Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Odalea Aparecida
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835
Resumo: The study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures.
id FCC-2_5526d44e32ba65f0c9f8e26bf7769d8e
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2835
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation of the construction of geometrical figures in basic educationEvaluación de los diseños de planificación de figuras geométricas en la educación básicaAvaliação dos desenhos de planificação de figuras geométricas no ensino básicoLearning AssessmentTeaching of GeometrySecondary schoolBasic EducationEvaluación del AprendizajeEnseñanza de GeometríaEducación MediaEducación BásicaAvaliação da AprendizagemEnsino de GeometriaEnsino MédioEducação BásicaGeometriaThe study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures.El trabajo se refiere a temas de geometría espacial que constan en evaluaciones oficiales efectuadas a gran escala y analiza diseños de planificación de figuras geométricas tridimensionales (paralelepípedo, pirámide, prismas, cilindros y conos). Los sujetos fueron 842 alumnos del 9º año de la educación fundamental y del 3er año de la educación media. Con un abordaje piagetiano acerca de la elaboración de las nociones proyectivas relativas a la construcción del espacio representativo, se han formado categorías de análisis relativas a niveles de desarrollo de dichas nociones. Los niveles variaron de uno (más verificado en la planificación del cono), que reveló el establecimiento de nociones topológicas y la no identificación de propiedades de las figuras, a cinco (más verificado en la planificación del paralelepípedo), cuyos diseños revelaron la identificación de las principales propiedades y el establecimiento de relaciones proyectivas y euclidianas. El trabajo discute la planificación como forma de contribuir para la evaluación de las propiedades de las figuras geométricas espaciales.O trabalho refere-se a questões de geometria espacial constantes de avaliações oficiais feitas em larga escala e analisa desenhos de planificação de figuras geométricas tridimensionais (paralelepípedo, pirâmide, prismas, cilindros e cones). Foram sujeitos 842 alunos do 9º ano do ensino fundamental e da 3ª série do ensino médio. Com abordagem piagetiana acerca da construção das noções projetivas relativas à construção do espaço representativo, foram formadas categorias de análise referentes a níveis de desenvolvimento dessas noções. Os níveis variaram de um (mais verificado na planificação do cone), que revelou o estabelecimento de noções topológicas e a não identificação de propriedades das figuras, a cinco (mais verificado na planificação do paralelepípedo), cujos desenhos revelaram a identificação das principais propriedades e o estabelecimento de relações projetivas e euclidianas. O trabalho discute a planificação como forma de contribuir para a avaliação das propriedades das figuras geométricas espaciais.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/283510.18222/eae.v26i63.2835Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-8711984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835/3120Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Odalea Aparecida2023-10-06T21:22:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2835Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:22:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
Evaluación de los diseños de planificación de figuras geométricas en la educación básica
Avaliação dos desenhos de planificação de figuras geométricas no ensino básico
title Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
spellingShingle Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
Viana, Odalea Aparecida
Learning Assessment
Teaching of Geometry
Secondary school
Basic Education
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Geometría
Educación Media
Educación Básica
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Geometria
Ensino Médio
Educação Básica
Geometria
title_short Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
title_full Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
title_fullStr Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
title_full_unstemmed Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
title_sort Evaluation of the construction of geometrical figures in basic education
author Viana, Odalea Aparecida
author_facet Viana, Odalea Aparecida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Odalea Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Assessment
Teaching of Geometry
Secondary school
Basic Education
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Geometría
Educación Media
Educación Básica
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Geometria
Ensino Médio
Educação Básica
Geometria
topic Learning Assessment
Teaching of Geometry
Secondary school
Basic Education
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Geometría
Educación Media
Educación Básica
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Geometria
Ensino Médio
Educação Básica
Geometria
description The study refers to spatial geometry questions listed in large scale official assessments and analyzes the construction of three-dimensional geometric figures (parallelograms, pyramids, prisms, cylinders and cones). 842 students from the ninth grade and twelfth grades were part of the study. Categories of analysis regarding the developmental levels of the construction of projective notions concerning representative space were formed based on the Piagetian approach. The levels ranged from one (better demonstrated in the construction of the cone), which showed the acquisition of topological notions and the non-identification of the properties of figures, to five (better demonstrated in the construction of the parallelogram), which drawings showed the identification of the main properties and the acquisition of projective and Euclidean relations. The study discusses construction as a way of contributing to the assessment of the properties of geometric spatial figures.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835
10.18222/eae.v26i63.2835
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835
identifier_str_mv 10.18222/eae.v26i63.2835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2835/3120
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 838-871
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421930975232