Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Amorim, Simone Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051
Resumo: This article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data.
id FCC-2_572ae31243cd4e8dda4b5d952ffba419
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9051
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)Revisión sistemática: Investigaciones empíricas acerca del Saeb (1995-2021) Revisão sistemática: Pesquisas empíricas acerca do Saeb (1995-2021)Avaliação da EducaçãoEducação BásicaSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaEvaluación de la EducaciónEducación BásicaSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaEducation EvaluationBasic EducationSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaThis article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data.El presente artículo tiene el propósito de presentar una revisión sistemática de la literatura sobre el mapeo de la producción científica acerca de las investigaciones empíricas relacionadas al Sistema de Avaliação da Educação Básica [Sistema de Evaluación de la Educación Básica] (Saeb). Para ello, se han utilizado el método Prisma y el análisis bibliométrico. Los artículos fueron seleccionados en el Portal de Revistas de Capes, SciELO y Doaj y datan de 1995 a 2021. Se consideraron y examinaron 75 publicaciones. Debido al estudio de dicha muestra ha sido posible crear ocho categorías organizadas según la temática, el objetivo y el resultado de las encuestas empíricas relacionadas al Saeb. En función de ello, el estudio señaló la necesidad de futuras investigaciones que proporcionen la consolidación del ámbito de la evaluación educacional en base a evidencias que se produjeron debido a los datos de Saeb.Este artigo tem como objetivo apresentar uma revisão sistemática da literatura sobre o mapeamento da produção científica acerca das pesquisas empíricas relacionadas ao Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Para tanto, utilizaram-se o método Prisma e a análise bibliométrica. Os artigos foram selecionados no Portal de Periódicos da Capes, SciELO e Doaj e datam de 1995 a 2021. Foram consideradas e examinadas 75 publicações. A partir dessa amostra foi possível a criação de oito categorias, organizadas de acordo com a temática, objetivo e resultado das pesquisas empíricas relacionadas ao Saeb. Como resultado, o estudo apontou a necessidade de pesquisas futuras que proporcionem a consolidação do campo da avaliação educacional com base em evidências produzidas a partir dos dados do Saeb.Fundação Carlos Chagas2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/905110.18222/eae.v34.9051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e090511984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4644https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4868Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Fábio Alexandre FerreiraAmorim, Simone Silveira2024-01-29T19:51:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9051Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:51:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
Revisión sistemática: Investigaciones empíricas acerca del Saeb (1995-2021)
Revisão sistemática: Pesquisas empíricas acerca do Saeb (1995-2021)
title Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
spellingShingle Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Avaliação da Educação
Educação Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Education Evaluation
Basic Education
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
title_short Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
title_full Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
title_fullStr Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
title_full_unstemmed Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
title_sort Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
author Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
author_facet Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Amorim, Simone Silveira
author_role author
author2 Amorim, Simone Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira
Amorim, Simone Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação
Educação Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Education Evaluation
Basic Education
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
topic Avaliação da Educação
Educação Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
Education Evaluation
Basic Education
Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica
description This article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051
10.18222/eae.v34.9051
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.9051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4644
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09051
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09051
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423536345088