Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Calderón, Adolfo Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022
Resumo: This article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school.   
id FCC-2_64d8335b4e1b08e6e8f9e1202d1cd216
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3022
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in questionBuenas prácticas escolares y evaluación en larga escala: la literatura iberoamericana en cuestiónBoas práticas escolares e avaliação em larga escala: a literatura ibero-americana em questãoLevantamento bibliográficoBoas práticas escolaresEscolas eficazesProdução acadêmica ibero-americanaRelevamiento bibliográficoBuenas prácticas escolaresEscuelas eficaceProducción académica iberoamericanaBibliographic surveySchool best practicesEffective schoolsIbero-american academic productionThis article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school.   Este artículo aborda la literatura académico-científica sobre las buenas prácticas escolares desde una perspectiva panorámica, enfocando la producción científica en el espacio iberoamericano. Se trata de una investigación sobre el estado del conocimiento, resultante de rigoroso relevamiento bibliográfico, en el que se identifican concepciones subyacentes, tendencias y principales abordajes en la literatura estudiada. Se constata, en el contexto luso-brasileño, la tendencia de una discusión politizada y cuestionadora de los referentes ideológicos subyacentes a las buenas prácticas escolares, al paso que, en el contexto español, predomina una comunidad científica que, desde un punto de vista sistémico, estudia las buenas prácticas bajo el prisma de la construcción de una escuela eficaz.    Este artigo aborda a literatura acadêmico-científica sobre as boas práticas escolares numa perspectiva panorâmica, enfocando a produção científica no espaço ibero-americano. Trata-se de uma pesquisa sobre o estado do conhecimento, resultante de rigoroso levantamento bibliográfico, em que se identificam concepções subjacentes, tendências e principais abordagens na literatura estudada. Constata-se, no contexto luso-brasileiro, a tendência de uma discussão politizada e questionadora dos referenciais ideológicos subjacentes às boas práticas escolares, ao passo que, no contexto espanhol, predomina uma comunidade científica que, desde um ponto de vista sistêmico, estuda as boas práticas sob o prisma da construção de uma escola eficaz.       Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/302210.18222/eae266203022Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 264-293Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 264-2931984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022/3062Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Edivaldo Cesar CamarottiCalderón, Adolfo Ignacio2023-10-06T21:23:26Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3022Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:26Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
Buenas prácticas escolares y evaluación en larga escala: la literatura iberoamericana en cuestión
Boas práticas escolares e avaliação em larga escala: a literatura ibero-americana em questão
title Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
spellingShingle Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Levantamento bibliográfico
Boas práticas escolares
Escolas eficazes
Produção acadêmica ibero-americana
Relevamiento bibliográfico
Buenas prácticas escolares
Escuelas eficace
Producción académica iberoamericana
Bibliographic survey
School best practices
Effective schools
Ibero-american academic production
title_short Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
title_full Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
title_fullStr Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
title_full_unstemmed Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
title_sort Good school practices and large-scale assessment: the Ibero-American literature in question
author Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
author_facet Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo Ignacio
author_role author
author2 Calderón, Adolfo Ignacio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv Levantamento bibliográfico
Boas práticas escolares
Escolas eficazes
Produção acadêmica ibero-americana
Relevamiento bibliográfico
Buenas prácticas escolares
Escuelas eficace
Producción académica iberoamericana
Bibliographic survey
School best practices
Effective schools
Ibero-american academic production
topic Levantamento bibliográfico
Boas práticas escolares
Escolas eficazes
Produção acadêmica ibero-americana
Relevamiento bibliográfico
Buenas prácticas escolares
Escuelas eficace
Producción académica iberoamericana
Bibliographic survey
School best practices
Effective schools
Ibero-american academic production
description This article discusses academic and scientific literature regarding good school practices in a panoramic perspective, focusing on the scientific production in the Ibero-American context. It is a study on the state of knowledge, resulting from a thorough bibliographic survey to identify underlying concepts, trends and main approaches in the literature studied. In the Luso-Brazilian context there is the tendency of a politicized and probing discussion of the underlying ideological references to good school practices, whereas, in the Spanish context, there is a predominance of a scientific community which, based on a systemic point of view, studies the best practices under the prism of the construction of an effective school.   
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022
10.18222/eae266203022
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022
identifier_str_mv 10.18222/eae266203022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3022/3062
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 264-293
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 264-293
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 264-293
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 264-293
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421981306880