Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Couto, Natália Ellery Ribeiro, Rocca, Julia Zanetti, Raabe, André Luís Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938
Resumo: Computational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced.
id FCC-2_6d4e629ebf100c71894fe2c9e691c580
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8938
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessmentMejora del CT Puzzle Test para evaluar el pensamiento computacional Aprimoramento do CT Puzzle Test para avaliação do pensamento computacionalResolução de ProblemasAvaliação da AprendizagemInstrumentos de AvaliaçãoValidade de TestesProblem-SolvingLearning AssessmentAssessment InstrumentsTest ValidityResolución de ProblemasEvaluación del AprendizajeInstrumentos de EvaluaciónValidez de TestsComputational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced.El pensamiento computacional es una competencia conectada a la resolución de problemas que moviliza el pensamiento algorítmico, la identificación de estándares, la abstracción y la modularización de problemas y sus soluciones. Este tema ha sido incorporado a currículos escolares de varios países, incluso de Brasil, pero hay pocos instrumentos válidos para medirlo. Este artículo trata de la búsqueda de evidencias de validez del CT Puzzle Test, un instrumento de diagnóstico del pensamiento computacional basado en puzzles. La validez convergente se evaluó con otro test que ya ha establecido evidencia de validez. Los resultados confirman la convergencia entre los instrumentos. Además, se mejoró el cálculo del escore del CT Puzzle Test y se evidenció la validez del uso de puzzles como instrumento de evaluación.O pensamento computacional é uma competência ligada à resolução de problemas que mobiliza o pensamento algorítmico, a identificação de padrões, a abstração e a modula-rização de problemas e suas soluções. Esse tema tem sido incorporado em currículos escolares de vários países, incluindo o Brasil, mas são poucos os instrumentos de mensuração validados. Este artigo trata da busca de evidências de validade do CT Puzzle Test, um instrumento de diagnóstico do pensamento computacional baseado em puzzles. Foi avaliada a validade convergente com um teste que já tem evidências de validade estabelecidas. Os resultados confirmam a convergência entre os instrumentos. Por fim, foi aprimorado o cálculo do escore do CT Puzzle Test e evidenciada a validade do uso de puzzles como instrumento de avaliação.Fundação Carlos Chagas2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/893810.18222/eae.v33.8938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08938Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e089381984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938/4526Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalbusch, Leonardo Felipe de ÁvilaCouto, Natália Ellery Ribeiro Rocca, Julia Zanetti Raabe, André Luís Alice2022-12-22T15:50:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8938Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
Mejora del CT Puzzle Test para evaluar el pensamiento computacional
Aprimoramento do CT Puzzle Test para avaliação do pensamento computacional
title Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
spellingShingle Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila
Resolução de Problemas
Avaliação da Aprendizagem
Instrumentos de Avaliação
Validade de Testes
Problem-Solving
Learning Assessment
Assessment Instruments
Test Validity
Resolución de Problemas
Evaluación del Aprendizaje
Instrumentos de Evaluación
Validez de Tests
title_short Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
title_full Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
title_fullStr Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
title_full_unstemmed Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
title_sort Improvement of the CT Puzzle Test for computational thinking assessment
author Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila
author_facet Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila
Couto, Natália Ellery Ribeiro
Rocca, Julia Zanetti
Raabe, André Luís Alice
author_role author
author2 Couto, Natália Ellery Ribeiro
Rocca, Julia Zanetti
Raabe, André Luís Alice
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calbusch, Leonardo Felipe de Ávila
Couto, Natália Ellery Ribeiro
Rocca, Julia Zanetti
Raabe, André Luís Alice
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de Problemas
Avaliação da Aprendizagem
Instrumentos de Avaliação
Validade de Testes
Problem-Solving
Learning Assessment
Assessment Instruments
Test Validity
Resolución de Problemas
Evaluación del Aprendizaje
Instrumentos de Evaluación
Validez de Tests
topic Resolução de Problemas
Avaliação da Aprendizagem
Instrumentos de Avaliação
Validade de Testes
Problem-Solving
Learning Assessment
Assessment Instruments
Test Validity
Resolución de Problemas
Evaluación del Aprendizaje
Instrumentos de Evaluación
Validez de Tests
description Computational thinking is a problem-solving skill that involves algorithmic thinking, pattern identification, abstraction, and the modularization of problems and their solutions. This subject has been incorporated into school curricula in several countries, including Brazil, but there are few instruments validated to measure it. The present article deals with searches for evidence of the validity of the CT Puzzle Test, a puzzle-based tool to diagnose computational thinking. Convergent validity was verified with another test that already has the evidence of its validity established. The results confirm the convergence between the instruments. In addition, the score calculation for the CT Puzzle Test items was improved and the validity of adopting puzzles as an assessment tool was evidenced.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938
10.18222/eae.v33.8938
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8938/4526
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08938
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08938
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08938
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423520616448