Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boldarine, Rosaria de Fátima
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Raquel Lazzari Leite, Annibal, Sérgio Fabiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244
Resumo: This article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field.
id FCC-2_42a14911cad1f2c0d9f411322e287608
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4244
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)Tendencias de la producción de conocimiento en evaluación de los aprendizajes en Brasil (2010-2014)Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014)Learning EvaluationLiterature ReviewTechnical and Scientific ProductionPeriodical.Evaluación del AprendizajeRevisión de la LiteraturaProducción Técnico-CientíficaRevista.Avaliação da AprendizagemRevisão da LiteraturaProdução Técnico-CientíficaPeriódico.revisão bilbiográficaThis article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field.El presente artículo es fruto de una revisión bibliográfica cuyo objetivo fue el de identificar aspectos relevantes de la producción científica brasileña sobre evaluación de los aprendizajes en el periodo de 2010 a 2014, en once renombradas revistas del área educacional. Se analizaron 174 trabajos, divididos en cinco ejes: evaluación en la educación superior, evaluación en la educación básica, evaluación externa, evaluación y formación continuada de profesores y otras dimensiones. Los resultados demostraron que el tema evaluación se contempla en diversas revistas, con un considerable número de artículos que tratan de la evaluación de los aprendizajes. Muchos de estos artículos indican que en la vida escolar todavía predomina la evaluación como medida, es decir, la evaluación vista como un tema esencialmente técnico. La propuesta es aportar elementos que contribuyan para entender las prácticas evaluativas en nuestra realidad e inspirar a otros investigadores, colaborando para expandir el conocimiento acerca de la evaluación en el campo educacional brasileño.O presente artigo é fruto de uma revisão bibliográfica cujo objetivo foi identificar aspectos relevantes da produção científica brasileira sobre avaliação das aprendizagens, no período de 2010 a 2014, em onze periódicos da área educacional com reconhecida relevância. Foram analisados 174 trabalhos, divididos em cinco eixos: avaliação no ensino superior, avaliação na educação básica, avaliação externa, avaliação e formação continuada de professores, e outras dimensões. Os resultados demonstraram que o tema avaliação está sendo contemplado em diversos periódicos, com um número considerável de artigos que tratam da avaliação das aprendizagens. Muitos desses artigos indicam que na vida escolar ainda predomina a avaliação como medida, ou seja, a avaliação vista como uma questão essencialmente técnica. A proposta é trazer elementos que contribuam com o entendimento das práticas avaliativas em nossa realidade e inspirar outros pesquisadores, colaborando para a expansão do conhecimento acerca da avaliação no campo educacional brasileiro.Fundação Carlos Chagas2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/424410.18222/eae.v28i67.4244Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-1891984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244/3346Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoldarine, Rosaria de FátimaBarbosa, Raquel Lazzari LeiteAnnibal, Sérgio Fabiano2024-01-22T15:04:26Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4244Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:04:26Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
Tendencias de la producción de conocimiento en evaluación de los aprendizajes en Brasil (2010-2014)
Tendências da produção de conhecimento em avaliação das aprendizagens no Brasil (2010-2014)
title Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
spellingShingle Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
Boldarine, Rosaria de Fátima
Learning Evaluation
Literature Review
Technical and Scientific Production
Periodical.
Evaluación del Aprendizaje
Revisión de la Literatura
Producción Técnico-Científica
Revista.
Avaliação da Aprendizagem
Revisão da Literatura
Produção Técnico-Científica
Periódico.
revisão bilbiográfica
title_short Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
title_full Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
title_fullStr Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
title_full_unstemmed Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
title_sort Trends in knowledge production in learning evaluation in Brazil (2010-2014)
author Boldarine, Rosaria de Fátima
author_facet Boldarine, Rosaria de Fátima
Barbosa, Raquel Lazzari Leite
Annibal, Sérgio Fabiano
author_role author
author2 Barbosa, Raquel Lazzari Leite
Annibal, Sérgio Fabiano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boldarine, Rosaria de Fátima
Barbosa, Raquel Lazzari Leite
Annibal, Sérgio Fabiano
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Evaluation
Literature Review
Technical and Scientific Production
Periodical.
Evaluación del Aprendizaje
Revisión de la Literatura
Producción Técnico-Científica
Revista.
Avaliação da Aprendizagem
Revisão da Literatura
Produção Técnico-Científica
Periódico.
revisão bilbiográfica
topic Learning Evaluation
Literature Review
Technical and Scientific Production
Periodical.
Evaluación del Aprendizaje
Revisión de la Literatura
Producción Técnico-Científica
Revista.
Avaliação da Aprendizagem
Revisão da Literatura
Produção Técnico-Científica
Periódico.
revisão bilbiográfica
description This article is the result of a bibliographical review aiming to identify relevant aspects of Brazilian scientific production on learning evaluation, which was carried out in eleven well-known education journals from 2010 to 2014. We evaluated 174 studies divided into five areas: higher education evaluation, basic education evaluation, external evaluation, evaluation and continuous training of teachers and other dimensions. The results showed that the evaluation theme is currently discussed in various periodicals, with a considerable number of articles dealing with learning evaluation. Many of these articles show that, in school life, evaluation is still the standard, i.e. evaluation is regarded as essentially a technical issue. This article proposes to bring elements that contribute to the understanding of evaluation practices and inspire other researchers, contributing to the expansion of knowledge evaluation in the Brazilian educational field.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244
10.18222/eae.v28i67.4244
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i67.4244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4244/3346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 160-189
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422499303424