Social networks in the monitoring of integrated high school graduates: opportunities and limitations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Botelho, Deliane Gomes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Marcelo Ponciano da, Melo, Ernani Viriato de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6491
Resumo: This article presents a study that aimed to assess the possibility of using public data from the social network Facebook to identify the academic and professional paths of graduates of an integrated high school. A questionnaire was also used to compare the scope of two data collection methods. The study was carried out with 244 graduates from a federal institute. Of these, 195 were found on the social network and only 21 responded to the questionnaire. The results showed that Facebook is very interesting for monitoring graduates, 61% of whom provided information on their education itinerary and 20% on professional performance. However, the use of a questionnaire is still necessary to obtain the graduates’ opinion. 
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spelling Social networks in the monitoring of integrated high school graduates: opportunities and limitationsRedes sociales en el acompañamiento de egresados de la enseñanza secundaria integrada: oportunidades y limitacionesRedes sociais no acompanhamento de egressos do ensino médio integrado: oportunidades e limitaçõesGraduate ProfileIntegrated Professional EducationProfessional Monitoring.Perfil del EgresadoEnseñanza Profesional IntegradaAcompañamiento Profesional.Perfil do EgressoEducação Profissional IntegradaAcompanhamento Profissional.This article presents a study that aimed to assess the possibility of using public data from the social network Facebook to identify the academic and professional paths of graduates of an integrated high school. A questionnaire was also used to compare the scope of two data collection methods. The study was carried out with 244 graduates from a federal institute. Of these, 195 were found on the social network and only 21 responded to the questionnaire. The results showed that Facebook is very interesting for monitoring graduates, 61% of whom provided information on their education itinerary and 20% on professional performance. However, the use of a questionnaire is still necessary to obtain the graduates’ opinion. Este artículo presenta una investigación que tuvo el objetivo de analizar la viabilidad del uso de datos públicos de la red social Facebook para identificar la trayectoria universitaria y profesional de egresados de la enseñanza secundaria integrada. Se utilizó, también, la aplicación de un cuestionario para comparación del alcance de los dos métodos de recolección de datos. El estudio fue realizado con 244 egresados de un instituto federal. De esos, 195 fueron localizados en la red social y solo 21 respondieron al cuestionario. Los resultados demostraron que el Facebook es muy interesante para el acompañamiento de egresados, 61% de ellos dieron informaciones sobre el itinerario de estudios y 20% sobre actuación profesional. Aun considerando esto, el uso de cuestionario todavía se hace necesario para obtener la opinión de los egresados. O objetivo deste artigo é apresentar uma pesquisa sobre a viabilidade do uso de dados públicos da rede social Facebook para identificar a trajetória acadêmica e profissional de egressos do ensino médio integrado. Para efeito de comparação do alcance do método na coleta de dados, utilizou-se, também, a aplicação de questionário. O estudo foi realizado com 244 egressos de um instituto federal, dentre os quais 195 foram localizados na rede social e apenas 21 responderam ao questionário. Os resultados demonstraram que o Facebook é uma ferramenta muito interessante para o acompanhamento de egressos: 61% disponibilizaram informações sobre o itinerário formativo e 20% sobre atuação profissional. Entretanto, o uso de questionário ainda se faz necessário para obter a opinião dos egressos.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/649110.18222/eae.v31i77.6491Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 341-365Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 341-365Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 341-365Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 341-365Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 341-3651984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6491/4071Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBotelho, Deliane GomesSilva, Marcelo Ponciano daMelo, Ernani Viriato de2024-01-24T13:59:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6491Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:59:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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