Assessment as learning: conceptualization and mapping study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcântara, Caio Mário Guimarães
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Loureiro, Maria João, Linhares, Ronaldo Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560
Resumo: This article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education.
id FCC-2_a1d0127ae7643fe1b19269438aa438e7
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7560
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assessment as learning: conceptualization and mapping studyEvaluación como aprendizaje: conceptualización y mapeo de estudio Avaliação como aprendizagem: conceptualização e mapeamento de estudos Evaluación del Estudiante Revisión de Literatura ConceptualizaciónAvaliação do AlunoRevisão de Literatura ConceitoStudent Evaluation Literature Review ConceptualizationThis article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education.Se presenta una revisión sistemática de la literatura sobre la Evaluación como Aprendizaje (EcA), modelo en el que el alumno se convierte en el centro de la evaluación del propio recorrido de aprendizaje. La revisión considera los procedimientos de Cardoso, Alarcão y Celorico (2010) y Faria (2016). Se estableció un protocolo para seleccionar un corpus de 11 artículos. La investigación tuvo dos objetivos: mapear la producción académica sobre EcA, considerando el periodo de aparición del concepto, estudios publicados hasta el presente, autores de referencia y revistas en las que los artículos han sido publicados; y analizar la conceptualización de EcA de los autores de referencia. Se infiere que EcA es un concepto reciente y que los estudios relacionados han sido publicados sobre todo en la última década, centrados en la educación básica.Apresenta-se uma revisão sistemática da literatura sobre a Avaliação como Aprendizagem (AcA), modelo no qual o aluno torna-se o centro da avaliação do próprio percurso de aprendizagem. A revisão considera os procedimentos de Cardoso, Alarcão e Celorico (2010) e Faria (2016). Foi estabelecido um protocolo para seleção de um corpus de 11 artigos. A pesquisa teve dois objetivos: mapear a produção acadêmica sobre a AcA, considerando período de surgimento do conceito, estudos publicados até o presente, autores de referência e revistas em que os artigos foram publicados; e analisar a conceptualização da AcA dos autores de referência. Infere-se que AcA é um conceito recente e que os estudos relacionados têm sido publicados sobretudo na última década, centrados no ensino básico.Fundação Carlos Chagas2021-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/756010.18222/eae.v32.7560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e075601984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560/4311Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlcântara, Caio Mário GuimarãesLoureiro, Maria JoãoLinhares, Ronaldo Nunes2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7560Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment as learning: conceptualization and mapping study
Evaluación como aprendizaje: conceptualización y mapeo de estudio
Avaliação como aprendizagem: conceptualização e mapeamento de estudos
title Assessment as learning: conceptualization and mapping study
spellingShingle Assessment as learning: conceptualization and mapping study
Alcântara, Caio Mário Guimarães
Evaluación del Estudiante
Revisión de Literatura
Conceptualización
Avaliação do Aluno
Revisão de Literatura
Conceito
Student Evaluation
Literature Review
Conceptualization
title_short Assessment as learning: conceptualization and mapping study
title_full Assessment as learning: conceptualization and mapping study
title_fullStr Assessment as learning: conceptualization and mapping study
title_full_unstemmed Assessment as learning: conceptualization and mapping study
title_sort Assessment as learning: conceptualization and mapping study
author Alcântara, Caio Mário Guimarães
author_facet Alcântara, Caio Mário Guimarães
Loureiro, Maria João
Linhares, Ronaldo Nunes
author_role author
author2 Loureiro, Maria João
Linhares, Ronaldo Nunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcântara, Caio Mário Guimarães
Loureiro, Maria João
Linhares, Ronaldo Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación del Estudiante
Revisión de Literatura
Conceptualización
Avaliação do Aluno
Revisão de Literatura
Conceito
Student Evaluation
Literature Review
Conceptualization
topic Evaluación del Estudiante
Revisión de Literatura
Conceptualización
Avaliação do Aluno
Revisão de Literatura
Conceito
Student Evaluation
Literature Review
Conceptualization
description This article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560
10.18222/eae.v32.7560
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.7560
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560/4311
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07560
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07560
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423160954880