Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051 |
Resumo: | This article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data. |
id |
FCC-2_572ae31243cd4e8dda4b5d952ffba419 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9051 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021)Revisión sistemática: Investigaciones empíricas acerca del Saeb (1995-2021) Revisão sistemática: Pesquisas empíricas acerca do Saeb (1995-2021)Avaliação da EducaçãoEducação BásicaSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaEvaluación de la EducaciónEducación BásicaSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaEducation EvaluationBasic EducationSistema Nacional de Avaliação da Educação BásicaThis article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data.El presente artículo tiene el propósito de presentar una revisión sistemática de la literatura sobre el mapeo de la producción científica acerca de las investigaciones empíricas relacionadas al Sistema de Avaliação da Educação Básica [Sistema de Evaluación de la Educación Básica] (Saeb). Para ello, se han utilizado el método Prisma y el análisis bibliométrico. Los artículos fueron seleccionados en el Portal de Revistas de Capes, SciELO y Doaj y datan de 1995 a 2021. Se consideraron y examinaron 75 publicaciones. Debido al estudio de dicha muestra ha sido posible crear ocho categorías organizadas según la temática, el objetivo y el resultado de las encuestas empíricas relacionadas al Saeb. En función de ello, el estudio señaló la necesidad de futuras investigaciones que proporcionen la consolidación del ámbito de la evaluación educacional en base a evidencias que se produjeron debido a los datos de Saeb.Este artigo tem como objetivo apresentar uma revisão sistemática da literatura sobre o mapeamento da produção científica acerca das pesquisas empíricas relacionadas ao Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Para tanto, utilizaram-se o método Prisma e a análise bibliométrica. Os artigos foram selecionados no Portal de Periódicos da Capes, SciELO e Doaj e datam de 1995 a 2021. Foram consideradas e examinadas 75 publicações. A partir dessa amostra foi possível a criação de oito categorias, organizadas de acordo com a temática, objetivo e resultado das pesquisas empíricas relacionadas ao Saeb. Como resultado, o estudo apontou a necessidade de pesquisas futuras que proporcionem a consolidação do campo da avaliação educacional com base em evidências produzidas a partir dos dados do Saeb.Fundação Carlos Chagas2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/905110.18222/eae.v34.9051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09051Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e090511984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4644https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4868Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Fábio Alexandre FerreiraAmorim, Simone Silveira2024-01-29T19:51:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9051Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:51:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) Revisión sistemática: Investigaciones empíricas acerca del Saeb (1995-2021) Revisão sistemática: Pesquisas empíricas acerca do Saeb (1995-2021) |
title |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
spellingShingle |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Avaliação da Educação Educação Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Evaluación de la Educación Educación Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Education Evaluation Basic Education Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica |
title_short |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
title_full |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
title_fullStr |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
title_full_unstemmed |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
title_sort |
Systematic review: Empirical research on Saeb (1995-2021) |
author |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira |
author_facet |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Amorim, Simone Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Amorim, Simone Silveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gusmão, Fábio Alexandre Ferreira Amorim, Simone Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Educação Educação Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Evaluación de la Educación Educación Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Education Evaluation Basic Education Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica |
topic |
Avaliação da Educação Educação Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Evaluación de la Educación Educación Básica Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica Education Evaluation Basic Education Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica |
description |
This article aims to present a systematic literature review on the mapping of scientific production concerning the empirical research related to the Sistema de Avaliação da Educação Básica [Basic Education Evaluation System] (SAEB). For this purpose, the Prisma method and the bibliometric analysis were used. The articles were selected from the Capes Journal Portal, SciELO and Doaj and date from 1995 to 2021. A total of 75 publications were considered and examined. From this sample, it was possible to create eight categories, which were organized according to the theme, objective and result of the empirical research related to SAEB. The study pointed to the need for future research that would consolidate the field of educational assessment based on evidence – gathered from the SAEB data. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051 10.18222/eae.v34.9051 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.9051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4644 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9051/4868 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09051 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09051 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09051 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423536345088 |