The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Segatto, Catarina Ianni
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Karoline de, Silva, André Luís Nogueira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549
Resumo: This article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors.
id FCC-2_30157e6061e24e09ed8457034038d3aa
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10549
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The PNE (2014-2024) limits in the collaboration systemLos límites del PNE (2014-2024) en el régimen de colaboraciónOs limites do PNE (2014-2024) no regime de colaboraçãoPlano Nacional de EducaçãoRegime de ColaboraçãoCoordenaçãoPlanejamento da EducaçãoPlano Nacional de EducaçãoRégimen de ColaboraciónCoordinaciónPlanificación EducativaPlano Nacional de EducaçãoCollaboration RegimeCoordinationEducation PlanningThis article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors.Este artículo busca entender si y cómo los planes nacionales han avanzado en términos de estandarización del régimen de colaboración en la educación, a partir de un análisis cualitativo de la literatura y de datos recogidos de documentos y leyes. Con base en ello, muestra que el Plano Nacional de Educação (2014-2024) es un importante instrumento nacional de normalización y coordinación que ha contribuido a reducir las desigualdades regionales y a establecer estándares mínimos, además de mencionar el régimen de colaboración como central en la política educativa brasileña. Sin embargo, poco se ha avanzado en el fortalecimiento de la colaboración estado-municipio. Las experiencias resultan de la difusión de ideas basadas en la circulación de actores a nivel subnacional y en la relación entre actores estatales y no estatales.Este artigo busca compreender se e como os planos nacionais avançaram em relação à normatização do regime de colaboração na educação a partir de uma análise qualitativa da literatura e de dados coletados em documentos e leis. Apoiado nisso, mostra que o Plano Nacional de Educação (2014-2024) é um importante instrumento de normatização e coordenação nacional que contribuiu para a redução das desigualdades regionais e o estabelecimento de padrões mínimos, além de mencionar o regime de colaboração como central na política educacional brasileira. No entanto, pouco se avançou no fortalecimento da colaboração estado-municípios. As experiências resultam da difusão de ideias a partir da circulação de atores no nível subnacional e da relação entre atores estatais e não estatais.Fundação Carlos Chagas2024-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1054910.18222/eae.v35.10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105491984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549/4884Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSegatto, Catarina IanniOliveira, Karoline deSilva, André Luís Nogueira da2024-03-15T18:20:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10549Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-03-15T18:20:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
Los límites del PNE (2014-2024) en el régimen de colaboración
Os limites do PNE (2014-2024) no regime de colaboração
title The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
spellingShingle The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
Segatto, Catarina Ianni
Plano Nacional de Educação
Regime de Colaboração
Coordenação
Planejamento da Educação
Plano Nacional de Educação
Régimen de Colaboración
Coordinación
Planificación Educativa
Plano Nacional de Educação
Collaboration Regime
Coordination
Education Planning
title_short The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
title_full The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
title_fullStr The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
title_full_unstemmed The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
title_sort The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
author Segatto, Catarina Ianni
author_facet Segatto, Catarina Ianni
Oliveira, Karoline de
Silva, André Luís Nogueira da
author_role author
author2 Oliveira, Karoline de
Silva, André Luís Nogueira da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Segatto, Catarina Ianni
Oliveira, Karoline de
Silva, André Luís Nogueira da
dc.subject.por.fl_str_mv Plano Nacional de Educação
Regime de Colaboração
Coordenação
Planejamento da Educação
Plano Nacional de Educação
Régimen de Colaboración
Coordinación
Planificación Educativa
Plano Nacional de Educação
Collaboration Regime
Coordination
Education Planning
topic Plano Nacional de Educação
Regime de Colaboração
Coordenação
Planejamento da Educação
Plano Nacional de Educação
Régimen de Colaboración
Coordinación
Planificación Educativa
Plano Nacional de Educação
Collaboration Regime
Coordination
Education Planning
description This article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549
10.18222/eae.v35.10549
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549
identifier_str_mv 10.18222/eae.v35.10549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549/4884
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549
Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10549
Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10549
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423624425472