Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835 |
Resumo: | The study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures. |
id |
FCC-2_5526d44e32ba65f0c9f8e26bf7769d8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2835 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic educationEvaluación de los diseños de planificación de figuras geométricas en la educación básicaAvaliação dos desenhos de planificação de figuras geométricas no ensino básicoLearning AssessmentTeaching of GeometrySecondary schoolBasic EducationEvaluación del AprendizajeEnseñanza de GeometríaEducación MediaEducación BásicaAvaliação da AprendizagemEnsino de GeometriaEnsino MédioEducação BásicaGeometriaThe study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures.El trabajo se refiere a temas de geometría espacial que constan en evaluaciones oficiales efectuadas a gran escala y analiza diseños de planificación de figuras geométricas tridimensionales (paralelepípedo, pirámide, prismas, cilindros y conos). Los sujetos fueron 842 alumnos del 9º año de la educación fundamental y del 3er año de la educación media. Con un abordaje piagetiano acerca de la elaboración de las nociones proyectivas relativas a la construcción del espacio representativo, se han formado categorías de análisis relativas a niveles de desarrollo de dichas nociones. Los niveles variaron de uno (más verificado en la planificación del cono), que reveló el establecimiento de nociones topológicas y la no identificación de propiedades de las figuras, a cinco (más verificado en la planificación del paralelepípedo), cuyos diseños revelaron la identificación de las principales propiedades y el establecimiento de relaciones proyectivas y euclidianas. El trabajo discute la planificación como forma de contribuir para la evaluación de las propiedades de las figuras geométricas espaciales.O trabalho refere-se a questões de geometria espacial constantes de avaliações oficiais feitas em larga escala e analisa desenhos de planificação de figuras geométricas tridimensionais (paralelepípedo, pirâmide, prismas, cilindros e cones). Foram sujeitos 842 alunos do 9º ano do ensino fundamental e da 3ª série do ensino médio. Com abordagem piagetiana acerca da construção das noções projetivas relativas à construção do espaço representativo, foram formadas categorias de análise referentes a níveis de desenvolvimento dessas noções. Os níveis variaram de um (mais verificado na planificação do cone), que revelou o estabelecimento de noções topológicas e a não identificação de propriedades das figuras, a cinco (mais verificado na planificação do paralelepípedo), cujos desenhos revelaram a identificação das principais propriedades e o estabelecimento de relações projetivas e euclidianas. O trabalho discute a planificação como forma de contribuir para a avaliação das propriedades das figuras geométricas espaciais.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/283510.18222/eae.v26i63.2835Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-8711984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835/3120Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Odalea Aparecida2023-10-06T21:22:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2835Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:22:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education Evaluación de los diseños de planificación de figuras geométricas en la educación básica Avaliação dos desenhos de planificação de figuras geométricas no ensino básico |
title |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
spellingShingle |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education Viana, Odalea Aparecida Learning Assessment Teaching of Geometry Secondary school Basic Education Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Geometría Educación Media Educación Básica Avaliação da Aprendizagem Ensino de Geometria Ensino Médio Educação Básica Geometria |
title_short |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
title_full |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
title_fullStr |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
title_full_unstemmed |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
title_sort |
Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education |
author |
Viana, Odalea Aparecida |
author_facet |
Viana, Odalea Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Odalea Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Assessment Teaching of Geometry Secondary school Basic Education Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Geometría Educación Media Educación Básica Avaliação da Aprendizagem Ensino de Geometria Ensino Médio Educação Básica Geometria |
topic |
Learning Assessment Teaching of Geometry Secondary school Basic Education Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Geometría Educación Media Educación Básica Avaliação da Aprendizagem Ensino de Geometria Ensino Médio Educação Básica Geometria |
description |
The study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835 10.18222/eae.v26i63.2835 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v26i63.2835 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835/3120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421930975232 |