The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549 |
Resumo: | This article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors. |
id |
FCC-2_30157e6061e24e09ed8457034038d3aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10549 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration systemLos límites del PNE (2014-2024) en el régimen de colaboraciónOs limites do PNE (2014-2024) no regime de colaboraçãoPlano Nacional de EducaçãoRegime de ColaboraçãoCoordenaçãoPlanejamento da EducaçãoPlano Nacional de EducaçãoRégimen de ColaboraciónCoordinaciónPlanificación EducativaPlano Nacional de EducaçãoCollaboration RegimeCoordinationEducation PlanningThis article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors.Este artículo busca entender si y cómo los planes nacionales han avanzado en términos de estandarización del régimen de colaboración en la educación, a partir de un análisis cualitativo de la literatura y de datos recogidos de documentos y leyes. Con base en ello, muestra que el Plano Nacional de Educação (2014-2024) es un importante instrumento nacional de normalización y coordinación que ha contribuido a reducir las desigualdades regionales y a establecer estándares mínimos, además de mencionar el régimen de colaboración como central en la política educativa brasileña. Sin embargo, poco se ha avanzado en el fortalecimiento de la colaboración estado-municipio. Las experiencias resultan de la difusión de ideas basadas en la circulación de actores a nivel subnacional y en la relación entre actores estatales y no estatales.Este artigo busca compreender se e como os planos nacionais avançaram em relação à normatização do regime de colaboração na educação a partir de uma análise qualitativa da literatura e de dados coletados em documentos e leis. Apoiado nisso, mostra que o Plano Nacional de Educação (2014-2024) é um importante instrumento de normatização e coordenação nacional que contribuiu para a redução das desigualdades regionais e o estabelecimento de padrões mínimos, além de mencionar o regime de colaboração como central na política educacional brasileira. No entanto, pouco se avançou no fortalecimento da colaboração estado-municípios. As experiências resultam da difusão de ideias a partir da circulação de atores no nível subnacional e da relação entre atores estatais e não estatais.Fundação Carlos Chagas2024-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1054910.18222/eae.v35.10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10549Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105491984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549/4884Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSegatto, Catarina IanniOliveira, Karoline deSilva, André Luís Nogueira da2024-03-15T18:20:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10549Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-03-15T18:20:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system Los límites del PNE (2014-2024) en el régimen de colaboración Os limites do PNE (2014-2024) no regime de colaboração |
title |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
spellingShingle |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system Segatto, Catarina Ianni Plano Nacional de Educação Regime de Colaboração Coordenação Planejamento da Educação Plano Nacional de Educação Régimen de Colaboración Coordinación Planificación Educativa Plano Nacional de Educação Collaboration Regime Coordination Education Planning |
title_short |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
title_full |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
title_fullStr |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
title_full_unstemmed |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
title_sort |
The PNE (2014-2024) limits in the collaboration system |
author |
Segatto, Catarina Ianni |
author_facet |
Segatto, Catarina Ianni Oliveira, Karoline de Silva, André Luís Nogueira da |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Karoline de Silva, André Luís Nogueira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Segatto, Catarina Ianni Oliveira, Karoline de Silva, André Luís Nogueira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano Nacional de Educação Regime de Colaboração Coordenação Planejamento da Educação Plano Nacional de Educação Régimen de Colaboración Coordinación Planificación Educativa Plano Nacional de Educação Collaboration Regime Coordination Education Planning |
topic |
Plano Nacional de Educação Regime de Colaboração Coordenação Planejamento da Educação Plano Nacional de Educação Régimen de Colaboración Coordinación Planificación Educativa Plano Nacional de Educação Collaboration Regime Coordination Education Planning |
description |
This article seeks to understand whether and how national plans have made progress in terms of standardizing the collaboration regime in education, based on a qualitative analysis of the literature and data collected from documents and laws. Based on this, it shows that the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (2014-2024) is an important instrument of national standardization and coordination that has contributed to reducing regional inequalities and establishing minimum standards, as well as mentioning the collaboration regime as central to Brazilian education policy. However, little progress has been made in strengthening state-municipality collaboration. The experiences result from the diffusion of ideas based on the circulation of actors at sub-national level and the relationship between state and non-state actors. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549 10.18222/eae.v35.10549 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v35.10549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10549/4884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10549 Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10549 Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10549 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423624425472 |