Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938 |
Resumo: | Computational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced. |
id |
FCC-2_6d4e629ebf100c71894fe2c9e691c580 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8938 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessmentMejora del CT Puzzle Test para evaluar el pensamiento computacional Aprimoramento do CT Puzzle Test para avaliação do pensamento computacionalResolução de ProblemasAvaliação da AprendizagemInstrumentos de AvaliaçãoValidade de TestesProblem-SolvingLearning AssessmentAssessment InstrumentsTest ValidityResolución de ProblemasEvaluación del AprendizajeInstrumentos de EvaluaciónValidez de TestsComputational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced.El pensamiento computacional es una competencia conectada a la resolución de problemas que moviliza el pensamiento algorítmico, la identificación de estándares, la abstracción y la modularización de problemas y sus soluciones. Este tema ha sido incorporado a currículos escolares de varios países, incluso de Brasil, pero hay pocos instrumentos válidos para medirlo. Este artículo trata de la búsqueda de evidencias de validez del CT Puzzle Test, un instrumento de diagnóstico del pensamiento computacional basado en puzzles. La validez convergente se evaluó con otro test que ya ha establecido evidencia de validez. Los resultados confirman la convergencia entre los instrumentos. Además, se mejoró el cálculo del escore del CT Puzzle Test y se evidenció la validez del uso de puzzles como instrumento de evaluación.O pensamento computacional é uma competência ligada à resolução de problemas que mobiliza o pensamento algorítmico, a identificação de padrões, a abstração e a modula-rização de problemas e suas soluções. Esse tema tem sido incorporado em currículos escolares de vários países, incluindo o Brasil, mas são poucos os instrumentos de mensuração validados. Este artigo trata da busca de evidências de validade do CT Puzzle Test, um instrumento de diagnóstico do pensamento computacional baseado em puzzles. Foi avaliada a validade convergente com um teste que já tem evidências de validade estabelecidas. Os resultados confirmam a convergência entre os instrumentos. Por fim, foi aprimorado o cálculo do escore do CT Puzzle Test e evidenciada a validade do uso de puzzles como instrumento de avaliação.Fundação Carlos Chagas2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/893810.18222/eae.v33.8938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e089381984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938/4526Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalbusch, Leonardo Felipe de ÁvilaCouto, Natália Ellery Ribeiro Rocca, Julia Zanetti Raabe, André Luís Alice2022-12-22T15:50:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8938Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment Mejora del CT Puzzle Test para evaluar el pensamiento computacional Aprimoramento do CT Puzzle Test para avaliação do pensamento computacional |
title |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
spellingShingle |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila Resolução de Problemas Avaliação da Aprendizagem Instrumentos de Avaliação Validade de Testes Problem-Solving Learning Assessment Assessment Instruments Test Validity Resolución de Problemas Evaluación del Aprendizaje Instrumentos de Evaluación Validez de Tests |
title_short |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
title_full |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
title_fullStr |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
title_full_unstemmed |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
title_sort |
Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment |
author |
Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila |
author_facet |
Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila Couto, Natália Ellery Ribeiro Rocca, Julia Zanetti Raabe, André Luís Alice |
author_role |
author |
author2 |
Couto, Natália Ellery Ribeiro Rocca, Julia Zanetti Raabe, André Luís Alice |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila Couto, Natália Ellery Ribeiro Rocca, Julia Zanetti Raabe, André Luís Alice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de Problemas Avaliação da Aprendizagem Instrumentos de Avaliação Validade de Testes Problem-Solving Learning Assessment Assessment Instruments Test Validity Resolución de Problemas Evaluación del Aprendizaje Instrumentos de Evaluación Validez de Tests |
topic |
Resolução de Problemas Avaliação da Aprendizagem Instrumentos de Avaliação Validade de Testes Problem-Solving Learning Assessment Assessment Instruments Test Validity Resolución de Problemas Evaluación del Aprendizaje Instrumentos de Evaluación Validez de Tests |
description |
Computational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938 10.18222/eae.v33.8938 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938/4526 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08938 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08938 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423520616448 |