Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Uillians Eduardo dos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sabia, Claudia Pereira de Pádua
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006
Resumo: This study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of  the  teaching  profession;  grade  commercialization;  strict  focus on  curriculum  components;  prescribed  curriculum;  regulation  of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom.  
id FCC-2_632aa33f6a4c29d6ab9d73cefa3a1d4b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3006
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroomRuta histórica del Saresp y las implicaciones para el trabajo pedagógico en el aulaPercurso histórico do Saresp e as implicações para o trabalho pedagógico em sala de aulaExternal evaluationLarge-scale evaluationSarespDidatic workEvaluación externaEvaluación en larga escalaSarespTrabajo didácticoAvaliação externaAvaliação em larga escalaSarespTrabalho didáticoThis study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of  the  teaching  profession;  grade  commercialization;  strict  focus on  curriculum  components;  prescribed  curriculum;  regulation  of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom.  El objetivo de este trabajo es identificar la trayectoria de la implantación del Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (Saresp) y analizar sus posibles repercusiones en la orientación de la organización del trabajo pedagógico. Para ello,  abordamos  las  principales  implicaciones  y  consecuencias  de esta evaluación en el trabajo pedagógico en el aula: la utilización del Saresp como criterio de aprobación  (o no) al final del ciclo escolar; su utilización  como molde para la elaboración de nuevas pruebas, realización de entrenamientos de los alumnos por parte de los profesores para realizar la evaluación; evaluación externa utilizada como evaluación de aprendizaje; direccionamiento y control del trabajo docente; comercialización de notas; abordaje estricto en los componentes curriculares; currículo prescrito; regulación del trabajo docente y limitación de la autonomía del profesor en el aula.  O objetivo deste trabalho é identificar a trajetória da implantação do Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (Saresp) e analisar suas possíveis repercussões na orientação da organização do trabalho pedagógico. Para tanto, foram utilizadas pesquisas bibliográfica e documental. Como resultados, identificamos as seguintes implicações e consequências para o trabalho pedagógico em sala de aula: utilização do Saresp como critério de aprovação (ou não) em final de ciclo escolar; utilização como modelo para elaboração de novas provas; realização do treinamento dos alunos por parte dos professores para a avaliação; utilização da avaliação externa como avaliação da aprendizagem; direcionamento e controle do trabalho docente; comercialização de notas; foco estritamente nos componentes curriculares; currículo prescrito; regulação do trabalho docente e limitação da autonomia do professor em sala de aula.   Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/300610.18222/eae266203006Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 354-385Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 354-3851984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006/3066Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Uillians Eduardo dosSabia, Claudia Pereira de Pádua2023-10-06T21:23:29Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3006Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:29Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
Ruta histórica del Saresp y las implicaciones para el trabajo pedagógico en el aula
Percurso histórico do Saresp e as implicações para o trabalho pedagógico em sala de aula
title Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
spellingShingle Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
Santos, Uillians Eduardo dos
External evaluation
Large-scale evaluation
Saresp
Didatic work
Evaluación externa
Evaluación en larga escala
Saresp
Trabajo didáctico
Avaliação externa
Avaliação em larga escala
Saresp
Trabalho didático
title_short Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
title_full Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
title_fullStr Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
title_full_unstemmed Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
title_sort Historical path of Saresp and the pedagogic work implications in the classroom
author Santos, Uillians Eduardo dos
author_facet Santos, Uillians Eduardo dos
Sabia, Claudia Pereira de Pádua
author_role author
author2 Sabia, Claudia Pereira de Pádua
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Uillians Eduardo dos
Sabia, Claudia Pereira de Pádua
dc.subject.por.fl_str_mv External evaluation
Large-scale evaluation
Saresp
Didatic work
Evaluación externa
Evaluación en larga escala
Saresp
Trabajo didáctico
Avaliação externa
Avaliação em larga escala
Saresp
Trabalho didático
topic External evaluation
Large-scale evaluation
Saresp
Didatic work
Evaluación externa
Evaluación en larga escala
Saresp
Trabajo didáctico
Avaliação externa
Avaliação em larga escala
Saresp
Trabalho didático
description This study aims to identify the implementation path of the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo [School Performance Evaluation System of the State of São Paulo] (Saresp) and to analyze the possible repercussions to guide the organization of the pedagogic work. The methodology used was bibliographical and documentary research. As a result, we have identified the following implications and consequences for educational work in the classroom: use of Saresp as a criterion for approval (or not) at the end of school year; use as a model for the development of new evidence; completion of student training by teachers to carry out the evaluation; external evaluation being used as learning evaluation; guidance and control of  the  teaching  profession;  grade  commercialization;  strict  focus on  curriculum  components;  prescribed  curriculum;  regulation  of the teaching profession and limitation of teacher autonomy in the classroom.  
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006
10.18222/eae266203006
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006
identifier_str_mv 10.18222/eae266203006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3006/3066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 354-385
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 354-385
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 354-385
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 354-385
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421978161152