Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022 |
Resumo: | This article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school. |
id |
FCC-2_64d8335b4e1b08e6e8f9e1202d1cd216 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3022 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in questionBuenas prácticas escolares y evaluación en larga escala: la literatura iberoamericana en cuestiónBoas práticas escolares e avaliação em larga escala: a literatura ibero-americana em questãoLevantamento bibliográficoBoas práticas escolaresEscolas eficazesProdução acadêmica ibero-americanaRelevamiento bibliográficoBuenas prácticas escolaresEscuelas eficaceProducción académica iberoamericanaBibliographic surveySchool best practicesEffective schoolsIbero-american academic productionThis article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school. Este artículo aborda la literatura académico-científica sobre las buenas prácticas escolares desde una perspectiva panorámica, enfocando la producción científica en el espacio iberoamericano. Se trata de una investigación sobre el estado del conocimiento, resultante de rigoroso relevamiento bibliográfico, en el que se identifican concepciones subyacentes, tendencias y principales abordajes en la literatura estudiada. Se constata, en el contexto luso-brasileño, la tendencia de una discusión politizada y cuestionadora de los referentes ideológicos subyacentes a las buenas prácticas escolares, al paso que, en el contexto español, predomina una comunidad científica que, desde un punto de vista sistémico, estudia las buenas prácticas bajo el prisma de la construcción de una escuela eficaz. Este artigo aborda a literatura acadêmico-científica sobre as boas práticas escolares numa perspectiva panorâmica, enfocando a produção científica no espaço ibero-americano. Trata-se de uma pesquisa sobre o estado do conhecimento, resultante de rigoroso levantamento bibliográfico, em que se identificam concepções subjacentes, tendências e principais abordagens na literatura estudada. Constata-se, no contexto luso-brasileiro, a tendência de uma discussão politizada e questionadora dos referenciais ideológicos subjacentes às boas práticas escolares, ao passo que, no contexto espanhol, predomina uma comunidade científica que, desde um ponto de vista sistêmico, estuda as boas práticas sob o prisma da construção de uma escola eficaz. Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/302210.18222/eae266203022Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 264-2931984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022/3062Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Edivaldo Cesar CamarottiCalderón, Adolfo Ignacio2023-10-06T21:23:26Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3022Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:26Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question Buenas prácticas escolares y evaluación en larga escala: la literatura iberoamericana en cuestión Boas práticas escolares e avaliação em larga escala: a literatura ibero-americana em questão |
title |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
spellingShingle |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question Martins, Edivaldo Cesar Camarotti Levantamento bibliográfico Boas práticas escolares Escolas eficazes Produção acadêmica ibero-americana Relevamiento bibliográfico Buenas prácticas escolares Escuelas eficace Producción académica iberoamericana Bibliographic survey School best practices Effective schools Ibero-american academic production |
title_short |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
title_full |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
title_fullStr |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
title_full_unstemmed |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
title_sort |
Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question |
author |
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti |
author_facet |
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti Calderón, Adolfo Ignacio |
author_role |
author |
author2 |
Calderón, Adolfo Ignacio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti Calderón, Adolfo Ignacio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Levantamento bibliográfico Boas práticas escolares Escolas eficazes Produção acadêmica ibero-americana Relevamiento bibliográfico Buenas prácticas escolares Escuelas eficace Producción académica iberoamericana Bibliographic survey School best practices Effective schools Ibero-american academic production |
topic |
Levantamento bibliográfico Boas práticas escolares Escolas eficazes Produção acadêmica ibero-americana Relevamiento bibliográfico Buenas prácticas escolares Escuelas eficace Producción académica iberoamericana Bibliographic survey School best practices Effective schools Ibero-american academic production |
description |
This article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022 10.18222/eae266203022 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266203022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022/3062 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 264-293 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 264-293 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 264-293 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421981306880 |