controle e regulação e, de outro lado, instrumento de emancipação, a depender dos princípios que norteiam a análise e a aplicação dos resultados que subsidiarão as novas políticas públicas educacionais.Fundação Carlos Chagas2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/759410.18222/eae.v33.7594Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07594Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07594Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07594Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07594Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e075941984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7594/4523Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Di Paula FerreiraBrito, Vera Lúcia Fernandes deNunes, Claudio Pinto2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7594Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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