Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006 |
Resumo: | This study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of the teaching profession; grade commercialization; strict focus on curriculum components; prescribed curriculum; regulation of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom. |
id |
FCC-2_632aa33f6a4c29d6ab9d73cefa3a1d4b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3006 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroomRuta histórica del Saresp y las implicaciones para el trabajo pedagógico en el aulaPercurso histórico do Saresp e as implicações para o trabalho pedagógico em sala de aulaExternal evaluationLarge-scale evaluationSarespDidatic workEvaluación externaEvaluación en larga escalaSarespTrabajo didácticoAvaliação externaAvaliação em larga escalaSarespTrabalho didáticoThis study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of the teaching profession; grade commercialization; strict focus on curriculum components; prescribed curriculum; regulation of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom. El objetivo de este trabajo es identificar la trayectoria de la implantación del Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (Saresp) y analizar sus posibles repercusiones en la orientación de la organización del trabajo pedagógico. Para ello, abordamos las principales implicaciones y consecuencias de esta evaluación en el trabajo pedagógico en el aula: la utilización del Saresp como criterio de aprobación (o no) al final del ciclo escolar; su utilización como molde para la elaboración de nuevas pruebas, realización de entrenamientos de los alumnos por parte de los profesores para realizar la evaluación; evaluación externa utilizada como evaluación de aprendizaje; direccionamiento y control del trabajo docente; comercialización de notas; abordaje estricto en los componentes curriculares; currículo prescrito; regulación del trabajo docente y limitación de la autonomía del profesor en el aula. O objetivo deste trabalho é identificar a trajetória da implantação do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (Saresp) e analisar suas possíveis repercussões na orientação da organização do trabalho pedagógico. Para tanto, foram utilizadas pesquisas bibliográfica e documental. Como resultados, identificamos as seguintes implicações e consequências para o trabalho pedagógico em sala de aula: utilização do Saresp como critério de aprovação (ou não) em final de ciclo escolar; utilização como modelo para elaboração de novas provas; realização do treinamento dos alunos por parte dos professores para a avaliação; utilização da avaliação externa como avaliação da aprendizagem; direcionamento e controle do trabalho docente; comercialização de notas; foco estritamente nos componentes curriculares; currículo prescrito; regulação do trabalho docente e limitação da autonomia do professor em sala de aula. Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/300610.18222/eae266203006Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 354-3851984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006/3066Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Uillians Eduardo dosSabia, Claudia Pereira de Pádua2023-10-06T21:23:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3006Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:29Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom Ruta histórica del Saresp y las implicaciones para el trabajo pedagógico en el aula Percurso histórico do Saresp e as implicações para o trabalho pedagógico em sala de aula |
title |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
spellingShingle |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom Santos, Uillians Eduardo dos External evaluation Large-scale evaluation Saresp Didatic work Evaluación externa Evaluación en larga escala Saresp Trabajo didáctico Avaliação externa Avaliação em larga escala Saresp Trabalho didático |
title_short |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
title_full |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
title_fullStr |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
title_full_unstemmed |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
title_sort |
Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom |
author |
Santos, Uillians Eduardo dos |
author_facet |
Santos, Uillians Eduardo dos Sabia, Claudia Pereira de Pádua |
author_role |
author |
author2 |
Sabia, Claudia Pereira de Pádua |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Uillians Eduardo dos Sabia, Claudia Pereira de Pádua |
dc.subject.por.fl_str_mv |
External evaluation Large-scale evaluation Saresp Didatic work Evaluación externa Evaluación en larga escala Saresp Trabajo didáctico Avaliação externa Avaliação em larga escala Saresp Trabalho didático |
topic |
External evaluation Large-scale evaluation Saresp Didatic work Evaluación externa Evaluación en larga escala Saresp Trabajo didáctico Avaliação externa Avaliação em larga escala Saresp Trabalho didático |
description |
This study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of the teaching profession; grade commercialization; strict focus on curriculum components; prescribed curriculum; regulation of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006 10.18222/eae266203006 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266203006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006/3066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 354-385 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 354-385 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 354-385 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421978161152 |