Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840 |
Resumo: | This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation programs. The study population was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not. The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs. |
id |
FCC-2_46f4a7bc5475cac3ece6cd9ab372210a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2840 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate schoolInfluencias de la iniciación científica en el postgradoInfluências da iniciação científica na pós-graduaçãoIniciação científicaPós-graduaçãoProdução técnico-científicaFormação científica.Iniciación científicaPostgradoProducción técnico-científicaFormación científica.Scientific initiationPostgraduate studiesTechnical and scientific productionScientific training.This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation programs. The study population was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not. The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs.Este artículo evalúa la influencia de la iniciación científica en los cursos de maestría de una institución federal de educación superior. Se utilizaron cuatro indicadores para comparar los datos de alumnos que concluían cursos de maestría y que eran egresos y no egresos de la iniciación científica. La población del estudio fue de 895 concluyentes de maestrías, 242 egresos de programas de iniciación científica y 653 no egresos. Los resultados revelan un efecto positivo en la anticipación de la finalización de la formación postgraduada, en la vinculación con la investigación y en la producción científica de los egresos. La iniciación científica no influyó en el tiempo de conclusión de la maestría, en comparación con el tiempo de conclusión de los no egresos.Este artigo avalia a influência da iniciação científica nos cursos de mestrado de uma instituição federal de ensino superior. Foram utilizados quatro indicadores para comparar os dados de concluintes de cursos de mestrado egressos e não egressos da iniciação científica. A população estudada foi constituída de 895 concluintes de mestrado, dos quais 242 eram egressos de programas de iniciação científica, e 653 eram não egressos. Os resultados revelam um efeito positivo na antecipação da realização da formação pós-graduada, na vinculação com a pesquisa e na produção científica dos egressos. A iniciação científica não teve influência sobre o tempo de conclusão do mestrado, comparado com o tempo de conclusão dos não egressos.Fundação Carlos Chagas2015-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/284010.18222/eae266102840Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 168-191Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 168-1911984-932X0103-683110.18222/eae.v26i61reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840/2960Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLordelo, José Albertino CarvalhoArgôlo, Rodrigo Ferrer de2023-10-06T21:23:28Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2840Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:28Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school Influencias de la iniciación científica en el postgrado Influências da iniciação científica na pós-graduação |
title |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
spellingShingle |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school Lordelo, José Albertino Carvalho Iniciação científica Pós-graduação Produção técnico-científica Formação científica. Iniciación científica Postgrado Producción técnico-científica Formación científica. Scientific initiation Postgraduate studies Technical and scientific production Scientific training. |
title_short |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
title_full |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
title_fullStr |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
title_full_unstemmed |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
title_sort |
Influences of scientific initiation scholarship programs in graduate school |
author |
Lordelo, José Albertino Carvalho |
author_facet |
Lordelo, José Albertino Carvalho Argôlo, Rodrigo Ferrer de |
author_role |
author |
author2 |
Argôlo, Rodrigo Ferrer de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lordelo, José Albertino Carvalho Argôlo, Rodrigo Ferrer de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação científica Pós-graduação Produção técnico-científica Formação científica. Iniciación científica Postgrado Producción técnico-científica Formación científica. Scientific initiation Postgraduate studies Technical and scientific production Scientific training. |
topic |
Iniciação científica Pós-graduação Produção técnico-científica Formação científica. Iniciación científica Postgrado Producción técnico-científica Formación científica. Scientific initiation Postgraduate studies Technical and scientific production Scientific training. |
description |
This article analyzes the influence of scientific initiation scholarships in master’s degree courses at a federal institution of higher education. Four indicators were used to compare data from master’s degree senior students participating or not in scientific initiation programs. The study population was composed of 895 master’s senior students, of which 242 participated in scientific initiation programs, and 653 did not. The results show a positive effect in the anticipation of the completion of postgraduate training, as well as in the involvement with the research and scientific production of graduates. The length of time for completion of the master’s degree was not influenced by participation in scientific initiation programs, compared to students who did not participate in these programs. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840 10.18222/eae266102840 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266102840 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2840/2960 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 61: jan./abr.2015; 168-191 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 61: jan./abr.2015; 168-191 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 61: jan./abr.2015; 168-191 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 61: jan./abr.2015; 168-191 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i61 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421933072384 |