Assessment as learning: conceptualization and mapping study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560 |
Resumo: | This article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education. |
id |
FCC-2_a1d0127ae7643fe1b19269438aa438e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7560 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment as learning: conceptualization and mapping studyEvaluación como aprendizaje: conceptualización y mapeo de estudio Avaliação como aprendizagem: conceptualização e mapeamento de estudos Evaluación del Estudiante Revisión de Literatura ConceptualizaciónAvaliação do AlunoRevisão de Literatura ConceitoStudent Evaluation Literature Review ConceptualizationThis article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education.Se presenta una revisión sistemática de la literatura sobre la Evaluación como Aprendizaje (EcA), modelo en el que el alumno se convierte en el centro de la evaluación del propio recorrido de aprendizaje. La revisión considera los procedimientos de Cardoso, Alarcão y Celorico (2010) y Faria (2016). Se estableció un protocolo para seleccionar un corpus de 11 artículos. La investigación tuvo dos objetivos: mapear la producción académica sobre EcA, considerando el periodo de aparición del concepto, estudios publicados hasta el presente, autores de referencia y revistas en las que los artículos han sido publicados; y analizar la conceptualización de EcA de los autores de referencia. Se infiere que EcA es un concepto reciente y que los estudios relacionados han sido publicados sobre todo en la última década, centrados en la educación básica.Apresenta-se uma revisão sistemática da literatura sobre a Avaliação como Aprendizagem (AcA), modelo no qual o aluno torna-se o centro da avaliação do próprio percurso de aprendizagem. A revisão considera os procedimentos de Cardoso, Alarcão e Celorico (2010) e Faria (2016). Foi estabelecido um protocolo para seleção de um corpus de 11 artigos. A pesquisa teve dois objetivos: mapear a produção acadêmica sobre a AcA, considerando período de surgimento do conceito, estudos publicados até o presente, autores de referência e revistas em que os artigos foram publicados; e analisar a conceptualização da AcA dos autores de referência. Infere-se que AcA é um conceito recente e que os estudos relacionados têm sido publicados sobretudo na última década, centrados no ensino básico.Fundação Carlos Chagas2021-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/756010.18222/eae.v32.7560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07560Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e075601984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560/4311Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlcântara, Caio Mário GuimarãesLoureiro, Maria JoãoLinhares, Ronaldo Nunes2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7560Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study Evaluación como aprendizaje: conceptualización y mapeo de estudio Avaliação como aprendizagem: conceptualização e mapeamento de estudos |
title |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
spellingShingle |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study Alcântara, Caio Mário Guimarães Evaluación del Estudiante Revisión de Literatura Conceptualización Avaliação do Aluno Revisão de Literatura Conceito Student Evaluation Literature Review Conceptualization |
title_short |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
title_full |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
title_fullStr |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
title_full_unstemmed |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
title_sort |
Assessment as learning: conceptualization and mapping study |
author |
Alcântara, Caio Mário Guimarães |
author_facet |
Alcântara, Caio Mário Guimarães Loureiro, Maria João Linhares, Ronaldo Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Loureiro, Maria João Linhares, Ronaldo Nunes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alcântara, Caio Mário Guimarães Loureiro, Maria João Linhares, Ronaldo Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación del Estudiante Revisión de Literatura Conceptualización Avaliação do Aluno Revisão de Literatura Conceito Student Evaluation Literature Review Conceptualization |
topic |
Evaluación del Estudiante Revisión de Literatura Conceptualización Avaliação do Aluno Revisão de Literatura Conceito Student Evaluation Literature Review Conceptualization |
description |
This article presents a systematic literature review about Assessment as Learning (AaL), a process where the student becomes the center of their own path of learning. The review appraises the research conducted by Cardoso, Alarcão, and Celorico (2010) and Faria (2016). A protocol was established to select a body of 11 articles. The review had two objectives: to map the academic production on AaL, considering the period the concept was introduced and the studies published to date; map the reference authors and the journals in which the articles are published; and to analyze the conceptualization of the AaL of the reference authors. It is inferred that AaL is a recent concept and that related studies have been published mainly in the last decade, focusing on basic education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560 10.18222/eae.v32.7560 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.7560 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7560/4311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07560 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07560 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07560 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423160954880 |