Impact of the child development centers in the first year of preschool
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850 |
Resumo: | The paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. |
id |
FCC-2_3bfa5fa9229537b74585fa1e2398b820 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5850 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Impact of the child development centers in the first year of preschoolImpacto de los espacios de desarrollo infantil en el primer año preescolarImpacto dos espaços de desenvolvimento infantil no primeiro ano na pré-escolaEstudo LongitudinalAvaliação de ProgramasEducação Pré-EscolarPrimeira InfânciaEstudio LongitudinalEvaluación de ProgramasEducación PreescolarLongitudinal StudyProgram EvaluationPreschool EducationEarly ChildhoodThe paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. El artículo analiza el impacto del principal programa para la educación infantil adoptado por la red municipal de la ciudad de Río de Janeiro desde 2010 para el desarrollo cognitivo de los niños preescolares. Discute el diseño metodológico, los resultados de investigaciones internacionales y la escasez de estudios con diseños robustos en el contexto brasileño. Una muestra aleatoria de 46 escuelas (2.716 niños) en dos olas: inicio y fines de 2017, que pertenece al estudio Linha de Base Brasil (LBB), se utilizó en el tratamiento estadístico de datos. El análisis descriptivo de dichos datos sugiere una asociación de mismo sentido entre la participación en el programa y el desarrollo en lenguaje. Sin embargo, análisis con múltiples variaciones que utilizan modelos jerárquicos con diversos controles no indican un efecto del programa en el desarrollo cognitivo a corto plazo. O artigo analisa o impacto do principal programa para a educação infantil, adotado pela rede municipal da cidade do Rio de Janeiro a partir de 2010, no desenvolvimento cogniti- vo das crianças da pré-escola. Discute o desenho metodológico, os resultados de pesquisas internacionais e a escassez de estudos com desenhos robustos no contexto brasileiro. Uma amostra aleatória de 46 escolas (2.716 crianças), em duas ondas: início e final de 2017, pertencente ao estudo Linha de Base Brasil (LBB), foi empregada no tratamento estatístico de dados. A análise descritiva dos dados sugere uma associação de mesmo sentido entre a frequência ao programa e o desenvolvimento em linguagem. No entanto, análises mul- tivariadas utilizando modelos hierárquicos com diversos controles não indicam um efeito do programa no desenvolvimento cognitivo no curto prazo.Fundação Carlos Chagas2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/585010.18222/eae.v30i73.5850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-3111984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3754https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3755Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKoslinski, Mariane C.Bartholo, Tiago Lisboa2024-01-19T17:39:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5850Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-19T17:39:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of the child development centers in the first year of preschool Impacto de los espacios de desarrollo infantil en el primer año preescolar Impacto dos espaços de desenvolvimento infantil no primeiro ano na pré-escola |
title |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
spellingShingle |
Impact of the child development centers in the first year of preschool Koslinski, Mariane C. Estudo Longitudinal Avaliação de Programas Educação Pré-Escolar Primeira Infância Estudio Longitudinal Evaluación de Programas Educación Preescolar Longitudinal Study Program Evaluation Preschool Education Early Childhood |
title_short |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
title_full |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
title_fullStr |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
title_full_unstemmed |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
title_sort |
Impact of the child development centers in the first year of preschool |
author |
Koslinski, Mariane C. |
author_facet |
Koslinski, Mariane C. Bartholo, Tiago Lisboa |
author_role |
author |
author2 |
Bartholo, Tiago Lisboa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Koslinski, Mariane C. Bartholo, Tiago Lisboa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo Longitudinal Avaliação de Programas Educação Pré-Escolar Primeira Infância Estudio Longitudinal Evaluación de Programas Educación Preescolar Longitudinal Study Program Evaluation Preschool Education Early Childhood |
topic |
Estudo Longitudinal Avaliação de Programas Educação Pré-Escolar Primeira Infância Estudio Longitudinal Evaluación de Programas Educación Preescolar Longitudinal Study Program Evaluation Preschool Education Early Childhood |
description |
The paper analyzes the impact of the main program for early childhood education adopted by Rio de Janeiro public municipal system since 2010 on children’s development at preschool. It discusses the methodological design and results of international research and indicates the scarcity of studies with robust designs in the Brazilian context. A randomsampleof46schools(2.716children)collectedintwowaves:atthebeginningand end of 2017, from the study “Baseline Brazil (BLB)”, was used in the statistical treatment of data. The descriptive analysis of data suggests an association in the same direction between attendance to the program and development in language. However, analysis using hierarchical models including controlling variables do not indicate a statistically significant effect of attending the program for cognitive development in the shortrun. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850 10.18222/eae.v30i73.5850 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i73.5850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3754 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5850/3755 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 280-311 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422973259776 |