Factors related to school delay in the state of Minas Gerais
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4928 |
Resumo: | This article aims to analyze the main factors related to school delay in the State of Minas Gerais. We applied Hierarchical Logistic Models, based on data from Prova Brasil 2013 for 5th and 9th graders, to identify whether there are differences between the factors associated with school delay in the early and final years of elementary education. Results show that student characteristics and school factors are related to the probability of school retention, with regional differences in this regard. Results also show that the greatest chance of age-grade mismatch is for non-white male students, who also work part- or full-time and attend heterogeneous classes in schools with programs to reduce dropout rates. In addition, the performance of retained students seems to be harmed more in some schools than in others, depending on students’ socioeconomic level. |
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Factors related to school delay in the state of Minas GeraisFactores relacionados con el atraso escolar en el estado de Minas GeraisFatores relacionados ao atraso escolar no estado de Minas GeraisRepetênciaModelo Logístico HierárquicoProva BrasilMinas Gerais.Avaliação Nacional da Educação BásicaRepeticiónModelo Logístico JerárquicoProva BrasilMinas GeraisGrade RepetitionHierarchical Logistic ModelProva BrasilMinas GeraisThis article aims to analyze the main factors related to school delay in the State of Minas Gerais. We applied Hierarchical Logistic Models, based on data from Prova Brasil 2013 for 5th and 9th graders, to identify whether there are differences between the factors associated with school delay in the early and final years of elementary education. Results show that student characteristics and school factors are related to the probability of school retention, with regional differences in this regard. Results also show that the greatest chance of age-grade mismatch is for non-white male students, who also work part- or full-time and attend heterogeneous classes in schools with programs to reduce dropout rates. In addition, the performance of retained students seems to be harmed more in some schools than in others, depending on students’ socioeconomic level. El objetivo de este trabajo es analizar los factores que se relacionan con el atraso escolar en Minas Gerais. La metodología utilizada abarca la aplicación de modelos logísticos jerárquicos para los datos de la Prova Brasil del 2013, relativos a los 5º y 9º años, con el intento de identificar si hay diferencias entre los factores associados al atraso escolar en los primeros y los últimos años de la educación fundamental. Los resultados que se obtuvieron muestran que las características de los estudiantes y también las escolares se relacionan con la probabilidad de que ocurra un atraso escolar, habiendo diferencias regionales en este aspecto. Por encima de todo se observa que las mayores chances de desfase edad-año escolar ocurren con alunos del sexo masculino, no blancos, que trabajan fuera de casa, estudian en grupos heterogéneos y en escuelas que adoptan programas de reducción de tasas de abandono. Además, se caracteriza que el desempeño de los estudiantes considerados en atraso escolar es más perjudicado en algunas escuelas que en otras en función del nivel socioeconómico del alumno. O objetivo deste trabalho é analisar os fatores que se relacionam com o atraso escolar em Minas Gerais. A metodologia utilizada envolve a aplicação de modelos logísticos hierárquicos para os dados da Prova Brasil de 2013, referentes aos 5º e 9º anos, na tentativa de identificar se existem diferenças entre os fatores associados ao atraso escolar nos anos iniciais e finais do ensino fundamental. Os resultados obtidos mostram que características dos estudantes e também as escolares estão relacionadas com a probabilidade de ocorrência de atraso escolar, havendo diferenças regionais nesse aspecto. Em particular, observa-se que as maiores chances de defasagem idade-série são para alunos do sexo masculino, não brancos, que trabalham fora de casa, estudam em turmas heterogêneas e em escolas que adotam programas de redução de taxas de abandono. Além disso, fica caracterizado que o desempenho dos estudantes considerados em atraso escolar é mais prejudicado em algumas escolas do que em outras, dependendo do nível socioeconômico do aluno.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/492810.18222/eae.v29i72.4928Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 886-917Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 886-917Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 886-917Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 886-917Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 886-9171984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4928/3704Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Josiane Souza deFranco, Ana Maria de PaivaSilva, José Waldemar da2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4928Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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