Juvenilization in adult and youth education as a side effect of accountability policies
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5013 |
Resumo: | This article analyzes the phenomenon called Juvenilization in Educação de Jovens e Adultos (EJA) [Adult and Youth Education] as a result of the exclusion of young people with age-grade discrepancy from regular school. The assumption is that the phenomenon has intensified, as the flow correction has worked as an escape mechanism used by managers to avoid the penalties prescribed in the accountability policies for schools and teachers not reaching the performance targets established for the different levels of the system. Statistical data about the EJA academic transcripts from the municipal school network of Rio de Janeiro are used to support the large-scale assessment policies. These policies, announced as guarantors of the quality of education, have favored the maintenance of school exclusion processes. Poststructuralist contributions, particularly Discourse Theory, support the problematizing of an instrumental concept of quality. |
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Juvenilization in adult and youth education as a side effect of accountability policiesJuvenilización de EJA como efecto colateral de las políticas de responsabilizaciónJuvenilização da EJA como efeito colateral das políticas de responsabilizaçãoAccountabilityEducação de Jovens e Adultos (EJA)Quality of EducationEducation Evaluation.ResponsabilizaciónEducação de Jovens e Adultos (EJA)Calidad de La EducaciónEvaluación de la Educación.ResponsabilizaçãoEducação de Jovens e Adultos (EJA)Qualidade da EducaçãoAvaliação da Educação.ResponsabilizaçãoEducação de Jovens e AdultosQualidade da educaçãoThis article analyzes the phenomenon called Juvenilization in Educação de Jovens e Adultos (EJA) [Adult and Youth Education] as a result of the exclusion of young people with age-grade discrepancy from regular school. The assumption is that the phenomenon has intensified, as the flow correction has worked as an escape mechanism used by managers to avoid the penalties prescribed in the accountability policies for schools and teachers not reaching the performance targets established for the different levels of the system. Statistical data about the EJA academic transcripts from the municipal school network of Rio de Janeiro are used to support the large-scale assessment policies. These policies, announced as guarantors of the quality of education, have favored the maintenance of school exclusion processes. Poststructuralist contributions, particularly Discourse Theory, support the problematizing of an instrumental concept of quality.Se analiza el fenómeno denominado juvenilización de la Educação de Jovens e Adultos (EJA) en el presente artículo en función de la expulsión de jóvenes en desfase edad-año de la escuela regular. Se presupone que el fenómeno se ha intensificado en la medida que la corrección de flujo funciona como mecanismo de escape, utilizado por gestores con el objetivo de evitar las sanciones previstas en las políticas de responsabilización a las escuelas y a los profesores que no alcanzan las metas de desempeño establecidas por las diferentes esferas del sistema. Se utilizan datos estadísticos sobre el historial de matrículas en EJA en la red municipal de enseñanza de la ciudad de Rio de Janeiro para sustentar que las políticas de evaluación en gran escala, anunciadas como garantes de la calidad de la educación, han favorecido el mantenimiento de procesos de exclusión escolar. Aportes post-estructuralistas, en especial la Teoría del Discurso, sostienen la problematización de una concepción instrumental de calidad.O fenômeno denominado Juvenilização da Educação de Jovens e Adultos (EJA) é analisado no presente artigo como consequência da expulsão de jovens em defasagem idade-série da escola regular. O pressuposto é que o fenômeno tem se intensificado na medida em que a correção de fluxo tem funcionado como mecanismo de escape, utilizado por gestores com o objetivo de evitar as sanções previstas nas políticas de responsabilização às escolas e aos professores que não alcançam as metas de desempenho estabelecidas pelas diferentes esferas do sistema. São utilizados dados estatísticos sobre o histórico de matrículas na EJA na rede municipal de ensino da cidade do Rio de Janeiro para sustentar que as políticas de avaliação em larga escala, anunciadas como garantidoras da qualidade da educação, têm favorecido a manutenção de processos de exclusão escolar. Aportes pós-estruturalistas, em especial a Teoria do Discurso, sustentam a problematização de uma concepção instrumental de qualidade.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/501310.18222/eae.v0ix.5013Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 528-553Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 528-553Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 528-553Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 528-553Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 528-5531984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5013/3642Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Talita VidalOliveira, Roberta Avoglio Alves2024-01-23T13:24:43Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5013Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:24:43Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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