Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244 |
Resumo: | This article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field. |
id |
FCC-2_42a14911cad1f2c0d9f411322e287608 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4244 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)Tendencias de la producción de conocimiento en evaluación de los aprendizajes en Brasil (2010-2014)Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014)Learning EvaluationLiterature ReviewTechnical and Scientific ProductionPeriodical.Evaluación del AprendizajeRevisión de la LiteraturaProducción Técnico-CientíficaRevista.Avaliação da AprendizagemRevisão da LiteraturaProdução Técnico-CientíficaPeriódico.revisão bilbiográficaThis article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field.El presente artículo es fruto de una revisión bibliográfica cuyo objetivo fue el de identificar aspectos relevantes de la producción científica brasileña sobre evaluación de los aprendizajes en el periodo de 2010 a 2014, en once renombradas revistas del área educacional. Se analizaron 174 trabajos, divididos en cinco ejes: evaluación en la educación superior, evaluación en la educación básica, evaluación externa, evaluación y formación continuada de profesores y otras dimensiones. Los resultados demostraron que el tema evaluación se contempla en diversas revistas, con un considerable número de artículos que tratan de la evaluación de los aprendizajes. Muchos de estos artículos indican que en la vida escolar todavía predomina la evaluación como medida, es decir, la evaluación vista como un tema esencialmente técnico. La propuesta es aportar elementos que contribuyan para entender las prácticas evaluativas en nuestra realidad e inspirar a otros investigadores, colaborando para expandir el conocimiento acerca de la evaluación en el campo educacional brasileño.O presente artigo é fruto de uma revisão bibliográfica cujo objetivo foi identificar aspectos relevantes da produção científica brasileira sobre avaliação das aprendizagens, no período de 2010 a 2014, em onze periódicos da área educacional com reconhecida relevância. Foram analisados 174 trabalhos, divididos em cinco eixos: avaliação no ensino superior, avaliação na educação básica, avaliação externa, avaliação e formação continuada de professores, e outras dimensões. Os resultados demonstraram que o tema avaliação está sendo contemplado em diversos periódicos, com um número considerável de artigos que tratam da avaliação das aprendizagens. Muitos desses artigos indicam que na vida escolar ainda predomina a avaliação como medida, ou seja, a avaliação vista como uma questão essencialmente técnica. A proposta é trazer elementos que contribuam com o entendimento das práticas avaliativas em nossa realidade e inspirar outros pesquisadores, colaborando para a expansão do conhecimento acerca da avaliação no campo educacional brasileiro.Fundação Carlos Chagas2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/424410.18222/eae.v28i67.4244Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-1891984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244/3346Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoldarine, Rosaria de FátimaBarbosa, Raquel Lazzari LeiteAnnibal, Sérgio Fabiano2024-01-22T15:04:26Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4244Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:04:26Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) Tendencias de la producción de conocimiento en evaluación de los aprendizajes en Brasil (2010-2014) Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014) |
title |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
spellingShingle |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) Boldarine, Rosaria de Fátima Learning Evaluation Literature Review Technical and Scientific Production Periodical. Evaluación del Aprendizaje Revisión de la Literatura Producción Técnico-Científica Revista. Avaliação da Aprendizagem Revisão da Literatura Produção Técnico-Científica Periódico. revisão bilbiográfica |
title_short |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
title_full |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
title_fullStr |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
title_full_unstemmed |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
title_sort |
Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014) |
author |
Boldarine, Rosaria de Fátima |
author_facet |
Boldarine, Rosaria de Fátima Barbosa, Raquel Lazzari Leite Annibal, Sérgio Fabiano |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Raquel Lazzari Leite Annibal, Sérgio Fabiano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boldarine, Rosaria de Fátima Barbosa, Raquel Lazzari Leite Annibal, Sérgio Fabiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Evaluation Literature Review Technical and Scientific Production Periodical. Evaluación del Aprendizaje Revisión de la Literatura Producción Técnico-Científica Revista. Avaliação da Aprendizagem Revisão da Literatura Produção Técnico-Científica Periódico. revisão bilbiográfica |
topic |
Learning Evaluation Literature Review Technical and Scientific Production Periodical. Evaluación del Aprendizaje Revisión de la Literatura Producción Técnico-Científica Revista. Avaliação da Aprendizagem Revisão da Literatura Produção Técnico-Científica Periódico. revisão bilbiográfica |
description |
This article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244 10.18222/eae.v28i67.4244 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v28i67.4244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244/3346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422499303424 |