Impact of the child development centers in the first year of preschool

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Koslinski, Mariane C.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bartholo, Tiago Lisboa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850
Resumo: The paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. 
id FCC-2_3bfa5fa9229537b74585fa1e2398b820
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5850
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Impact of the child development centers in the first year of preschoolImpacto de los espacios de desarrollo infantil en el primer año preescolarImpacto dos espaços de desenvolvimento infantil no primeiro ano na pré-escolaEstudo LongitudinalAvaliação de ProgramasEducação Pré-EscolarPrimeira InfânciaEstudio LongitudinalEvaluación de ProgramasEducación PreescolarLongitudinal StudyProgram EvaluationPreschool EducationEarly ChildhoodThe paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. El artículo analiza el impacto del principal programa para la educación infantil adoptado por la red municipal de la ciudad de Río de Janeiro desde 2010 para el desarrollo cognitivo de los niños preescolares. Discute el diseño metodológico, los resultados de investigaciones internacionales y la escasez de estudios con diseños robustos en el contexto brasileño. Una muestra aleatoria de 46 escuelas (2.716 niños) en dos olas: inicio y fines de 2017, que pertenece al estudio Linha de Base Brasil (LBB), se utilizó en el tratamiento estadístico  de datos. El análisis descriptivo de dichos datos sugiere una asociación de mismo sentido entre la participación en el programa y el desarrollo en lenguaje. Sin embargo, análisis con múltiples variaciones que utilizan modelos jerárquicos con diversos controles no indican un efecto del programa en el desarrollo cognitivo a corto plazo.  O artigo analisa o impacto do principal programa para a educação infantil, adotado pela rede municipal da cidade do Rio de Janeiro a partir de 2010, no desenvolvimento cogniti- vo das crianças da pré-escola. Discute o desenho metodológico, os resultados de pesquisas internacionais e a escassez de estudos com desenhos robustos no contexto brasileiro. Uma amostra aleatória de 46 escolas (2.716 crianças), em duas ondas: início e final de 2017, pertencente ao estudo Linha de Base Brasil (LBB), foi empregada no tratamento estatístico de dados. A análise descritiva dos dados sugere uma associação de mesmo sentido entre a frequência ao programa e o desenvolvimento em linguagem. No entanto, análises mul- tivariadas utilizando modelos hierárquicos com diversos controles não indicam um efeito do programa no desenvolvimento cognitivo no curto prazo.Fundação Carlos Chagas2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/585010.18222/eae.v30i73.5850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-3111984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3754https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3755Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKoslinski, Mariane C.Bartholo, Tiago Lisboa2024-01-19T17:39:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5850Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-19T17:39:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Impact of the child development centers in the first year of preschool
Impacto de los espacios de desarrollo infantil en el primer año preescolar
Impacto dos espaços de desenvolvimento infantil no primeiro ano na pré-escola
title Impact of the child development centers in the first year of preschool
spellingShingle Impact of the child development centers in the first year of preschool
Koslinski, Mariane C.
Estudo Longitudinal
Avaliação de Programas
Educação Pré-Escolar
Primeira Infância
Estudio Longitudinal
Evaluación de Programas
Educación Preescolar
Longitudinal Study
Program Evaluation
Preschool Education
Early Childhood
title_short Impact of the child development centers in the first year of preschool
title_full Impact of the child development centers in the first year of preschool
title_fullStr Impact of the child development centers in the first year of preschool
title_full_unstemmed Impact of the child development centers in the first year of preschool
title_sort Impact of the child development centers in the first year of preschool
author Koslinski, Mariane C.
author_facet Koslinski, Mariane C.
Bartholo, Tiago Lisboa
author_role author
author2 Bartholo, Tiago Lisboa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Koslinski, Mariane C.
Bartholo, Tiago Lisboa
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo Longitudinal
Avaliação de Programas
Educação Pré-Escolar
Primeira Infância
Estudio Longitudinal
Evaluación de Programas
Educación Preescolar
Longitudinal Study
Program Evaluation
Preschool Education
Early Childhood
topic Estudo Longitudinal
Avaliação de Programas
Educação Pré-Escolar
Primeira Infância
Estudio Longitudinal
Evaluación de Programas
Educación Preescolar
Longitudinal Study
Program Evaluation
Preschool Education
Early Childhood
description The paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850
10.18222/eae.v30i73.5850
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i73.5850
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3754
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3755
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422973259776